ریشه بسیاری از پرونده‎های قضایی آسیب‎های اجتماعی و فرهنگی است/ مسائل فرهنگی در دادگستری‌ها در اولویت باشد

9:57 - 16 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۵۴۸۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت‎الاسلام عبداللهی ریشه بسیاری از پرونده های قضایی را در آسیب های اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: موضوع فرهنگ باید به طور جدی در دستور کار دادگستری قرار گیرد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی اداره کل دادگستری استان قزوین، حجت الاسلام یعقوب عبداللهی معاون فرهنگی دادگستری استان قزوین با اشاره به دهه مبارک فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های دنیا تفاوت های بسیاری داشته و دارد، این انقلاب رهبرش، مردمش، هدفش و سرزمینش با سایر انقلاب ها متفاوت بوده و هست.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران دارای رهبری دینی و مردم ولایت مدار و مومن به ارزش ها و سرزمینی با تاریخی سراسر ضد استکباری بوده است که این وجوه و خصیصه های مختلف را می توان در ابعاد مختلف انقلاب اسلامی شاهد بود.    
                
معاون فرهنگی دادگستری کل استان قزوین خاطرنشان کرد: نباید در بررسی انقلاب اسلامی تنها به ابعاد خاصی توجه کنیم بلکه بدانیم که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اخلاقی بوده است.

وی تصریح کرد: در این انقلاب دستگاه های حاکیمیت و خدمتگذار به مردم نیز باید مالامال از هدف ارزشی در خدمت به مردم باشند چراکه اساس کار خدا محوری است.

حجت الاسلام عبداللهی توضیح داد: در انقلاب اسلامی محور کار دستگاه قضا برای تحقق امنیت و عدالت در جامعه جبر و شدت عمل نیست بلکه رویکردهای فرهنگی و پیشگیری در اولویت کار قرار دارد و تنها در مواردی که افراد با تداوم اعمال مجرمانه خویش آرامش و آسایش مردم را سلب کنند به ناچار از راهکاری های قانونی متناسب با آن جرائم استفاده می شود.

وی ریشه بسیاری از پرونده های قضایی را در آسیب های اجتماعی و فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ باید به طور جدی در دستور کار ما قرار گیرد و از کنار آن به سادگی عبور نکنیم بدین معنا که پدر و مادر در خانواده و مربیان آموزشی در مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی حساسیت های فرهنگی داشته باشند.

معاون فرهنگی دادگستری کل استان قزوین تأکید کرد: نگاه فرهنگی در دستگاه قضا نیز مورد توجه است از این رو ضمن اینکه بر لزوم ارتقای سطح دانش، تقوا، اخلاق و عدالت‌ ورزی در قضات تأکید داریم، دفاع از استقلال قاضی را نیز در بستری موجه می دانیم که کیفیت احکام صادره از سوی قضات مطلوب جامعه باشد؛‌ البته منظور جامعه‌ای است که به نحو صحیح به مسائل بنگرد.

وی خاطرنشان کرد: از همین رو انباشت دانش جهت بکارگیری در بستر صدور آرای قضایی خوب مورد توجه است  البته از طرفی همه این شرایط را در نگاهی می بینیم که محتاج تأملات اخلاقی هستیم و باید فضائل اخلاقی را در میان خود رشد دهیم که چنین رویکردی به کاهش تخلفات و اشکالات و افزایش خدمات دهی به مردم منجر می شود.

حجت الاسلام عبداللهی اظهار داشت: دنیا و هر آنچه در آن است به سرعت می‌گذرد و چیزی باقی نمی‌ماند جز فضیلت اخلاقی و اطاعت از حق تعالی؛ از این رو باید برای رهایی از وسوسه‌های شیطان همواره خود را در معرض خطر بدانیم و برای سالم ماندن تلاش کنیم.

وی توضیح داد: از همین رو برنامه‌هایی برای گسترش بحث اخلاق در فضای دادگستری داریم و معتقدیم که تذکر، موضوع مهمی است در این راستا می‌توان گفت تلاوت قرآن، خلوت با خود و اندیشیدن به آنچه در مسیر ما قرار گرفته برای احیای قلوب بسیار مفید است.

معاون فرهنگی دادگستری کل استان قزوین یادآورشد: امروز همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، موضوع فرهنگ همچون هوا اهمیت دارد و باید برای این اهمیت و حساسیت در همه ما ایجاد شود تا در همه کارها به مسائل فرهنگی نیز توجه کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *