گلخانه ای با میوه اشتغال + تصاویر

0:15 - 28 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۳۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
یک جوان جیرفتی با دریافت وام اشتغال و راه اندازی گلخانه برای کشت خیار و توت فرنگی موفق به اشتغالزایی 6 نفر در این بخش شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل محدودیت منابع آبی باید صرفه جویی در استفاده از آب مصرفی در تولید محصولات کشاورزی را در دستور کار کشاورزان قرار دهد و آبیاری نوین را در بخش کشاورزی گسترش دهند.
  
لازم به ذکر است که کاشت محصولات کشاورزی آب بر در کشور، باتوجه به صرفه اقتصادی برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردار است و هرساله وسعت زیادی از زمین‌های کشاورزی برای کاشت چنین محصولاتی به کار گرفته می‌شود.

به عقیده برخی از کارشناسان یکی از دلایل گسترش کاشت محصولات آب بر در نقاط مختلف کشور، قیمت پایین آب مصرفی کشاورزی در کشور است و همین امر باعث می‌شود کشاورزان به کشت گلخانه‌ای و هزینه اولیه برای آن تمایلی نشان ندهند.

چندی پیش علیمراد اکبری معاون وزیر جهادر کشاورزی ارتقاء بهره وری منابع آب و خاک، حفاظت کمی و کیفی این منابع را از جمله اهداف وزارت جهاد برای کاهش مصرف آب کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی اعلام کرد.

به گفته وی در ماده ۴۵ برنامه ششم توسعه، مصوب شده دولت برای مقابله با بحران کم آبی، رهاسازی حق آبه های زیست محیطی برای پایداری سرزمین و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل بخشی به سفره های زیرزمینی، ارتقاء بهره وری و جبران ترازنامه آب به ۱۱ میلیارد متر مکعب در سال پایانی برنامه را در دستور کار خود قرار دهد.

اکبری حمایت از توسعه گلخانه ها، انتقال کشت از فضای باز به فضای گلخانه، مدیریت آب های نامتعارف و آب مجازی، طراحی و اجرای الگوی کشت از جمله برنامه های در دستور کار دولت طی برنامه ششم دانست و افزود: باید محصولات آب بر مانند سبزی و صیفی را به فضای گلخانه انتقال دهیم یا اینکه این محصولات را وارد کنیم.

راه‌اندازی یک گلخانه جهت کشت محصولات کشاورزی در مراحل اولیه ممکن است تا حدودی هزینه بر باشد اما با درنظرگرفتن میزان صرفه‌جویی در مصرف آب و نبود محدودیت کشت محصولات در فصل‌های مختلف سال این هزینه ها جبران خواهد شد.

در همین راستا جوان 28 ساله جیرفتی با دریافت وام اشتغال از کمیته امداد امام خمینی(ره)، با راه اندازی گلخانه با خارج شدن از چرخه حمایت، موفق به کاشت خیار و توت فرنگی گلخانه‌ای در وسعت بالا شده است.

همچنین راه اندازی این گلخانه باعث اشتغالزایی 6 نفر شده است که در این بخش درآمد متوسطی را نصیب این افراد می‌کند.


اشتغالزایی با کشت خیار////


اشتغالزایی با کشت خیار////


اشتغالزایی با کشت خیار////


اشتغالزایی با کشت خیار////


اشتغالزایی با کشت خیار////


اشتغالزایی با کشت خیار////

اشتغالزایی با کشت خیار////

اشتغالزایی با کشت خیار////

اشتغالزایی با کشت خیار////




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *