ضرورت اجرای کامل مقررات ملی ساختمان/ کهزادی معاون قوه قضائیه: ارائه آموزش تخلیه و مقابله با بحران جدی گرفته شود/ برخورد قاطع با مهندسین ناظر متخلف

17:20 - 26 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۹۹۷۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در دومین نشست پیشگیری از وقوع حوادث غیر مترقبه بر ضرورت داشتن برنامه تخلیه، ارائه آموزش‌های لازم و آگاهی از فرهنگ ایمنی، مدیریت و نظارت بر ساخت و سازها و اجرایی کردن کامل مقررات ملی ساختمان تاکید شد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، دومین جلسه پیشگیری از وقوع حوادث غیر مترقبه با حضور دکتر کهزادی معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه، انصاری معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور، سعیدی رئیس مرکز سازمان مدیریت بحران و سایر نمایندگان سازمان های تابع قوه قضائیه صبح امروز در ساختمان مرکزی قوه قضائیه برگزار شد.

دکتر کهزادی در این نشست اظهار کرد: خطرات آتش سوزی در حالی ساختمان‌های قوه قضائیه را تهدید می‌کند که رفع برخی از این خطرات از جمله اعلام حریق‌ها،‌ رفع اشکالات گازکشی و اتصالات برق نیاز به بودجه چندانی ندارد.

وی ادامه داد: اعلام حریق‌ها با یک تعویض باطری قابل انجام است و در خصوص اشکالات گازکشی‌ها و اتصالات برق نیز باید از ادارات متولی برای رفع آن اقدام شود که اداره گاز در این زمینه توصیه‌های خود را ارائه داده است.

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه بر لزوم داشتن برنامه تخلیه تاکید کرد و گفت: داشتن برنامه تخلیه به ویژه برای ساختمان‌های قوه قضائیه امری ضروری است و آموزش‌های لازم در این زمینه باید داده شود که در راستای آموزش تخلیه و مقابله با بحران با همکاری شهرداری تهران این امر نه تنها برای کل پرسنل بلکه برای منازل نیز در راستای پیشگیری از آتش سوزی انجام خواهد شد.

در ادامه سعیدی رئیس مرکز سازمان مدیریت بحران ضمن تشکر از تشکیل این جلسه گفت: به نظر ما پیشگیری‌هایی که در خصوص تشکیل ساختار مدیریت بحران در دستگاه‌ها شده است را باید در ساختمان‌های قوه قضائیه مد نظر قرار دهیم و در راستای پیشگیری و آموزش جدیدتر ورود کنیم.

وی ادامه داد: ما آمادگی ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی را در سطح کشور داریم و همراهی لازم را در این زمینه خواهیم داشت.

رئیس مرکز سازمان مدیریت بحران به الزامات قانونی بیمه اماکن اشاره کرد و گفت: توجه به این الزامات قانونی امری مهم است؛ چرا که ایمنی را از لحاظ روانی افزایش می‌دهد.

سعیدی تصریح کرد: الزامات قانون در مورد مدیریت بحران باید مورد توجه جدی قرار گیرد، متاسفانه مدیریت بحران بعد از هر حادثه‌ای افول پیدا می‌کند و دیگر به آن توجه جدی نمی‌شود، ما در بحث اماکن دولتی نیز دچار مشکل هستیم باید بحث آموزش و بیمه را در مجموعه قوه قضائیه برای کارکنان و خانواده‌ها مورد توجه قرار دهیم.

رئیس مرکز سازمان مدیریت بحران تاکید کرد: پیگیری دستور العمل امنیت و التزامات حوادث غیر مترقبه طبیعی که قوه قضائیه در تهیه آن همکاری کرده است، اهمیت فراوانی دارد و می‌توانیم آن را برای عموم مردم مورد توجه قرار دهیم.

سعیدی تصریح کرد: جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی و بی رویه در افزایش ایمنی موثر است و سازمان مدیریت بحران آمادگی همکاری و انجام مانور مشترکی برای گسترش آموزش و آگاهی فرهنگ ایمنی را دارد.

وی گفت: در هنگام حوادث، شعبه‌ای برای رسیدگی به دعاوی در زمان بحران اختصاص داده شود.

در ادامه دکتر کهزادی معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه گفت: خوشبختانه تمامی ساختمان‌های قوه قضائیه بیمه هستند و ما تا سال گذشته تمام ساختمان‌های کارکنان را نیز در مقابل آتش سوزی بیمه کرده بودیم. 

کریمی عضو سازمان مهندسی در ادامه در ارتباط با نحوه پیشگیری از مخاطرات برق اظهار کرد: استاندارد نبودن تجهیزات،‌ تخریب عمدی،‌ عدم رعایت حریم،‌ استفاده از کارگر و سرویس کار نابلد از جمله مخاطرات مربوط به برق است.

وی به حادثه ساختمان پلاسکو اشاره کرد و گفت: بنده از طرف تیمی مامور شدم که نحوه اتفاقات و وقوع حادثه را بررسی کنم این درحالی بود که در بررسی‌ها مشخص شد که منبع تغذیه ساختمان در زمان احداث یک دستگاه ترانس 1600 بوده است، این درحالی است که در روز تخریب سه دستگاه ترانس در آنجا بوده است در این جا این سوال مطرح است که آیا با افزایش این ترانس‌ها سایر زیرساخت‌ها نیز فراهم شده است.

عضو سازمان مهندسی با بیان اینکه آتش سوزی و صاعقه جز خطرات ثانویه برق است، گفت: به عنوان مثال برخورد صاعقه با مخازن نفت خود به تنهایی می‌تواند موجب یکی از این بحران‌‎ها شود.

کریمی ادامه داد: متاسفانه مقررات ملی ساختمان ایران از جمله اطفاء حریق، ایمنی استاندارد برق و گازو ... تدوین شده است؛ اما به دلایلی اجرا نمی‌شود به طوری که تا تیر ماه سال 94 ساختمان‌هایی که مساحت آنها هزار و پانصد متر مربع بود محروم از کنترل ایمنی برق بودند، این درحالی است که طی یکسال و نیم گذشته با تفاهمی که با وزارت نیرو، وزارت مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی شد تمام ساختمان‌ها دارای نظارت برق شدند و در این راستا 25 درصد از مرگ و میر ناشی از برق در شهر تهران کاهش پیدا کرد.

وی بیان کرد: ساختمان‌هایی با تمام استانداردهای روز احداث و بازسازی می‌شود؛ اما آیا سیستم ایمنی، اطفاء حریق،‌ لوله کشی گاز و کابلهای برق آنها از سلامت برخوردارند این موارد همگی باید مورد کنترل قرار گیرد.

عضو سازمان مهندسی تصریح کرد: مبحث 22 مقررات ملی ساختمان به نگهداری ساختمان اشاره دارد مبنی بر اینکه باید هر 6 ماه یکبار سیستم‌های ایمنی مورد نظارت قرار گیرند؛ اما متاسفانه مقررات ملی ما در این زمینه مغفول مانده است.

وی تاکید کرد: تعمیرات موتورخانه‌ها و سیم کشی ساختمان‌ها را باید افراد متخصص انجام دهند این در حالی است که در جریان آوار برداری از ساختمان پلاسکو، دیزل ژنراتور وجود نداشت.

عضو سازمان مهندسی اظهار کرد: اجرای مقررات ملی ساختمان ایران و بازرسی و نظارت از ساختمان‌ها در پیشگیری از این حوادث اهمیت فراوانی دارد در ساختمان پلاسکو 70 کولر گازی بر روی ضلع جنوبی ساختمان قرار داشت که 200 کیلووات بر مصرف برق آن اضافه کرده بود.

دکتر کهزادی خطاب به کریمی عضو سازمان مهندسی گفت: از شما انتظار داریم که توصیه‌ها را به صورت اجمالی برای کاربرها ارائه دهید و از طرفی تاکید دوستان بر این است که سازمان مهندسی بر روی مهندسان ناظر ساختمان نظارت بیشتری کنند، متاسفانه ما شنیده‌ایم که افرادی برگه مهندس ناظر را مهر کرده و می‌فروشند بنابراین باید اسامی این افراد متخلف را رسانه‌ای کنیم تا جنبه بازدارندگی نیز داشته باشد.

کریمی عضو سازمان مهندسی در پاسخ گفت: تعامل ارگان‌های مرتبط در پیشگیری از حوادث غیر مترقبه کامل نیست، تخلفات در هر قشری وجود دارد و قطعا ما برنامه برخورد را داشته‌ایم و خواهیم داشت.

دکتر کهزادی در ادامه گفت: در زمان انتقال به ساختمان موجود، ژنراتور برق در این ساختمان نبود و حتی این ژنراتور برای آسانسورها نیز کشش نداشت؛ اما ما پیگیر این موارد هستیم و در حال حاضر بیش از برق اضطراری در این ساختمان برق داریم و اداره گاز و شهرداری در این زمینه توصیه‌های خود ارائه داده‌اند.

معاون مالی پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه تصریح کرد: بنده پیشنهاد کردم که از سازمان آتش نشانی، اداره برق و ... دعوت کنند که ساختمان‌های استان‌ها را ببینند.

دکتر کهزادی افزود: در زمینه پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه آقای حمیدیان زیر نظر معاون اول قوه قضائیه در ستاد بحران پیگیر امور هستند و همچنین در پدافند غیر عامل نیز بنده مسئول پیگیری هستم و از طرفی آقای طالبی بحث پیشگیری و آموزش را دنبال می‌کنند و ما مکاتبه‌ای در این زمینه با شهردار تهران نیز داشته‌ایم.

یکی از نمایندگان سازمان های تابع قوه قضائیه با طرح سئوالی از عضو سازمان مهندسی پرسید: مرجع تعیین صلاحیت و مجری ذیصلاح کجا است؟ توضیح بفرمایید که پیرامون تکلیف ماده 35 قانون مقررات ملی ساختمان مجریان ذیصلاح و تجهیزاتی که قرار است نصب شود باید چه شاخص‌هایی داشته باشد؟

کریمی عضو سازمان مهندسی گفت: حفاظت ساختمان در مقابله با حریق بحث مهمی است که در مقررات ملی ساختمان به آن اشاره شده است و مقام مسئول در کلانشهرها سازمان آتش نشانی است،‌ از سال گذشته طی تفاهمی که بین سازمان آتش نشانی و سازمان نظام مهندسی صورت گرفت بحث حریق را سازمان آتش نشانی بر عهده دارند؛ اما آموزش‌هایی صورت می‌گیرد تا این مسئولیت تا حدودی برون سپاری شود.

در ادامه نمایندگان سازمان های تابعه از جمله طالبی مدیر کل حوزه معاونت منابع انسانی به بیان مشکلات و اشکالات ساختمان‌های قوه قضائیه پرداختند.

طالبی تصریح کرد: همکاران ما اعلام آمادگی کرده‌اند که از هفته آینده دوره آموزشی پیشگیری از وقوع حوادث غیر مترقبه را اجرایی کنند.

دکتر کهزادی در پایان بر ارائه جزوه آموزشی اجمالی در راستای مقررات ملی ساختمان تاکید کرد و کریمی عضو سازمان مهندسی قول مساعد داد که ظرف مدت سه هفته این جزوه را ارائه دهد.

گفتنی است در دومین نشست پیشگیری از حوادث غیر مترقبه کوشش شد که با برنامه ریزی‌های کارشناسانه بین منابع و توانمندی‌های موجود و همچنین خطرات احتمالی موازنه‌ای برقرار شود تا با استفاده از منابع موجود بتوان بحران را کنترل و مدیریت کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *