مهمترین پیام‎های تسلیت مقامات کشوری و لشکری در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

1:28 - 20 دی 1395
کد خبر: ۲۶۵۳۸۹
پس از درگذشت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر مقامات لشکری و کشوری، در پیام هایی جداگانه درگذشت ایشان را تسلیت گفتند.
-گروه سیاسی: پس از درگذشت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر مقامات لشکری و کشوری، در پیام هایی جداگانه درگذشت ایشان را تسلیت گفتند که در ادامه متن مهمترین پیام های تسلیت را می خوانیم:

آیت الله خامنه ای

متن پیام حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است: 

"بسم‌الله الرحمن الرحیم

انّا لله و انّا الیه راجعون

با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.

او نمونه‌ی کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.

سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواکم و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است.

با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.

اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است.

غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم .

غفرالله لنا و له

سید علی خامنه ای

19 دیماه 1395"

آیت الله آملی لاریجانی

متن پیام آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به شرح ذیل است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال مرحوم آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تأسف اینجانب گردید.

ایشان سالهای متمادی از مبارزان نهضت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب نیز از موثرترین شخصیتهای نظام در کنار امام (ره) و مقام معظم رهبری در سمتهای مختلف به نظام اسلامی خدمت کردند.

رحلت این یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم (عج) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.

صادق آملی لاریجانی_ رئیس قوه قضاییه"

علی لاریجانی

متن پیام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست که در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگی ناپذیر برای استقرار نظام اسلامی، مجاهدتی کم نظیر برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوششی مداوم برای عمران و آبادی کشور و همتی مستمر برای سامان دادن به امور تقنینی هویدا بود.

روحانی عظیم القدری که از دهه 30 با تبلیغ اسلامی و آگاهی بخش سیاسی سعی وافری در بیداری ملت نمود.

سال‌ها زندان همراه با شکنجه و آزار فراوان او را از پا نینداخت تا نهضت، به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست.

به عنوان نزدیک ترین مشاور و یار امام به عضویت شورای انقلاب برگزیده شد و در همان ماه های اول پیروزی، هدف تیر منحرفین قرار گرفت، لیکن از تلاش برای در هم شکستن چهره نفاق و انحراف باز نایستاد.

اداره قوه مقننه، مسئولیت خطیری در آن سال های جنگ و آشوب بود که با صلابت به دوش کشید.

فرماندهی میدان های جنگ در زیر فشار نظامی و تحریم دشمن از کارهای طاقت فرسایی بود که از قهرمانی چون هاشمی ساخته بود.

در تمام این دوران او همراه با حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) امام امت را یاری کرد و چون پروانه گرد وجود آن پیر فرزانه گشت.

انتخاب رهبر جدید انقلاب فرصتی بود تا هاشمی عزیز، باور و ایمان خود را نسبت به حضرت آیت الله خامنه ای نشان دهد.

به عنوان رئیس جمهور، حداکثر همراهی را با رهبری داشت و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت ایشان حمایت کردند.

سپس در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، لحظه ای از خدمت به نظام اسلامی فروگذاری ننمود. علاقه وافر او به حفظ نظام و اعتلای آن و عشق او به رهبری، دشمنان را به کینه ورزی مداوم نسبت به او وامی داشت.

اینجانب ضمن نهایت تأثر و تأسف از این حادثه مؤلمه، مراتب تسلیت خود را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، خاندان محترم هاشمی، حوزه علمیه مقدسه قم و ملت شریف ایران تقدیم می دارم.

برای آن سفر کرده، آرزوی علو درجات و برای بازماندگان، دوستان و یاران ایشان صبر و شکیبایی از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

19 دی‌ماه 1395"

حجت الاسلام حسن روحانی

متن پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در پی درگذشت آیت‌الله‌ هاشمی‌ رفسنحانی به شرح زیر است:

"بسم ‌الله الرحمن الرحیم

إنا لله وإنا إلیه راجعون

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ

در ایام سوگ فاطمه معصومه(س) و شهادت مظلومانه امیر کبیر، ایران به سوگ سردار شایسته خویش نشست و قهرمان ملی مبارزه با استبداد و استعمار، سر بر آستان حق نهاد.

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی فرزند ثابت قدم روح الله، همراه و همدل دیرین رهبری، چهره ممتاز و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی و دلسوز واقعی مردم؛ پس از عمری مجاهدت و صبوری به ملاقات حق شتافت. تاریخ چه تقدیر پر معنایی داشت که آن اسطوره حلم و تحمل و ایمان و اعتدال، در روزی به دیدار خداوند متعال شتافت که نقطه آغاز خیزش و قیام ملت در دفاع از خمینی کبیر، بنیانگذار انقلاب اسلامی بود.

سخن گفتن از هاشمی که سال‌ها در کنار او بودم برای من بسیار دشوار است. وی در طول مبارزات مردم ایران تحت زعامت امام بزرگوار، یک انقلابی تمام‌عیار بود. سال‌ها زندان و شکنجه، او را از راه آن مراد جدا نکرد. او همواره یکی از پیشتازان بنام انقلاب اسلامی بود. او بود که از قم تا نجف و از پاریس تا تهران هرگز امام و مرادش را تنها نگذاشت. هاشمی از معماران برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حزب جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و تمام نهادهای انقلاب اسلامی مدیون تدبیر و آینده‌نگری این مرد فرداها است.

امروز اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.

او محبوب امام بود و خادم مردم؛ هرکجا که او مسئولیت آن را بر عهده داشت، مایه آرامش امام و رهبری و مردم بود. او تحلیل‌گیری توانا بود که جهان را به‌خوبی می‌شناخت. خطبه‌های نمازش در روزهای سخت دفاع مقدس به همه روحیه می‌داد. او در مظلومیت، چون یار دیرینش شهید بهشتی بود و ناسپاسی‌ها را به آسانی تحمل می‌کرد.

هاشمی هیچ‌گاه از جنگ نهراسید ولی همواره صلح را گرامی می‌داشت؛ هم فرمانده شجاع میدان‌های جهاد و شهادت بود و هم قهرمان مذاکره برای پایان جنگ. سخن گفتن از بزرگ‌مردی که به‌حق سنگ زیرین آسیای نظام بود، ساده نیست. محرم امام و یاور بی بدیل مقام معظم رهبری بود. برای ایران و ایرانی، آرزوهای بزرگی داشت و تا جان داشت برای سربلندی میهن اسلامی کوشید. بسیار جفا دید و بسیار وفا کرد. با انحراف از مسیر اعتدال اسلامی سر سازش نداشت و مصلحت نظام را از هر امری بالاتر می‌دانست. مردم فهیم ایران، قدر خادمان خود را به خوبی می‌شناسند و دینشان را به سردار سازندگی ادا خواهند کرد.

نام هاشمی بزرگتر از آن است که احدی بتواند نقش‌آفرینی و حضور موثر او را در برگ برگِ تاریخ نهضت اسلامی، از ابتدای مبارزات در دهه چهل تا پیروزی انقلاب، و از سابقه بی‌بدیل و درخشان او در مدیریت دفاع مقدس تا همه مقاطع حساس تا واپسین دقائق زندگانی ایشان، و حیات همیشگی او در قلب مردم قدرشناس ایران عزیز را انکار کند. که پیر و مراد همه ما خمینی عزیز قدس الله نفسه الزکیه فرمود: «بدخواهان بدانند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.»

اینجانب با اعلام سه روز عزای عمومی و یک روز تعطیل رسمی؛ مصیبت بزرگ فقدان این قهرمان ملی، اندیشمند بزرگ اسلامی و سرمایه بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی ایران را محضر حضرت بقیه الله روحی له الفداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما و فضلا، شخصیت‌های انقلاب و نظام، ملت قدرشناس ایران به‌خصوص مردم شریف استان کرمان و شهر رفسنجان، همه یاران و دوستداران و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خانواده گرامی، همسر مکرمه و صبور و همچنین فرزندان و برادران آن مجاهد نستوه صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرد بزرگ علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و مرادش امام خمینی(ره)، همرزمان و شهدای انقلاب اسلامی، و برای همه بازماندگان صبر و أجر مسألت می‌دارم.

حسن روحانی

رییس جمهور اسلامی ایران"

علی شمخانی

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز طی پیامی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت؛ در این پیام آمده است:

"ضایعه درگذشت  یار دیرین امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی که تکیه گاه کم نظیری برای انقلاب اسلامی بودند، موجب تاثر و تالم شدید است.

ایشان در کنار خدمات ارزشمند در طول سالهای قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرماندهی شجاع و مدبر و تصمیم‌گیری ارزشمند در جبهه های نبرد. حق علیه باطل بودند و نقش محوری هاشمی  در کسوت جانشینی فرمانده کل قوا در پیروزی های رزمندگان اسلام هرگز از یادها نخواهد رفت.

اینجانب ضمن تسلیت درگذشت این فقیه و عالم مجاهد به محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی و خانواده هاشمی رفسنجانی، علو درجات و رضوان الهی را برای ایشان  مسئلت می نمایم."

آیت الله احمد جنتی

آیت الله احمد جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری در پیامی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت؛ در پیام آیت الله جنتی آمده است: 

"خبر رحلت آیت الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی، مجاهد دوران نهضت اسلامی و یار دیرین حضرت امام خمینی (ره)، موجب تالم و تاثر گردید.

در ادامه این پیام آمده است: آن سفر کرده، در دوران رژیم طاغوتی و وابسته پهلوی، رنج و محنت بسیاری را متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با قبول مسئولیت های مهم همچون ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز مجلس خبرگان رهبری، کوشا بود.

این جانب ضمن قدردانی از زحمات بی شائبه ایشان برای نظام اسلامی، رحلت ایشان را به مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه ای و بازماندگان، تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت و غفران واسعه الهی را برای ایشان مسالت دارم."

سرلشکر محمد باقری

در پی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح پیام تسلیتی صادر کرد؛ در پیام تسلیت سرلشکر باقری با اشاره به مجاهدت های آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران نهضت اسلامی آمده است:

" آن مجاهد سفر کرده در طول مبارزات انقلابی خود. در دوران رژیم ستم شاهی پهلوی رنج های بسیاری متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با قبول مسئولیت های خطیر نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب داشت.
اینجانب ضمن تسلیت ارتحال این مجاهد خستگی ناپذیر و مبارز روزهای سخت انقلاب به فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران و ارادتمندان و خانواده آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای رحمت و غفران واسعه مسألت می نمایم."

محمدجواد ظریف



بی نام
|
-
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
0
0
خداوند روح ایشان را با سالار شهیدان محشور بدارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *