حل مسایل بانکی و تسهیل در حمل و نقل دریایی و هوایی اولویت نخست صنعت

14:40 - 28 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۷۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بدون شک اصلی ترین راه های توسعه اقتصادی کشور انجام تعامل سیاسی و اقتصادی با کشورهای قاره آفریقا است، که در این راستا پس از مسایل تحریم، حل مسایل بانکی و تسهیل در حمل و نقل دریایی و هوایی با قاره آفریقا اولویت نخست ماست.
به گزارش گروه اقتصاد ، محمدرضا نعمت زاده در پیش جلسه  کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا که با حضور دستگاههای اجرایی عضو و همچنین سایر فعالان اقتصادی صبح امروز برگزار شده بود، با بیان این مطلب افزود: قاره آفریقا دومین قاره بزرگ دنیا با جمعیتی معادل یک میلیاردو 100 میلیون نفر است که از همان ابتدای انقلاب اسلامی اولویت اصلی ما توسعه روابط با کشورهای این قاره بوده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در شرایط بد تحریم به آنگونه که به طور مطلوب بتوانیم همکاری های همه جانبه اقتصادی و تجاری با کشورهای این قاره داشته باشیم افزود: این مهم محقق نشده لذا هم اکنون درصدد تجدید و توسعه همکاری های یاد شده می باشیم.

به گفته نعمت زاده؛ در این میان توجه و اهتمام ویژه تمامی دستگاه های اجرایی، اتاق های بازرگانی، فعالان اقتصادی بخش خصوصی به منظور فعال سازی پروژه های زیر بنایی و تجاری و همچنین اختصاص سهم در بازارهای آفریقا و عضویت در مجامع بین المللی این قاره ضرورت تام می یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه یادآور شد: رویه اکثر کشورهای دنیا بر مبنای تعامل و منافع دو سویه است که در این میان جمهوری اسلامی می تواند بدون واسطه محصولات و کالاهای کشورهای آفریقایی را به طور مستقیم خریداری نموده و وارد کشور کنند و یا بالعکس محصولات تولیدی ،سایر مواد خام و خدمات فنی و مهندسی را با این کشورها به انجام رساند.

وی با بیان اینکه انجام سرمایه گذاری های مشترک همچنین احداث واحدها ی فرآوری صنعتی و معدنی بویژه در بخش کشاورزی مورد نیاز اکثر کشورهای آفریقایی است به طور حتم می بایست بر روی این محورها نیز برنامه ریزی شود.

نعمت زاده در خصوص رفع مشکلات حمل و نقل به کشورهای آفریقا، تصریح کرد برقراری خطوط هوایی و پروازهای منظم به کشورهای هدف آفریقایی می بایست با تعاملات لازمی که با وزارت راه و شهرسازی خواهیم داشت، می باید به طور جدی حل شده و حداقل روزانه 2 پرواز مستقیم به کشورهای یادشده از مقصد جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

وی در تو ضیح این مطلب افزود: روندی که در دنیا هم اکنون مرسوم است همکاری ها و تعاملات شرکت های هواپیمایی با یکدیگر بوده که در این میان کشور ترکیه می تواند به عنوان یک گزینه مطرح شود، همچنین در خصوص برقراری و نظم دهی به خطوط کشتیرانی ضمن فعال سازی بنادر کشور جهت تخلیه و بارگیری و حمل و نقل مسافر و تجار، برنامه ریزی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ناکافی بودن حجم تجارت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقای به عدد یک میلیارد دلار، خاطرنشان کرد با انجام یک سری اقدامات تجاری و پیاده سازی پروژه های مشترک می توان سطح این مبادلات را ارتقا دهیم.

نعمت زاده با اشاره به اینکه حل مسایل بانکی ، دادو ستد و جابه جایی پولی زمان بر است، افزود: با انجام اقدامات سریع بانک مرکزی وابلاغ به بانک های عامل همچنین مساعدت های صندوق توسعه ملی می توان این مانع را برطرف کرد.

وی در ادامه برای پیاده سازی روند فعالیت های تجاری با کشورهای قاره آفریقا گفت: ما در صددیم تا تسهیلات ارزی لازم برای صادر کنندگان را فرآهم نموده و با کمک های صندوق توسعه ملی تسهیلاتی معادل یک میلیارد یورو و قابل افزایش تا دو میلیارد دلار با نرخی بیش ا ز 2 و 3 درصد عرف معمول قرار دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن توصیه به منظور عضویت در بانک توسعه آفریقایی، گفت: در صورت عدم عضویت در بانک مذکور بسیاری از مناقصات بین المللی برگزار شده کشورهای آفریقایی از دست رفته و فرصت لازم از پیمانکاران ایرانی گرفته می شود.

گفتنی است در ابتدای این نشست توسط دبیر کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا گزارشی از جایگاه و شاخص های اقتصادی کشورهای آفریقایی همچنین طرح توسعه صادرات به آفریقا را برای مهندس نعمت زاده و اعضای جلسه مذکور تشریح نموده و هرکدام از اعضای این کمیسیون به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود و جمع بندی برای ارایه به معاون محترم رییس جمهور پرداخت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *