رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اختراع باتری سیال با عمر بسیار زیاد

6:25 - 27 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۹۹۰۶
محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت نوعی باتری سیال با استفاده از مواد طبیعی و ارزان شدند که می‌تواند به سادگی تا یک دهه عمر کند و خبری از افت در ظرفیت آن دیده نمی‌شود.
اختراع باتری سیال با عمر بسیار زیادبه گزارش گروه فضای مجازی ، آنا به‌ نقل از هاروارد نوشت: بزرگ‌ترین مشکلاتی که ذخیره انرژی الکتریکی با آن روبه‌روست، شامل آلایندگی مواد به‌ کار رفته در باتری‌ها، گران بودن این مواد، نیاز به نگهداری در محفظه‌های ویژه، سنگینی و غیرقابل بازیافت بودن هستند. این مشکلات در کنار اینکه پیشرفته‌ترین باتری‌های یون لیتیوم فعلی که در لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌های شما استفاده می‌شود نیز پس از مدتی استفاده مداوم دچار افت و نابودی می‌شوند، موجب شده است تا محققان به‌دنبال راهی تازه برای ذخیره انرژی الکتریکی و به‌ کار گرفتن آن باشند.

محققان هاروارد به‌تازگی با استفاده از آب، الکترولیت‌ها، مواد آهن‌دار و ترکیبات شیمیایی یونی طبیعی موفق به ساخت باتری سیال شدند. باتری سیال نوعی از باتری‌ است که با استفاده از جریان یک مایع، انرژی الکتریکی را تأمین می‌کند و به‌ دلیل اینکه در محلول در حال چرخش، اتفاقات شیمیایی و فیزیکی سریعی روی نمی‌دهد، می‌تواند پایداری خوبی داشته باشد.

از مزایای باتری تازه، آب‌بنیان بودن آن است. آب در طبیعت در دسترس و ارزان است و پس از مصرف نیز قابل بازیافت و بازگشت خواهد بود. مواد الکترولیت به‌ کار رفته در این باتری نیز کاملا غیرسمی و قابل بازیافت در طبیعت هستند و تقریبا تمام نگرانی‌ها را پوشش می‌دهند. این باتری در صورتی که به مرحله تجاری برسد، نیازمند پلیمرهای خاص باری نگهداری از محیط بیرون نیست و البته بسیار ارزان خواهد بود.

نخستین حوزه‌ای که احتمالا با ورود این باتری‌ها دچار انقلاب خواهد شد، حوزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. در حال حاضر یک سیستم برق خورشیدی خانگی یا صنعتی، بیشترین هزینه را در بخش خرید و نگهداری باتری‌ها دارد که با عملیاتی شدن این باتری، این هزینه چند 10 برابر کاهش می‌یابد و در آینده استفاده از برق خورشیدی، ارزان‌ترین راه تأمین انرژی از منابع تجدیدپذیر خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *