اقدامات سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

16:03 - 18 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۶۶۰۷
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در اینستاگرام خود اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی را شرح داد.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در اینستاگرام خود اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی را شرح داد.

وی در اینستاگرامش نوشت:

اقداماتی که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی انجام داده است:

زيستگاههاى يوز آسيايي على رغم درخواست ها و فشارهاى متعدد به ويژه در خصوص معادن، همچنان بدون هيچ گونه تغيير حفاظت مى شوند.

به منظور ارتقاى كمى و كيفى حفاظت از زيستگاههاى يوز برنامه و لايحه اى در حال تدوين است كه با نظر مساعد مجلس براى مدت پنج سال مجموعه اقداماتى فراتر از فعاليت هاى كنونى به اجرا در آيد.

به عنوان برنامه پشتيبان براى يوز هاى در طبيعت، جديت زيادى براى تكثير اين گونه برنامه ريزى شده است كه به زودى نتايج آن اعلام مى شود.

ايمن سازى محورهاى پر خطر مرحله به مرحله جلو مى رود. هر چند مشكلات فنى از قبيل سستى خاك و مقاومت كم آن براى فونداسيون فنس در محور عباس آباد كار را با پيچيدگي هايى مواجه كرده اما مراحل ديگر مثل تابلوها و دوربين ها در حال نهايى شدن و نصب است.

ستاد كنترل دام و سگ گله در دو منطقه كه مشكل حضور دام وجود دارد، يعنى ذخيره گاه زيستكره توران و پناهگاه حيات وحش مياندشت تشكيل شده و در تمام طول زمان حضور دام در اين مناطق فعال خواهد بود. وظيفه اين ستاد جلوگيرى از حضور دام غير مجاز و بدون پروانه، كنترل بيماريهاى وابسته به دام و كنترل تعداد سگهاى گله خواهد بود.

پروژه حفاظت از یوزپلنگ، تحت حمایت مالی و معنوی سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان دو برابر حمایت های بین المللی هزینه می کند.

از جمله حمایت های معنوی سازمان پاسخ مثبت به درخواست افزایش محیط بان از سوی پروژه بین المللی برای زیستگاه یوز بوده که سازمان محیط بانان را افزایش داده است.

پروژه با تشکل های غیردولتی نیز همکاری نزدیک دارد؛ از جمله انجمن یوزپلنگ ایرانی و میراث حیات وحش پارسیان.

اقدامات سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *