بیمه‌ها مکلف به استاندارسازی صورت‌های مالی شدند

17:30 - 19 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۶۹۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس سازمان بورس گفت: این سازمان مکلف شده که صورت‌های مالی را عملیاتی کند که مطابق آن از سال آینده شرکت‌هایی که سرمایه آنها بالاست، باید صورتهای مالی را به صورت IFRS یا گزارشگری مالی بین‌المللی تدوین کنند که بانک‌ها و بیمه‌ها جزو آن هستند.
لزوم استانداردسازی صورتهای مالی بیمه‌ها در آینده نزدیک
به گزارش گروه اقتصاد ، شاپور محمدی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به این که در آغاز دولت 6.5 میلیون نفر کد معاملاتی در کشور داشتند گفت: در حال حاضر این رقم به 10 میلیون و 848 هزار نفر رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بر این اساس شمار دارندگان کد معاملاتی در بازار سرمایه از رشد 67 درصد رشد برخوردار بوده که نشانگر رشد بازار است.

وی اضافه کرد: البته این موضوع دو پیامد به همراه دارد که به این معنا که فرهنگسازی در بازار سرمایه قدرت و قوت بیشتری خواهد داشت و نکته دیگر این که این الزام را ایجاد خواهد کرد که بازار سرمایه در سیاستگذاریهای دولتی و مجلس لحاظ شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: از سوی دیگر با عملیاتی شدن سهام عدالت، تعداد سهامداران کشور به 50 میلیون سهامدار بالغ خواهد شد که بر این اساس بازار سرمایه ایران در آینده‌ای نزدیک به مردمی‌ترین بازارهای سرمایه دنیا تبدیل می‌شود.

محمدی با اشاره به این که یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید قرار دارد توجه به بازار سرمایه است ادامه داد: امیدواریم توجهات بیشتری به این بازار معطوف شده و سیاستهایی وضع شود تا کمک کند که این بازار از رشد و شکوفایی بیشتری برخوردار شود.

وی با اشاره به این که تعداد نهادهای مالی کشور از 299 نهاد در آغاز به کار دولت یازدهم، به 485 نهاد مالی در دیماه سال جاری رسیده است، اظهار داشت: بنابراین از این منظر رشد مناسبی را شاهد هستیم.

محمدی افزود: البته سرمایه گذاری خارجی نیز در آغاز این دولت، 39 میلیارد تومان بوده که این رقم در حال حاضر به 1300 میلیارد تومان رسیده و بیانگر این موضوع است که رشد سرمایه گذاری خارجی در این مدت خوب بوده است، اگرچه اعتقاد ما بر این است که هنوز برای حضور سرمایه گذاران خارجی، جا بسیار زیادتر از اینست و بر این اساس باید تلاش کرد که در جذب سرمایه گذاران خارجی، به رشدهای بالاتری دست پیدا کنیم.

وی همچنین با اشاره به الزام برای افشای اجباری اطلاعات تولید و فروش بر اساس آمار واقعی گفت: سازمان بورس بر این خواسته خود تاکید دارد و شرکتها باید این موضوع را با دقت بالا دنبال و اعلام کنند تا شفافیت در بازار سرمایه افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول اذعان داشت: از سوی دیگر این رخداد مزایای دیگر دارد که از جمله آنها باید گفت این کار باعث می‌شود که شرکتها به اطلاعاتی که به عنوان پیش بینی داده‌اند، مقیدتر باشند و احساس کنند عملیات تولید و فروش آنها هر ماه تحت نظارت قرار می‌گیرد و مردم هم به عنوان ناظران عمومی شرکتهای تولیدی، اطلاعات مربوط را دریافت و قضاوت می‌کنند.

محمدی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص دستورالعمل صورتهای مالی جدید نیز گفت: بر این اساس سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف شده که این صورتهای مالی را عملیاتی کند که مطابق آن از سال آینده شرکتهایی که سرمایه آنها بالاست، باید صورتهای مالی را به صورت IFRS یا گزارشگری مالی بین‌المللی تدوین کنند که بانکها و بیمه‌ها جزو آن هستند.

وی تصریح کرد: البته در این زمینه هماهنگی‌ها با بیمه مرکزی برای اجرایی شدن این موضوع در بیمه‌ها انجام شده است تا هر چه زودتر عملیاتی شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از عرضه اولیه‌های بازار سرمایه نام برد که عموما مورد اعتراض سهامداران و معامله گران بود به عنوان یکی از مشکلات ریشه دار و تاریخی بورس یاد کرد و اذعان اشت: به همین دلیل تلاش کریدم با جایگزین کردن روش ثبت سفارشات اینت مشکلات را حل کنیم که این اقدام در راستای عدالت و منصفانه بودن معاملات کار بزرگی بود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد این فعالیتها در راستای احقاق حقوق سهامداران موثرتر باشد و گفت: اینکه اطلاعات به لحظه و به صورت مستقیم به کدال ارسال شود، در دولت یازدهم انجام و موجب شده عدم تقارن اطلاعاتی کاهش یابد.

محمدی افزود: اگرچه هنوز معتقدیم که برای برابری اطلاعاتی و منصفانه بودن شرایط اطلاعات شرکتها، اقدامات زیادی باید انجام شود و لازم است تا اطلاعات شرکتهای بورسی به صورت دقیق تر و به روزتر و به نحوی متقارن از طریق مدیران شرکتها دریافت کنیم.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: همچنین یکی از سیاستهایی که در بازار سرمایه دنبال شده، مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی ها است که در دولت یازدهم حل و فصل شده است و اگرچه این فرمول شاید می توانست بهتر باشد، اما اکنون هم مطلوب بوده و این فرمول خود را با قیمتهای جهانی تعدیل می کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *