پیشگیری از وقوع جرم باید اولویت اول دستگاه‌ها باشد

1:15 - 05 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۱۱۰۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
علیرضا ساوری گفت : وقوع جرائم و آمار پرونده ها راه را بر حرکت پر شتاب کشور در جهت تحقق آرمان های نظام و انقلاب بسته است و از این رو پیشگیری از وقوع جرم باید اولویت اول همه دستگاه ها باشد .
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از دادگستری استان یزد، علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیریهای وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان یزد افزود : وقوع جرائم و آمار پرونده ها راه را بر حرکت پر شتاب کشور در جهت تحقق آرمان های نظام و انقلاب بسته است و از این رو پیشگیری از وقوع جرم باید اولویت اول همه دستگاه ها باشد .

وی گفت: جرم ، جنایت و افزایش جرم یک چالش جدّی جهانی است که در سالهای آتی، مجموعه کشورها با آن مواجه خواهند بود و برای مقابله با این چالش جدی باید تدبیر و اقدام عاجل صورت گیرد .

ساوری با بیان اینکه « انجام فعل یا ترک فعلی که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است» به عنوان ساده ترین تعریف جرم تلقی می شود ،اظهار داشت : تا کنون  یک هزار 980 عنوان مجرمانه از مجموعه قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی استخراج شده است که با تصویب هر قانون جدید به نوعی به این عناوین اضافه شده و پیش بینی می شود در چند سال آینده ایران بیش از دو هزار 100 عنوان مجرمانه در قوانین و مقررات خود داشته باشد .

وی به ورود حدود  15 میلیون پرونده به قوه قضاییه اشاره کرد و ادامه داد : این تعداد پرونده نشانگر خسارتهای بسیار بالا برای دستگاههای امنیتی و حاکمیتی ، ناشی از جرم و آسیب در کشور است و لذا نیازمند تدابیر و اقدامات عاجل در خصوص پیشگیری از وقوع جرم و کاهش روند جرائم و آسیبها در کشور هستیم.

ساوری انگیزه را گام اول از شکل گیری فرایند جرم ذکر کرد و افزود: فردی که انگیزه جرم دارد در گام دوم درصدد دسترسی به ابزار و فرصت ارتکاب جرم است و اگر انگیزه شکل گرفت و ابزار هم فراهم بود ، جرم محقق خواهد شد.

وی «انگیزه» ، «ابزار و فرصت ارتکاب» و «موقعیت و محیط» را سه ضلع مثلث جرم اعلام کرد و بیان داشت : فرصت را همواره مالباخته و بزه دیده در اختیار مجرم قرار می دهد و متناسب با فرایند جرم ، پیشگیری نیز فرایندی است و باید با پیشگیری از انگیزه ارتکاب جرم ، پیشگیری از دسترسی مجرم به ابزار و فرصت و برهم زدن موقعیت و محیط جرم ، پیشگیری نهایی از وقوع جرم را محقق کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد : 22 سازمان، ارگان و نهاد در امر پیشگیری از وقوع جرم ، وظیفه مستقیم دارند و با انجام اقدامات مداخله ای سعی می کنند اضلاع مثلث جرم را از بین ببرند.

وی موضوع برهم زدن موقعیت و محیط جرم را از موضوعات اصلی پیشگیری وضعی دانست و تأکید کرد : مناطق بی دفاع شهری، مناطق متروک و رهاشده اعم از دولتی و غیردولتی و حاشیه شهرها از مهم ترین محیط های جرم می باشند.

ساوری هرگونه موفقیت در اجرای برنامه ها در حوزه پیشگیری های وضعی را نیازمند اقدامات ترکیبی، تلفیقی و توأمان در حوزه های پیشگیری فرهنگی – اجتماعی ، وضعی - امنیتی - انتظامی و پیشگیری های حقوقی و قضایی از طریق انجام مداخلات برای از بین بردن اضلاع مثلث جرم اعلام کرد و گفت :  بدون هماهنگی و همکاری دستگاهها و همراه سازی و همسوسازی ظرفیت های موجود نمی توان به مقصود رسید چراکه بهره گیری از ظرفیت تمامی دستگاههای حاکمیتی و مشارکت های مردمی ، جزء موضوعات اصلی و مهم در موفقیت در این حوزه محسوب می شود.
انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *