اتهام آمریکا به تروریسم بودن 7 کشور صرفا سیاسی است

12:16 - 18 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۶۳۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
امیروثوقی گفت: اتهام تروریسم به این 7 کشور صرفا سیاسی است و با واقعیت‌های جهان اسلام و پیرامون آن همخوانی ندارد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، اعظم امیروثوقی، معاون زنان و کودکان مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا) در یادداشتی به مناسبت اقدامات جدید ترامپ علیه کشورهای مسلمان و مهاجرین، به بررسی ابعاد حقوق بشری و انسانی این موضوع پرداخته است. 

متن این یادداشت به شرح زیر است؛ 

بار دیگر تحریمی دیگر علیه ایران و کشورهای اسلامی از سوی ایالات متحده به اجرا گذاشته شد؛ تحریمی سیاسی که در درون آن، نقض آشکار حقوق بشر و نژاد پرستی مفرط آشکار است. باطل دانستن روادید چند کشور مسلمان و اتهام تروریست دانستن آنان، نه برای امنیت مردم آمریکا که بک بازی سیاسی رسانه ای برای اثبات قدرت و سلطه برای آمریکاست. 

در واقع، ترامپ قصد دارد با این تک‌تازی‌ها و خشونت‌ها علیه برخی ملت‌ها و سایر اقدامات و رفتارهایش نسبت به سایر ملت‌ها نوعی آقایی و سروری را برای سایر ملت ها به اثبات برساند.

حال آن که با این رفتارها، بیش از آن که در اثبات بزرگی خود قدم بردارد، در اثبات سلطه گری و اثبات وضعیت اسفبار حقوق بشر در این کشور و نیز اثبات رفتار غیر انسانی و ضد حقوق بشری این کشور علیه انسانیت قدم برداشته است.

اقدام ترامپ در وضع و اجرای قانون منع ورود مسلمانان چند کشور مسلمان در حالی صورت می‌گیرد که شهروندان کشور عربستان سعودی که بنابر اعلام رسمی مسئولین این کشور جزو صادرکنندگان تروریست به اقصی نقاط دنیا هستند و اخیرا نیز برخی از افراد برجسته عربستان در دادگاه امریکا به دست داشتن در واقعه یازده سپتامبر  محکوم شده اند، از این 7 کشور  استثنا شده است. 

بر این اساس، اتهام تروریسم به این چند کشور صرفا سیاسی است و با واقعیت‌های جهان اسلام و پیرامون آن همخوانی ندارد. 

این تناقض وقتی جدی تر می‌شود که در صحبت‌های انتخاباتی ترامپ به مبارزه و برخورد ایران با داعش اشاره شده است؛ چگونه ممکن است کشوری را که با داعش مبارزه می‌کند متهم به تروریست بودن کرد. 

شاید لازم باشد برای ترامپ یادآوری کرد که این دولت ایالات متحده بوده است که با به راه انداختن ائتلافی از 40 کشور نتوانست برای مقابله جدی با داعش قدم جدی بردارد؛ 

این دقیقا همان چیزی است که وی بارها رقیب انتخاباتی خود هیلاری کلینتون را بابت آن مورد انتقاد قرار داده بود. با این مستندات به خوبی روشن است که این گونه اقدامات و ممانعت از ورود شهروندان ایرانی به جرم تروریسم نه تنها تناقضی آشکار با حقوق انسانی آنان است بلکه یک بازی سیاسی نابخردانه بیش نیست.

این اقدامات وقتی تاثربارتر می‌شود که در پی اجرای این قانون، کودک پنج ساله در فرودگاه به جرم تروریست بودن بازداشت می‌شود و رسانه‌های امریکا از عدم صدور روادید و اجازه ورود دختر پنج ماهه ایرانی برای درمان به آمریکا را منتشر می‌کنند.

بر این اساس، این اقدامات نه تنها شعار ترامپ مبنی بر بالا بردن جایگاه آمریکا در دنیا را عملی نخواهد کرد بلکه همچنان که تظاهرات معترضانه مردم امریکا و اروپا علیه اقدامات ترامپ خبر از افول بیشتر جایگاه ایالات متحده در دنیا و ایجاد نفرت بیشتر در مردم دنیا خواهد بود.

در این میان، مسئولیت سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری برای مقابله و کنترل اقدامات غیر انسانی رئیس جمهور جدید ایالات متحده بیش از پیش اهمیت می‌یابد.


 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *