80 درصد "تجارت افغانستان" با کشورهای همسایه است

10:03 - 25 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۸۷۲۹
معاون وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفت که 80 درصد تجارت افغانستان با کشورهای ایران، چین، پاکستان و کشورهای آسیای میانه صورت می گیرد، اما حجم عمده تجارت این کشورها با کشورهای خارج از منطقه است و افغانستان به دنبال فراهم کردن زیربناها برای شکل گیری یک منطقه همگرا و همگون از نظر اقتصادی است.
80 درصد به گزارش سرویس بین الملل قربان حقجو افزود: باوجود آن که افغانستان 80 درصد تجارت خود را با کشورهای همسایه خود دارد، اما کشورهای منطقه مانند افغانستان نیستند و تجارت کشورهای آسیا و جنوب آسیا و آسیای مرکزی بیشتر با اروپا و امریکا و کمتر در داخل این منطقه صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر افغانستان در گذشته دلیلی برای جهان گشایی بود، امروز با پیدا کردن جایگاه و موقعیت خود، عاملی برای رشد اقتصاد منطقه خواهد بود و اقتصاد منطقه را تغییر خواهد داد و دولت وحدت ملی تاکید زیاد برای ساختن بنیان های اتصال منطقه ای از طریق افغانستان را دارد.

معاون وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفت که راه آهن از چهار طرف به مرزهای این کشور رسیده و در مرزهای ما قطع شده است.

وی افزود: خط آهن روسیه تا مرزهای افغانستان رسیده، خط آهن پاکستان در مرز استان های قندهار و ننگرهار قطع شده و در مرز ایران نیز وضعیت به همین گونه بوده و در واقع افغانستان در گذشته یک جزیره متروک و گم شده منطقه ای بوده است و این باعث شده بود که اقتصاد منطقه رشد نداشته باشد.

حقجو گفت که رئیس جمهوری افغانستان از این کشور به عنوان چهار راه اقتصادی منطقه نام برده است و عضویت در سازمان های منطقه ای و جهانی مانند سارمان تجارت جهانی، «ایکو»، «سارک» و عضو ناظر «شانگهای» تلاشی در همین راستا خواهد بود که به افغانستان این امکان را می دهد که به کاروان رو به رشد و سرعت اقتصاد جهانی وصل شود.

معاون وزیر تجارت و صنایع افغانستان افزود: برای دولت مهم است که همزمان با تحولات سریع بین المللی، قوانین و ادارات خود را در بخش های دولتی و خصوصی ارتقاء دهد به پیش ببریم و اگر درست مدیریت نکردیم عقب خواهیم ماند.

وی گفت: ما می خواهیم از عضویت خود در سازمان تجارت جهانی به عنوان یک کشور محصور در خشکی بیشترین استفاه را ببریم و این راهبرد در 3 ماه گذشته با کمک اتاق تجارت صورت گرفته و قرار است یک دفتر در ژنو سوئیس راه اندازی کند و قانون جدید سرمایه گذاری را آماده تصویب کرده است.

حقجو افزود قانون سرمایه گذاری قبلی افغانستان تنها در حد صدور مجوز بود، اما اینک این طرح که مراحل نهائی خود را می گذراند و برای تصویب به مجلس نمایندگان ارائه خواهد شد، تکلیف های دولت را در قبال حمایت از سرمایه گذاران تعیین و مشخص کرده است.

معاون وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفت: تمام مواردی که در سرمایه گذاری های بین المللی وجود دارد در این قانون پیش بینی شده و در آینده نزدیک فرصت های بسیار خوبی برای سرمایه گذاران و بازرگانان خارجی در افغانستان فراهم خواهد شد.

وی گفت: در این قانون تسهیلات بیشتری برای استان های محروم در نظر گرفته شده است تا سرمایه گذاری ها در افغانستان محدود به چند استان بزرگ نشود و توسعه متوازن در کشور شکل بگیرد.

وی درباره میزان رشد سرمایه گذاری در افغانستان گفت که امسال بیش از 2 برابر سال گذشته سرمایه گذاری در کشور صورت گرفته و دولت دستاوردهای اقتصادی خوبی داشته است.
 
معاون وزیر تجارت و صنایع افغانستان از افتتاح سد سلما (دوستی افغان – هند)، بهره برداری از 50 طرح تولید برق، سد آب و راه سازی و اتصال افغانستان از 3 نقطه مرزی با چین، ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن، به عنوان این دستاوردها یاد کرد و افزود که امسال حدود یک میلیارد دلار در بخش تولید انرژی و 600 میلیون میلیون دلار در بخش های تولیدی سرمایه گذاری شده که این رقم بسیار بالائی است.

وی گفت که برنامه توسعه ملی صادارات نیز نهایی شده و این برنامه، راهکاری برای اصلاح صادرات و رفع موانع این راه خواهد بود و در مجموع سیاست اقتصادی افغانستان رو به بهبود است.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *