اجرای راهنماهای بالینی گامی در راستای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت

20:40 - 03 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۰۷۴۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
در نشست شورای راهبری تدوین راهنماهای بالینی 200 راهنما سیاست استاندارد و دستورالعمل بالینی توسط وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ابلاغ توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.
به گزارش گروه جامعه ؛ دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس شورای راهبری تدوین راهنماهای بالینی در نشست این شورا که در روز یکشنبه 3 بهمن 1395 باحضور وزیر بهداشت، اعضای شورای معاونین وزارت بهداشت برگزار شد گفت: بحث راهنماهای بالینی مبحث مهمی است که از چندی پیش در نظام سلامت بوده و لازم است بیش از پیش به آن توجه شود. 

 لاریجانی با بیان اینکه وضعیت نظام های سلامت در تمامی کشورهای دنیا در حال تغییر است، اظهار داشت: سرعت گذار اپیدمیولوژیک جمعیت ایران در این سالها بیش از جهان بوده و بیماری های غیرواگیر بخش عمده ای از دغدغه نظام سلامت کشور را به خود اختصاص داده است. 
وی اضافه کرد: برنامه ریزی مناسبی هم در این خصوص صورت گرفته و جای افتخار است که براساس بازدیدها و ارزیابی که شده کشور ما جزء کشورهایی است که تا سال 2018 با حمایت های WHO می تواند برنامه های کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را با سرعت بیشتری پیش ببرد.
 
رئیس شورای راهبری تدوین راهنماهای بالینی با بیان نقاط تمرکز هزینه های سلامت کشور و لزوم توجه به این نقاط گفت: برخی اقدامات تشخیصی و جراحی علیرغم هزینه های بسیار بالایی که دارد بیشترین آمار را در بین خدمات تجویزی پزشکان کشور تشکیل می دهند. 

وی خاطرنشان کرد: بیشترین هزینه ها در خدمات تشخیصی تصویربرداری مربوط به انجام سونوگرافی و از بین آزمایش های تشخیصی بیشترین هزینه به آزمایش های ساده اختصاص دارد که شاید این تعداد آزمایش برای افراد اصلا مورد نیاز نباشد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت به هزینه بالای تست ویتامین D در کشور اشاره کرد و گفت: گاها اطلاع رسانی هایی که به مردم درخصوص کمبود این ویتامین در کشور می شود باعث تقاضای بالا برای انجام این تست است و لازم است از طریق رسانه ها و پزشکان به افراد گوشزد شود که انجام این آزمایش جز در موارد خاص ضروری نبوده و از میزان این آزمایش ها کاسته شود. 

 لاریجانی گفت: 40 عمل جراحی ، 52 درصد حجم اعمال جراحی را در کشور شامل می شوند و جا دارد با مدیریت این اعمال جراحی هزینه های نظام سلامت کشور را مدیریت کنیم. 

وی از میزان تجویز بالای برخی داروها در کشور سخن گفت و افزود: 21 قلم دارو، 30درصد هزینه های دارویی را شامل می شود و باید لزوم تجویز این اقلام دارویی بررسی و مدیریت شود. 

 معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اثر راهنماهای بالینی در تغییر فرایندهای ارائه خدمات سلامت و بهبود پیامدهای سلامتی برای بیماران گفت: اجرای مناسب راهنماهای بالینی زمینه های کاهش ناهمگونی های پرهزینه و غیر قابل توجیه در عملکرد پزشکی را فراهم می آورد و از میزان حوادث ناخواسته در ارائه خدمات سلامت نیز می کاهد. 

وی گفت: حوزه راهنماهای بالینی بسیار وسیع است و جای کار و مطالعه بسیار دارد. راهنماهای بالینی باید با نگاه آموزشی تدوین شوند و یکی از زمینه هایی که می تواند بستر اجرای مناسب این راهنماها را فراهم کند آموزش های مهارتی برای نیروی انسانی حوزه سلامت است. 

 رئیس شورای راهبری تدوین راهنماهای بالینی اظهار داشت: مراکز و موسسات متعددی به تدوین راهنماهای بالینی می پردازند و 50 مرکز فعال و 70 مرکز پذیرفته شده اند در این حوزه وجود دارند و به نظام ملی مدیریت دانش بالینی کمک می کنند. 

لاریجانی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی نظام سلامت از جمله قانون برنامه پنجم توسعه، نقشه جامع علمی سلامت و نقشه تحول نظام سلامت نیز بر  لزوم تدوین راهنماهای بالینی تاکید شده گفت: به عنوان نمونه سابق بر این موارد متعددی در بخش های بستری  قطع پا در بیماران پای دیابتی داشتیم و در حال حاضر با تدوین و اجرای راهنمای بالینی مربوطه این میزان کاهش چشمگیری یافته است. 

وی خاطرنشان کرد: در اجرای راهنماهای بالینی گاهی توجه به تنها چند نکته کلیدی از این راهنماها می تواند بار بسیاری را از دوش نظام سلامت کشور بردارد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت کاهش مصرف آلبومین را به عنوان یک نمونه اثربخشی راهنماهای بالینی ذکر کرد و گفت: با اجرای این برنامه تنها در بیمارستان امام خمینی (ره) سالانه یک میلیارد و دویست هزار تومان صرفه جویی می شود. 

وی با بیان اینکه طی سال های اخیر اقدامات بی شماری با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت صورت گرفته گفت: به بیش از 200 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها در قالب کارگاه و کلاس های متعدد آموزش هایی در این زمینه ارائه شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *