مقامات محلی میانمار به دنبال سانسور خبری وضعیت مسلمانان

15:16 - 09 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۲۹۲۲
طبق شواهد موجود مقامات محلی در میانمار قصد ندارند رسانه‌های جهان از وضعیت مسلمانان و شرایط نامناسب آن ها باخبر شوند.
مقامات محلی میانمار به دنبال سانسور خبری وضعیت مسلمانان تسنیم به نقل از بی بی سی نوشت: نیروهای امنیتی میانمار به نقض جدی حقوق اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور متهم هستند و قرار است گزارش کمیته تحقیقی که دولت برای بررسی این اتهامات تشکیل داده است به زودی گزارش خود را منتشر کند.

تلویزیون بی بی سی گزارش داد: مقامات میانمار معمولا به خبرنگاران و ناظران مستقل اجازه سفر به شمال استان راخین را که از چند ماه پیش ناآرام است نمی دهند ولی این بار به گروه خبری بی بی سی اجازه سفر به این منطقه را دادند. اما پس از ورود گروه خبری به این منطقه، مسئولان محلی گفتند سفر آنها به مناطقی که صحنه ناآرامی است لغو شده است.

این مسئله به روشنی نشان می دهد در این مناطق حوادثی رخ داده یا می دهد که مقامات میانماری نمی خواهند خبرنگاران یا مردم از آنها باخبر شوند.

اخیرا تصاویری که با استفاده از دوربین تلفن همراه گرفته شده بود پخش شد که در آن دهها نفر از زنان اقلیت روهینگیا گفتند مورد تجاوز نیروهای امنیتی قرار گرفته اند. همچنین تصاویری ویدئویی از اجساد روی هم انباشته شده در مناطق درگیری نیروهای ارتش میانمار و اقلیت روهینگیا منتشر شده است. حتی برخی افراد پلیس میانمار تصاویری تهیه کرده اند که نیروهای پلیس را در حال کتک زدن زندانیان روهینگیا نشان می دهد.

در حالی که مقامات محلی اتهام تجاوز نیروهای ارتش را به زنان روهینگیا تکذیب می کنند، دولت میانمار کمیته ای برای تحقیق در این باره تشکیل داده است که قرار است گزارش خود را تا پایان ماه ژانویه منتشر کند. اما ریاست این کمیته را معاون رئیس جمهور برعهده دارد که قبلا ژنرال ارتش بوده است. به نظر می رسد هدف مقامات از تشکیل این کمیته، تبرئه کردن ارتش از هرگونه اتهامی است.

تلویزیون رسمی میانمار گفتگوی اعضای این کمیته را با یک زن روهینگیا (البته بدون ترجمه) پخش کرد تا ثابت کند اتهامات مطرح شده علیه نیروهای امنیتی در خصوص تجاوز به زنان، ادعایی دروغ است. این زن می گوید: من نمی توانم تایید کنم به زنان تجاوز شده است یا نه ولی زنان به جنگل برده شدند.

آنگ سان سوچی فعال سیاسی میانماری که حزب او اکثر کرسی های پارلمان را در اختیار دارد خواستار فرصت بیشتر برای حل مشکل استان راخین شده است ولی اگر کمیته تحقیق دولتی، ارتش میانمار را از ارتکاب هرگونه تخلفی تبرئه کند، مشخص خواهد شد اعلام حقیقت، بخشی از راه حلی نخواهد بود که سوچی از آن صحبت می کند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *