رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هدف اصلی جشنواره " ایده‌ها و فرصت‌ها " اجتماعی کردن امر پیشگیری است

10:24 - 03 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۰۳۷۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جعفری با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ایده‌ها و طرح‌ها در سال جاری گفت: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره اجتماعی شدن امر پیشگیری در بین مردم است.
مهدی جعفری دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکار سنجی معاونت اجتماعی قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به برگزاری جشنواره ایده‌ها و فرصت‌ها گفت: دومین جشنواره ایده‌ها و فرصت‌ها با شعار «پیشگیری از جرم یک مسئولیت اجتماعی»، توسط دبیرخانه شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی و اطلاع رسانی و افکار سنجی معاونت اجتماعی قوه قضائیه در سال جاری برگزار خواهد شد.

وی گفت: این جشنواره با محوریت بازی‌های رایانه ای، نرم افزارهای رایانه‌ای و نرم افزارهای تلفن همراه و با تمرکز بر جرایم و آسیب‌های اولویتی همچون آسیب‌های حوزه خانواده، پیشگیری از اعتیاد و پیشگیری از سرقت و همینطور جرایم مرتبط با فضای مجازی و ترویج فرهنگ آمد و شد سالم و پیشگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی برگزار می‌شود. 

این مقام مسئول اظهار کرد: امسال برای اینکه بتوانیم طرح‌ها را از همه نقاط کشور داشته باشیم و این فرصت را به همه ایده پردازان خلاق که علاقمند به موضوعات پیشگیرانه هستند بدهیم استان‌ها را در 4 دسته گروه بندی کرده ایم و این استان‌ها به نمایندگی از همه استان‌ها سازماندهی شده اند. یعنی استان‌های خراسان شمالی، البرز، اصفهان و آذربایجان شرقی استان‌های تقسیم بندی شده کشور هستند.

جعفری بیان کرد: خوشبختانه با درخواست‌های مکرری که داشته ایم مهلت ارسال ایده‌های ما از ابتدای دی ماه به 24 دی ماه تمدید شده بود.

وی ادامه داد: ویژگی این جشنواره تمام مجازی بودن آن است. بدین شکل که افراد با ورود به سایت معاونت اجتماعی قوه قضائیه و ورود به صفحه این جشنواره با پرکردن تعدادی از قسمت‌ها اطلاعات مرتبط با طرح خود را در اختیار ما می‌گذارند. چیزی که در ابتدای ثبت نام و ارائه طرح مهم است این است که ایده خودشان را در قالب یک فیلم 2 تا 5 دقیقه ای برای ما ارسال کنند.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکار سنجی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: خوشبختانه بیش از یکصد طرح و ایده درحال حاضر به دبیرخانه جشنواره واصل شده است که مطمئنا جدای از این تعداد نفس حضور این افراد برای ما ارزشمند است.

این مقام مسئول توضیح داد: چون هدف اصلی ما اجتماعی شدن پیشگیری در بین مردم است. یکی از این گروه‌های هدف هم گروه‌هایی هستند که با فضای دیجیتال آشنا هستند. خوشبختانه ما در این دو سال و مخصوصا امسال یک روند جهشی در این حوزه داشته ایم و شاید بتوان گفت تعداد طرح‌های ما نسبت به جشنواره‌های مشابه 7 الی 8 برابر و نسبت به سال قبل حدوداَ 5 برابر شده است. البته باید اذعان کرد که طرح‌های امسال نسبت به طرح‌های سال قبل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

جعفری تصریح کرد: اگر بخواهیم از لحاظ پراکندگی استانی طرح‌های ارسال شده را اعلام کنیم منطقه البرز در این خصوص بیشترین آثار وارده را داشته است. بعد از آن منطقه خراسان رضوی، سپس اصفهان و در آخر هم منطقه آذربایجان شرقی فراوانی آثار داشته اند. 

وی اظهار کرد: در حوزه جرایم و آسیب‌ها هم حوزه خانواده و آسیب‌های آن بیشترین طرح‌های ارسال را به خود اختصاص داده است که این امر نشان می‌دهد که ما می‌توانیم تهدیدهای موجود در فضای مجازی علیه خانواده را به فرصت تبدیل کنیم. بعد از حوزه خانواده حوزه ترویج آمد و شد سالم مربوط به راهنمایی و رانندگی بیشترین آثار واصله را داشته است. البته باید گفت که این آمارها نشان دهنده این است که ما در سال آینده باید حوزه‌های تخصصی خود را افزایش دهیم.

مشاور معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: سال گذشته این جشنواره در تهران برگزار شد. اما امسال و در سال جدید مرحله نهایی این جشنواره را در منطقه و جزیره کیش برگزار می‌کنیم که 8 طرح و ایده برتر در مرحله نهایی معرفی خواهند شد.

جعفری به تاریخ برگزاری مرحله نهایی جشنواره اشاره کرد و گفت: این جشنواره به مدت 3 روز از تاریخ 12 الی 15 بهمن در جزیره کیش برگزار می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: ما سعی داریم این جشنواره را برای سال بعد در سطح منطقه ای و فراملی برگزار کنیم. یعنی خاورمیانه و شمال آفریقا هدف گذاری اولیه ما است که به عنوان قطب هدف برای سال بعد در نظر گرفته شده‌اند.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکار سنجی معاونت اجتماعی قوه قضائیه بیان کرد: این جشنواره بیش از 20 حمایت کننده دارد که این حمایت کننده‌ها حامیان واقعی هستند. به معنی این که خیلی از آنها پیشاپیش مشتریان بالقوه طرح‌هایی هستند که به عنوان طرح‌های برتر شناخته می‌شوند. به عنوان مثال وزارت ارشاد کمک خواهد کرد که برترین‌ها مجوزهای کسب وکار الکترونیکی را کسب کنند. معاونت علوم و فناوری ریاست جمهوری به دانش بنیان شدن طرح‌ها و ستاد توسعه فناوری در حوزه ارائه تسهیلات به آنها کمک خواهد کرد. دانشگاه آزاد هم کمک خواهد کرد این افراد در مراکز رشد آنها استقرار یابند که این طرح‌ها تکمیل و به یک محصول تجاری تبدیل شود.

جعفری با اشاره به اهدای جوایز به نفرات برتر گفت: نکته دیگر این است که جوایز ارزنده ای به تیم‌های برتر اعطا خواهد شد. البته این جوایز غیر از آن حمایت‌هایی است که به طرح‌های برتر اعطا می‌شود.

وی اظهار کرد: ما در این جشنواره می‌خواهیم این مسئله را نشر دهیم که پرداختن به موضوع پیشگیری علاوه بر این که یک مسئولیت اجتماعی است ممکن است منفعت‌هایی هم داشته باشد. یعنی فرد می‌تواند محصولاتی با موضوع پیشگیرانه تولید و عرضه کند و این محصولات مشتریان خود را خواهند داشت. چه خرید توسط دستگاه های تخصصی و چه توسط افراد عمومی باشد. 

این مقام مسئول به بیان یکی دیگر از هدف های برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: اختتامیه برای این جشنواره پایان کار نیست بلکه شروع فعالیت‌های تیم های منتخب است. چیزی که برای ما مهم است این است که ما حداقل بیش از یکصد گروه داریم که به موضوعات پیشگیرانه علاقمند و دغدغه‌مند شده اند که در حوزه آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری فعالیت کنند.ممکن است که طرح‌های برخی افراد به مرحله نهایی راه نیابد اما مسئله حائز اهمیت این است که ما توانستیم پیام پیشگیری را به جامعه تخصصی منتقل کنیم. البته این گروه‌ها مخاطبین برنامه‌های آتی ما خواهند بود. یعنی در فرآیندهای مختلف آموزشی و ترویجی و سایر فراخوان‌های ما مخاطبان هدف خواهند بود.

مشاور معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه  به کی دیگر از سطوح شرکت در این جشنواره اشاره کرد و گفت: برای اینکه سطح رقابت کنندگان سبب حذف دانش آموزان و آینده سازان کشور نشود این فرصت را به گروه‌های دانش آموزی داده ایم که در قالب یک فرآیند به جشنواره ما بپیوندند که در نهایت به ایده‌های برتر حوزه‌های دانش آموزی هم جوایزی اهدا خواهد شد.

وی در پایان گفت: انشاءالله در سال‌های آینده این جشنواره به صورت کامل‌تر و پخته‌تری برگزار شود که منفعت آن به نظام جمهوری اسلامی ایران برسد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *