محاکمه همدست بابک زنجانی چه زوایایی از پرونده فساد نفتی را روشن می‌کند؟ / نقش «ع.ز» در خرید و فروش محموله‌های نفتی؟

16:11 - 26 دی 1395
کد خبر: ۲۶۷۹۵۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در بیستمین جلسه دادگاه علنی پرونده موسوم به فساد نفتی قاضی صلواتی در جریان رونمایی از پشت پرده هزینه کرد ۵۰۱ میلیون دلار پول نقد دریافتی از شرکت فال نامی از متهم «ع.ز.م» به میان آورد این درحالیست که صبح امروز اداره کل بین الملل قوه قضائیه از استرداد این متهم خبر داده و حال باید دید نقش وی در خرید و فروش محومله‌های نفتی چیست؟
محاکمه همدست بابک زنجانی چه زوایای از پرونده فساد نفتی را روشن می‌کند؟ /نقش «ع.ز» در خرید و فروش محموله‌های نفتیبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، اداره كل امور بین الملل قوه قضائیه امروز اعلام کرد که متهم "ع.ز" یكی از متهمان اصلی پرونده فساد بزرگ نفتی بامداد امروز به كشور مسترد شد.

بنابراین گزارش متهم مذكور كه به دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه 28 تهران تحت تعقیب بین المللی قرار گرفته بود، توسط پلیس بین الملل ناجا با همكاری سایر نهادها به كشور مسترد شد.

درخواست استرداد متهم ابتدا به كشور مالزی ارسال و در آنجا دستگیر شد، لیكن استرداد وی ناكام ماند تا اینكه در كشور دیگری شناسایی و دستگیر گردید.

حالا جای این سئوال باقی است که این متهم مسترد شده به کشورمان کیست و با بازداشت و محاکمه وی چه زوایایی از پرونده بزرگ فساد نفتی آشکار خواهد شد.

این فرد که چندین بار در جلسات دادگاه زنجانی از او سخن به میان آمده بود، قطعا در جلسات بازپرسی حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. در بیستمین جلسه دادگاه علنی پرونده موسوم به فساد نفتی زمانی که قاضی صلواتی از پشت پرده هزینه کرد ۵۰۱ میلیون دلار پول نقد دریافتی از شرکت فال رونمایی کرد نامی از ع. ز. م در راستای  ۵۰ میلیون دلار هزینه انبارداری برای وی برده شد.

همچنین در بیست و چهارمین جلسه دادگاه حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود عنوان کرده بود که واسطه خرید بانک fiib در مالزی آقای م بوده است .

از سوی دیگر رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی نیز در رابطه با نقش این متهم مسترد شده در پرونده فساد نفتی، استرداد وی را یکی از بهترین و تعیین کننده ترین اقدامات دستگاه قضایی دانست و گفت: به عنوان کسی که از محتویات پرونده مطلع است و بیست و شش جلسه در دادگاه حضور داشته عنوان می‌کنم که جای خالی این فرد بازداشت شده در دادگاه کاملا حس می‌شد و این اقدام قوه قضائیه یک اقدام اساسی جهت کشف حقیقت و احراز واقعیت است.

وی مدعی شد: موکلم عملا در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت و تحویل محموله‌های نفتی دخیل نبوده و از طریق تلفن و ایمیل کارهای مدیریتی را انجام می‌داد و این فردی که امروز به کشورمان بازگشته است، در واقع یکی از عوامل اصلی است که در عملیات اجرایی خرید و فروشی نفت و تحویل محموله‌های نفتی نقش داشته است.

وکیل متهم نفتی تصریح کرد: یکی از اشخاصی که بایستی توضیح دهد که این محمولات نفتی را کی، کجا و چگونه تحویل گرفته همین شخص بازداشت شده است.

اظهارات وکیل بابک زنجانی در مورد نقش متهم دستگیر شده در پرونده فساد نفتی صرفا نظرشخصی وی بوده و هنوز هیچ مقام قضایی ای اظهار نظر رسمی ای رسمی در این مورد نداشته است.

به گزارش ، دی ماه سال 93 بود که سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران از صدور قرار مجرمیت بابک زنجانی خبر داد و گفت: قرار مجرمیت بابک زنجانی 2000 صفحه است و باید هر صفحه مطالعه شود و زمان می‌برد تا تائید شود و پرونده بسیار سنگین و شامل 209 جلد است که با ملزومات آن هر جلد 200 صفحه دارد.

بررسی پرونده بابک زنجانی ادامه داشت تا اینکه 11 مهر ماه سال گذشته جلسات محاکمه بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی بر اساس کیفرخواست 237‌ای به صورت علنی و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد  و دادگاه در بیست و شش جلسه و با حضور خبرنگاران به اتهامات این سه نفر رسیدگی کرد.  (برای مشاهده مشروح 26 جلسه دادگاه بابک زنجانی خبر به اینجا مراجعه کنید)

در نهایت 16 اسفند ماه سال گذشته حکم این پرونده صادر و بابک زنجانی متهم ردیف اول، مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی به اعدام،رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم شدند. برای مشاهده مشروح خبر به اینجا مراجعه کنید)

این حکم 16 فروردین ماه امسال در 318 صفحه به رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی ابلاغ و یادداشت برداری از آن آغاز شد. (برای مشاهده مشروح خبر و تصاویر ابلاغ رای بابک زنجانی به وکیلش به اینجا مراجعه کنید)

 این پرونده 20 اردیبهشت به دیوان عالی رفت. (برای مشاهده مشروح خبر به اینجا مراجعه کنید) و در نهایت 13 آذر ماه سال جاری  از تایید حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور خبر داد. (برای مشاهده مشروح خبر بهاینجا مراجعه کنید)

در همین زمینه: مهدی شمس کیست؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *