رشد 7 درصدی اعتبارات پروژه های آبی برای سال آینده/اجرای پروژه‌های ضروری برای تامین آب استان فارس

11:09 - 27 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۱۷۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون وزیر نیرو درامور آب و فاضلاب گفت: اعتبارات پروژه های آبی در بودجه سال آینده با رشد 7 درصدی به رقم 6 هزار و 770 میلیارد تومان رسیده است.
رشد 7 درصدی اعتبارات پروژه های آبی برای سال آیندهبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، رحیم میدانی در نشست خبری صبح امروز گفت: بنا بر برنامه ریزیهای صورت گرفته درطول برنامه ششم توسعه باید قریب به 11 میلیون متر مکعب از مصارف آب کاهش یابد که در صورت تحقق این امر موفقیت بزرگی برای کشور حاصل می‌شود.

وی در ادامه افزود: وزارت جهاد کشاورزی مجدداَ مکلف به طراحی الگوی کشت متناسب با هر منطقه شده است تا وزارت نیرو براساس همان الگوی کشت، آب به کشاورزان تحویل دهد تا نتیجه آن افزایش در بهره وری دراین بخش باشد.

میدانی در ادامه به لایحه بودجه سال آینده اشاره و بیان کرد: براساس بودجه سال 96، 717 پروژه آبی با اعتبار 6 هزار و 770 میلیارد تومان تعریف شده است که این رقم در مقایسه با سال قبل 7 درصد رشد داشته است همچنین در زمینه اعتبارات متفرقه مربوط به حوزه آب 17 درصد رشد محاسبه شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب تصریح کرد: ما به دنبال اصلاح جهت گیری‌های آب کشور هستیم و بر این اساس پروژه‌های مربوط به سواحل و رودخانه‌ها که تاکنون فرصت کمتری برای آنها قائل بودیم درسال 96، 87 درصد رشد مشخص کرده‌ایم که براین اساس اعتباری بالغ بر 367 میلیارد تومان به آن تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: درابتدای فعالیت دولت یازدهم آب روستایی ردیف ملی نداشت ولی با تلاش‌های صورت گرفته این مهم در سال 93 ردیف ملی جداگانه و برای سال آینده اعتبار 1200 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، برای تسریع در آبرسانی روستایی در سال 95، 500 میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی به این امر تخصیص یافت که امیدواریم مجدداَ این رقم برای سال آینده نیز به آبرسانی روستایی برسد.

میدانی عنوان کرد: درطرح آبرسانی به شهرها نیز 28 درصد رشد در سال 96 مشاهده شده که اعتبار 1880 میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: برای تامین آب شرب با استفاده از اعتبار 500 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی مشکلات آب شرب 1/ 2 میلیون نفر رفع شده و امیدواریم 850 نفر دیگر نیز از افتتاح پروژه ها منتفع شوند.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال 14 سد آبگیری یا افتتاح می شد که تاکنون 6 مورد آن معوق شده است.

وی در زمینه تعادل بخشی آبهای زیرزمینی نیز گفت: تاکنون از برداشت 792 میلیون متر مکعب از اضافه برداشتها جلوگیری به عمل آمده به همین خاطر به 79 درصد از هدف گذاری سال 95 دست یافته ایم.

گفتنی است از 20هزار حلقه چاه غیر مجاز برنامه ریزی شده برای مسدود سازی تاکنون 10هزار و 730 چاه مسدود شده است.

میدانی اظهار کرد: در خصوص استفاده از آب دریا نیز دستورالعملی در ابتدای آذر ماه سال جاری صادر شده که از این پس سرمایه گذاران بخش خصوصی باید بر اساس این دستورالعمل اقدام به برداشت از آب دریا کنند.

وی افزود: برای استفاده از آب دریا تاکنون دو مورد شیرین سازی و خنک سازی برای صنایع تعریف شده و بر همین اساس در حدود 65/2 میلیارد متر مکعب صنایع برداشت آب داشته اند و 340 میلیون متر مکعب در راستای شیرین سازی آب دریا مورد استفاده قرار می گرفت.

وی با اشاره به مجموع کل 400میلیون مترمکعبی برداشت سالانه از آب دریا گفت: 60 میلیون متر مکعب نیز بخش خصوصی آب برداشت و شیرین سازی می کرد.

میدانی خاطر نشان کرد: هزینه تمام شده آب شیرین سازی شده از دریا از 3هزار تومان آغاز و تا 6هزار تومان از بخش خصوصی خریداری می شد این در حالی است که متوسط دریافتی آب از مردم متر مکعبی 570 تومان است و مابه التفاوت آن از ردیف بودجه خرید تضمینی آب تامین می شد.

معاون وزیر نیرو به آخرین وضعیت بارندگی تا 26 دی ماه اشاره و بیان کرد: تا این مقطع سال آبی خوبی نداشتیم به گونه ای که با 53 میلی متر کل بارندگی در سطح کشور شاهد کاهش 58درصدی باران نسبت به سال گذشته آبی و کاهش 42درصدی نسبت به بلند مدت بودیم.

وی اذعان داشت: هواشناسی بارندگی برای اسفند ،‌فروردین و اردیبهشت نرمال پیش بینی کرده ولی با افزایش 5/1 درجه ای هوا روبرو خواهیم بود که این مسئله به طور قطع در تبخیر آب تاثیر گذار است.

میدانی در ادامه به کاهش بارندگی برخی استانها در مقایسه با سال گذشته آبی اشاره و بیان کرد: استان فارس با 78درصد کاهش ، استان کرمانشاه با 54 درصد کاهش خوزستان با 54 درصد ایلام با 48 درصد و کهکیلویه و بویر احمد با 49درصد کاهش جز کم بارش ترین استانهای ایران بوده اند.

معاون وزیر نیرو در خصوص آب ورودی به سدها نیز گفت: تا کنون در مجموع 7میلیارد متر مکعب آب ورودی به سدها داشته ایم که این رقم در مدت مشابه سال قبل 11میلیارد متر مکعب بوده است ولی با این شرایط با کمک مدیریت صحیح آب ذخیره شده در پشت سدها در حدود نیم میلیارد آب بیشتر از سال گذشته در پشت سدها ذخیره داریم.

وی در ادامه به برخی از سدهای کشور اشاره و بیان کرد: به طور مثال سد استقلال استان هرمزگان 100درصد کاهش ورودی داشته سد درود زن 70 درصد کاهش ورودی قشلاق خوزستان 88درصد و سفید رود 53 درصد کاهش ورودی آب تاکنون داشته است.

میدانی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای باوری ابرها نیز گفت: تاکنون 20 سورت پرواز به میزان 60ساعت برای 8استان کشور صورت گرفته و 1400گلوله شلیک شده است.

وی درخصوص تامین آب استان فارس نیز گفت: برای تامین آب شرب شهرهای جنوبی استان فارس فراخوانی برای شیرین سازی آب دریای عمان و انتقال آن به این منطقه صورت گرفته است.

معاون وزیر نیرو در خصوص تامین آب شرب استان فارس برای تابستان سال جاری با توجه به بحران آب این منطقه به گفت: در این راستا اقدامات متنوعی باید صورت گیرد که ازجمله آنها می توانیم به تغییر الگوی کشت استان فارس ،‌ افزایش بهره وری آب در این استان اجرای پروژه های بزرگ و بلند مدت همچون انتقال آب از خلیج فارس به شهرهای جنوبی و خط دوم درودزن به شیراز و اجاره چاه های کشاورزی و استخراج از آبهای زیرزمینی و افزایش ایستگاه پمپ پاژ اشاره کرد.

معاون وزیر نیرو درخصوص ادعای حوزه کشاورزی برای مصرف تنها 60درصد از آب کشور گفت: بنابر محاسبات صورت گرفته حوزه کشاورزی 92 درصد از منابع آبی کشور را استفاده می کند که این رقم در دنیا 70 درصد است در نتیجه ادعای 60درصدی مصرف آب صحیح نیست.

وی درخصوص اولویت اتمام پروژه های نیمه تمام گفت: در این راستا آبرسانی روستایی و تامین آب شرب شهرها از مهمترین اولویت های این سازمان است

وی در خصوص شرایط آبی استان تهران نیز گفت: تاکنون آب ورودی به سدهای این استان 27 درصد کاهش داشته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *