رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جمهوری اسلامی زلزله‌ای عمیق در فلسفه سیاسی جهان ایجاد کرد/برخی از مسئولین ما در دوران اصلاحات با تبلیغ نسبی‌گرایی در فکر تخریب اندیشه نظام اسلامی بودند/ اگر محوریت ولایت فقیه در زمان امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری نبود، قطعا از جمهوری اسلامی نیز اثری نمانده بود

21:16 - 20 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۷۵۹۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس قوه قضائیه با تشریح مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی ایران و دلایل مخالفت غرب با آن به نقش دین و حوزه‌های علمیه در آن اشاره کرد و نقش اندیشمندان حوزه علمیه را در همه شئون جامعه اسلامی، از جمله در بحث حقوق و قضا ممتاز دانست.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ،آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه امشب (چهارشنبه) طی سخنانی در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات جامعه مدرسین ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر  و تبریک و تهنیت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: از خداوند متعال علّو درجات امام راحل و شهدای انقلاب را طلب می کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به شاخصه های انقلابی بودن و ارتباط حوزه ها با مجموعه انقلاب و دستگاه قضایی گفت: مقوله انقلاب اسلامی را از دو منظر داخلی و خارجی می توان مورد بررسی قرار داد و به نتایج و اثراتی که این انقلاب بر وضعیت درونی جامعه ما و همچنین تاثیراتی که بر سطح منطقه ای و جهانی داشته است، توجه کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب آثار عمیقی بر زندگی ما داشته است، گفت: البته حتما کاستی هایی وجود دارد و حتما مقداری از اهدافی که در ابتدا ترسیم شده بود، عقب هستیم؛ البته باید توجه شود که بسیاری از آن اهداف یا زمانبر بودند و یا نرسیدن به آنها ناشی از ضعف ها و تحریم هایی است که بر ما تحمیل کرده اند.

آیت الله آملی لاریجانی  با اشاره به اینکه  نیروی انسانیِ ارزنده و جان های پاک بیشماری در دوران دفاع مقدس  از جانب مردم مسلمان ایران فدا شدند، گفت:  البته سوء مدیریتهایی هم  در برخی موارد و مقاطع داشته ایم؛ اما اگر بصورت کلی بررسی کنیم، متوجه می شویم که وضعیت جامعه ما پس از انقلاب در بخش های مختلف تفاوتهای محسوسی با دوران پیش از انقلاب داشته است. 

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در دوران پیش از انقلاب صدور نفت از ناحیه ایران سه برابر وضعیت فعلی بود و جمعیت هم چیزی کمتر از یک دوم امروز بود. اما شما ملاحظه کنید که در ایام پس از انقلاب چه پیشرفتهای محسوس و شگرفی اتفاق افتاده است.

وی در ادامه خطاب به جمع حاضر گفت: شما هر کدام از یک ناحیه از ایران آمده اید. در همان منطقه و ناحیه خود وضع 40 ساله پیش را با امروز مقایسه کنید و ببینید که چه اتفاقات بزرگی رخ داده است و در وضعیت روستاهای ما و روستاییان ما چه پیشرفت هایی به دست آمده است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: بسنجیم و بررسی کنیم که در دوران پیش از انقلاب چپاولگران با درامدهای سرشار ناشی از فروش 6 میلیون بشکه نفت چه وضعی را برای مردم و جامعه ما رقم زده بودند و امروز جامعه ما در چه شرایطی قرار دارد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در دوران پیش از انقلاب بسیاری از مهندسان ما که در دانشگاههای معتبر تحصیل کرده بودند، در برخی از مراکز کارخانه‌ای اجازه پیشرفت و ارتقای درجه از یک  مرحله‌ای به بعد را نداشتند و بسیاری از امورِ مربوط به مهندسی صنایع در دست تکنیسین ها  و مهندسان خارجی بود؛ اما امروز فرزندان این کشور در بسیاری از صنایع  و تکنولوژی ها پیشتاز هستند. برای مثال ما در نانو تکنولوژی جزءِ چند کشور نخست کشور قرار داریم و یا در بحث صنعت موشکی که می خواهند ما را به  سبب آن تحریم جدیدی کنند نیز  به پیشرفتهای بسیاری نائل شده ایم. همچنین در پرتاب ماهواره به فضا هم که کشورهای کمی از این فناوری برخوردارند، ما  به مراتب بالا و پیشرفته‌ای رسیده ایم.

وی بیان داشت: اما از همه این موارد و مقوله ها مهمتر بحث روحیه خودباوری و استقلال است که بواسطه انقلاب اسلامی به جوانان ما تزریق شد و این سرمایه اجتماعی بسیار بزرگی است و باید توجه داشت که این خودباوری که امام و انقلاب به ما دادند، ریشه بسیاری از پیشرفتها محسوب می شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند این انقلاب ما را از منجلابهای بسیاری نجات داد؛ منجلابهای اقتصادی، سیاسی و منجلاب تحقیر. در همین کشور و در همین شهر قم پیش از انقلاب تعداد زیادی از پزشکان خارجی حضور داشتند اما امروز ما در کشورمان بهترین پزشکها و متخصصین را داریم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: البته اگر فشارها و تحریمهای خارجی نبود، امروز وضعیت کشورمان به لحاظ علمی بسیار بهتر و عالی تر بود.

وی در ادامه به مقوله توجه و نگرش به انقلاب از ناحیه بیرون اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ما مسیر جدیدی را در دنیا گشوده است؛ امروز جهان غرب مفاهیم و مقولات خود را بعنوان وحی ُمنزَل به تمام دنیا صادر می کند و لیبرال دموکراسی را به عنوان عالی ترین دستاورد بشر قلمداد می کند.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: وقتی شوروی سابق فروپاشید، برخی صاحبنظران غربی مانند فوکویاما و امثال او ادعا کردند که بشر به یک نقطه برگشت ناپذیر به نام لیبرال دموکراسی رسیده است و این پایان تاریخ است.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: غربی ها براساس ایده ها و آموزه های ناشی از لیبرال دموکراسی، حقوق بشرِ مد نظر خود را به دنیا تحمیل می کنند  و آن را امری جهانشمول قلمداد می کنند؛ این در حالی است که انقلاب اسلامی در برابر این امپراطوریِ تمدن غربی که بر پایه مدرنیته و تجدد بنا شده، قد علم کرده است.

وی گفت: چه کسی تصور می کرد که در این نقطه از جهان که به لحاظ سیاسی تحت اطاعت مغرب زمین بود، انقلابی بپا خیزد و نظام فکری و سیاسی جمهوری اسلامی را در دنیا مطرح کند و آن را به یک الگو تبدیل گرداند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اساس این نظام نگاه توحیدی و رجوع به قرآن است، گفت: قانون اساسیِ نظام جمهوری اسلامی را عمدتا علمایی که امروز در زمره مراجع هستند، تنظیم و تدوین کرده اند. در اصل دوم این قانون تصریح شده که این نظام بر پایه توحید بنا شده است. کجا در دنیا یک نظام سیاسی بر پایه حاکمیت دین و الله بنیانگذاری شده است؟ قدر و ارزش این امر فهمیده نمی شود؛ مگر آنکه ما از بیرون به این انقلاب نگاه کنیم و نظام های سیاسی دیگر را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اصل سوم قانون اساسی گفت: در این اصل دولت به معنای حاکمیت، مسئول ترویج ارزشهای اخلاقی و منع از امور ناشایست معرفی شده است. همچنین در اصل 57 قانون اساسی بر استقلال قوای کشور زیر نظر ولایت مطلقه فقیه اشاره شده است. علاوه بر اینها در اصل چهارم قانون اساسی بیان شده که همه قوانین و مقررات در کشور باید براساس اسلام باشد و اگر مخالف اسلام باشد، خود به خود ساقط است و تشخیص این امر با شورای نگهبان است. این ارکان  وثیق در کدام یک از نظام های سیاسی یافت می شود؟

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) بنیانگذار مردمسالاریِ دینی بود، تصریح کرد: مغرب زمین قرنهاست که خداوند را از محوریت اندیشه بشر کنار گذاشته و انسان را جایگزین آن گردانیده است و حاصل این تفکر برای غرب این بوده است که امروز به سمت پوچی پیش رفته اند و آخرین حرفشان این است که انسان خود به امور ارزش می دهد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: نتیجه جایگزینی انسان با خدا در محوریت اندیشه بشر که حاصل تفکر غربی است، امروز این شده است که ما در روزهای تبلیغات انتخاباتی آمریکا شاهد بودیم نامزدهای آنها هر فسادی را به هم نسبت می دادند و تمام معیارهای اخلاقی را زیر پا گذاشته بودند. 

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی یک فلسفه سیاسی جدید را به دنیا عرضه کرده است، گفت: این فلسفه سیاسی برای جهان غرب قابل تحمل نیست و باید توجه داشت که همه دلایل دشمنی غرب با نظام جمهوری اسلامی به اقتدار این نظام منحصر نمی شود؛ بلکه بخش قابل توجهی از آن نتیجه فلسفه سیاسی عرضه شده توسط نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه غربی ها امروز نمی توانند جمهوری اسلامی را از محاسبات و معادلات سیاسی و نظامی کنار بگذارند، گفت: در یک زمانی امپراطوری رسانه‌ای غرب ادعا می کرد که جمهوری اسلامی در حال سقوط است؛ اما در شرایط کنونی می گویند باید هلال شیعی را دریابیم و این حرف روزنامه‌های آنها نیست؛ بلکه حرف نخست وزیر انگلیس است و آنها امروز فهمیده اند که انقلاب اسلامی به معنای حقیقی کلمه صادر شده است. 

آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: امروز شاهد هستیم که فکر و هویت مستقل اسلامی از ناحیه نظام جمهوری اسلامی به لبنان، عراق و یمن صادر شده است و شما امروز می بینید که نیروهای پاکباخته حزب اللهِ لبنان در کنار گوش رژیم صهیونیستی قدرت نمایی می‌کنند و در عراق نیز نیروهای حشد الشعبی حضور دارند و همچنین در یمن نیز شیعیان و غیرشیعیان این کشور در مقابل متجاوزان ایستاده اند و این امور ناشی از همان تفکر نظام جمهوری اسلامی است و این تفکر از هر بمبی برای مغرب زمین خطرناک تر است و آنها دیگر نمی توانند از پایان تاریخ و حاکمیت لیبرال دموکراسی سخن بگویند. 

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بنابراین جمهوری اسلامی زلزله‌ای عمیق را در فلسفه سیاسی ایجاد کرد؛ بطوری که امروز شاهدیم تمایل و گرایش به مقوله دین در مغرب زمین نیز افزایش یافته؛ البته هنوز مانده است تا آثار بیشترِ نفوذ و تاثیرات فلسفه سیاسی ناشی از نظام ما در نقاط مختلف جهان نمایان و عملیاتی شود.

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا و با فداکاری های امام راحل و روحانیت معظم پس از 38 سال امروز مقتدرتر از هر زمان دیگری است. اما سوال اساسی این است که در این وضعیت کنونی وظیفه حوزه های علمیه ما چیست؟

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد:  اصل وظیفه حوزه های علمیه روشن است و آن عبارت از حفظ انقلاب است و منظور از انقلاب نیز اشخاص نیستند؛ بلکه منظور حفظ و استمرار مدیریت دین و حاکمیت الله است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند در مطلوبیت عقلی و شرعی  حاکمیت دین برای ما مسلمانان تردید ایجاد کند، گفت: حوزه های علمیه در حفظ و استمرار فکر حکومت دینی و همچنین تبلور این فکر در جامعه نقش اساسی دارند.

وی بیان داشت: ما در مقابل هجمه هایی که به اندیشه و فلسفه سیاسی نظام جمهوری اسلامی وارد می شود، موظف به مقابله هستیم. همچنین باید برای نفوذ و تاثیرات سوئی که ما را از فعلیت بخشیدن به اندیشه های اسلامی باز می دارد، برنامه ریزی کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی بااشاره به هجمه‌هایی که در داخل و خارج به تفکر و اندیشه ایجاد کننده نظام جمهوری اسلامی وارد می شود، گفت: در همین کشور مقالات زیادی در دفاع از سکولاریسم نوشتند و تزِ دینِ حداقلی را ارائه کردند و ورود دین به شئون و ساحات مختلف زندگی بشر را نفی کردند و در همین حوزه علمیه نیز به ترویج آن مبادرت ورزیدند. 

رئیس قوه قضائیه گفت: برخی گاهی توجه ندارند که با لفاظی‌هایی همچون جدایی دین از سیاست به بهانه پرهیز از سیاست زدگی چه کلاه بزرگی برسر روحانیت و ملت می گذارند؛ گاهی با یکسری ازعبارتها که شاید چندان حساسیت برانگیز هم نباشد، جدایی دین از سیاست را تبلیغ می کنند و می گویند باید از سیاست زدگی پرهیز کرد؛ اما در واقع منظورشان این است که دین در شئون مختلف زندگی بشر از جمله قضا و اقتصاد دخالت نکنند.

وی با بیان اینکه تمام هَمّ امام راحل(ره) این بود که فقه به زندگی مردم ورود کند و آن را متحول گرداند، گفت: حوزه های علمیه  موظف و مکلف هستند از  اندیشه و فکرِ سازنده نظام اسلامی دفاع کنند و توجه داشته باشند که سکولاریسم یک حمله و هجمه عظیمی بود که هنوز هم خطر آن وجود دارد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ترویج نسبی گرایی برای مقابله با فکر نظام اسلامی اظهار کرد: متاسفانه برخی از مسئولین ما در دوران اصلاحات چنین می گفتند که قرائتهای مختلفی از دین وجود دارد و با تبلیغ نسبی‌گرایی در قرائتهای مختلف در فکر تخریب اندیشه نظام اسلامی بودند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت:  مخالفان اندیشه نظام اسلامی در مراحل بعدی اعلام کردند که دین وجوه مختلفی دارد. یکی از این مدعیان روشنفکری که  اینگونه حرفها را در کشور رواج می داد، در پاسخ به سوالی پیرامون مقوله تقلید گفت: نباید سخت بگیریم و از هر کس که می‌خواهید تقلید کنید و لزومی ندارد این مرجع تقلید حتما زنده باشد. سپس گفت اگر از اهل سنت هم تقلید کنید، بلااشکال است.

وی تصریح کرد: امام راحل از همان ابتدا فرمودند اسلام ناب محمدی و تا آخر هم در پای این عقیده و نظر خود ایستادند ودر مواضع مختلف و حتی در "نامه به گورباچف" چندین بار بر این اصل تاکید کردند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به بخش دیگری از هجمه های مخالفان اندیشه نظام اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: آنها در مقطعی بحث انتظار بشر از دین را مطرح کردند و اعلام داشتند که ما با یکسری انتظارات به سراغ دین می رویم برای مثال به سراغ دین می رویم تا آرامش پیدا کنیم و ابواب فقه برای ما مسئله نیست و تلاش کردند که دین باوری را معکوس کنند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به هجمه های مخالفان اندیشه اسلامی به ولایت فقیه گفت: فکر ولایت فقیه شالوده نظام فلسفی جمهوری اسلامی است؛ امروز پس از 38 سال اثرات ولایت فقیه را احساس می کنیم و خدا می داند که اگر محوریت ولایت فقیه در زمان امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری نبود، قطعا از جمهوری اسلامی نیز اثری نمانده بود. در این پیچ و خم ها و اختلافات سنگ بنای سکونت و اطمینان جامعه ولایت فقیه است.

وی با بیان اینکه اسلامِ متبلور شده در این نظام را ولی فقیه حفظ کرده است، گفت: مخالفان اندیشه نظام اسلامی در مقطعی به سراغ تخریب ولایت فقیه رفتند و در صدد بودند تا اشکالاتی را به این اصل وارد کنند؛ اما نتوانستند بر مبنای اصولی ولایت فقیه خدشه ای وارد کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به نکته ای که در هجمه‌های مخالفان به اصل ولایت مطلقه فقیه مغفول می‌ماند، گفت: بسیاری از فقهایی که ولایت مطلقه فقیه را قبول نداشتند، ولی "مِن‌بابِ حسبه"، اذن فقیه را لازم می دانستند. "حسبه" عبارت است از امری که ما مطمئنیم شارع راضی به زمین ماندن آن نیست. 

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: وقتی حکومتی تشکیل می شود و در اختیارات مردم تصرف می کند، این تصرف باید با دلیل و توجیه همراه باشد و این امر باید همراه با اذن فقیه باشد.

وی با بیان اینکه در تحقق این نظام بسیاری از مقولات که در قانون اساسی بر آنها تصریح شده، به حوزه های علمیه وابسته است، گفت: در نظام جمهوری اسلامی ولی فقیه از مجتهدین است و اعضای مجلس خبرگان نیز که ولی فقیه را تعیین می کنند، آنها هم از فقها هستند و همچنین فقهای شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه نیز باید فقیه باشند. علاوه بر اینها کثیری از مناصب مهم این کشور نیز به حضور فقها و مجتهدینِ پرورش یافته در حوزه های علمیه نیازمند است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به مشکلاتی که در امر قضا وجود دارد، گفت: ما برای منصب ریاست قوه قضائیه به فقها و مجتهدین آماده و آگاه به ساختار و ارکان قوه قضائیه و همچنین قوانین مادر در این قوه نیازمندیم که حوزه‌های علمیه در این رابطه وظیفه سنگینی را بر عهده دارند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اقدامات قوه قضائیه در برخورد با معاندان و فتنه گران اظهار کرد: قوه قضائیه در مقابل گروه‌هایی که نسبت به جمهوری اسلامی نظر سوء دارند، محکم ایستاده است. همچنین در جریان فتنه، قوه قضائیه محکم ایستادگی کرد و از این به بعد هم در مقابل هر آنچه که به تضعیف نظام بیانجامد، مقابله می کند.

وی ادامه داد: باید از آیت‌الله مقتدایی که در این جلسه حضور دارند، تشکر کنم که به مقوله قضا بصورت تخصصی توجه داشتند واین مقوله را در حوزه های علمیه راه انداختند؛ اما اگر از ابتدا حوزه‌ها در این رابطه برنامه‌های مبسوط تری داشتند، قطعا پیشرفتهای قوه قضائیه و مجموعه نظام بیشتر بود؛ البته ما به محدودیتهای حوزه‌های علمیه نیز توجه داریم.  

آیت الله آملی لاریجانی اظهار داشت: حوزه علمیه در حفظ و استمرار اندیشه نظام اسلامی و همچنین در تحقق این اندیشه نقش اساسی بر عهده دارد و پیشرفت در این زمینه نیازمند یک جهاد طولانی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نگاه توحیدی در تار و پود زندگی ما مسلمانان اثرگذاراست، گفت: نگاه توحیدی موجب می شود ما از سلطه‌های جهانی نهراسیم و بحث حمایت از مستضعفان و محرومان را جدی بگیریم  و به پاسداشت عزت اسلامی بپردازیم.

وی با بیان اینکه نگاه توحیدی باید در تمام مقوله ها از جمله سیاست خارجی، حقوق و قضا و اقتصاد در جامعه ما جاری باشد، گفت: من تعجب می کنم که برخی از حقوقدانان و حتی برخی حوزویان ما چنین مطرح می کنند که باید حقوق بشر غربی را تماما رعایت کنیم؛ حال آنکه در این حقوق بشر کرامت انسانی مخدوش می شود و براساس آن ازدواج مرد با مرد ترویج می‌گردد. 

آیت الله آملی لاریجانی در پایان با اشاره به ضرورتِ مبنا قرار دادن نگاه توحیدی و محوریت ولایت فقیه خاطرنشان کرد: این ولی فقیه است که انقلاب ما را از این پیج و خم ها به سلامت عبور داده است و از خداوند متعال طول عمر و عزت و سلامتی مقام معظم رهبری را خواستاریم.





حسن
|
-
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
0
0
مرگ برضد ولایت فقیه
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *