ترکمنستان تنها 2 درصد تولید داخل را تامین می‌کند

12:11 - 16 دی 1395
کد خبر: ۲۶۴۰۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
زنگنه با اشاره به اینکه ترکمستان تنها 2 درصد گاز مربوط به ایران را تامین می‌کند گفت: مشکلات مربوط به ترکمنستان باید از سوی دو شرکت ترکمن گاز با شرکت ملی گاز برطرف شود و ما هیچ دخالتی در آن نخواهیم داشت.
بیژن نامدار زنگنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصاد در خصوص ظرفیت پتروشیمی تبریز بیان کرد: ترکمنستان به ایران قول داده تا از ظرفیت این کشور برای یک واحد دیگر که در ایران استفاده می‌شود بهره بگیرند و با این اقدام ظرفیت پتروشیمی تبریز نیز افزایش و صنایع پایین دستی نیز توسعه یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: یک طرح دیگر به ارزش بیش از 200 میلیارد تومان است که توسط پتروشیمی تبریز و سرمایه گذاری غدیر تامین می شود که با این وجود به آینده پتروشیمی در تبریز و آذربایجان بسیار روشن و امیدوار کننده خواهد بود.

وزیر نفت با اشاره به بالا رفتن ظرفیت پتروشیمی تبریز با سرمایه‌گذاری پیش‌رو گفت: با این سرمایه‌گذاری نه تنها ظرفیت پتروشیمی تبریز افزایش خواهد یافت بلکه با دیگر واحدهایی که برای آذربایجان زده شود و تبریز به عنوان یکی از واحدهای تمدنی ایران بتواند در بخش پتروشیمی نیز یک نقش تعیین کننده‌ای در سطح کلی داشته باشد.

زنگنه در توصیه به مردم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی  با توجه به مسائل ایجاد شده در ترکمنستان اظهار کرد: گازی که از ترکمنستان  وارد ایران می‌شده کمتر از 2 درصد تولید داخل است و با در روز حدود 720 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم، اما صرفه‌جویی همیشه یکی از ملی و از نظر شرعی امر لازمی است و این به معنی به سختی افتادن مردم برای مصرف انرژی نیست و تنها کافیست با کم کردن درجه حرارت و پوشیدن لباس مناسب در این فصل از اتلاف انرژی جلوگیری کنند.

وی در این‌باره افزود: با صرفه‌جویی این‌چنینی در مصرف انرژی حدود 2 تا 3 درصد از مصرف کاسته خواهد شد و 20 تا 30 میلیون گاز تامین می‌شود و حداقل می‌توان با دادن این گاز‌ها به نیروگاه‌ها از سوخت مایع جلوگیری کرد.

وزیر نفت در توضیح جزئیات موضوع ترکمنستان اظهار کرد: این موضوع یک اختلاف بین شرکت ترکمن گاز با شرکت ملی گاز بوده واین اختلاف بازرگانی است که باید بین دو طرف حل شود و تلاش می‌کینم این مضوع را به بحث‌های سیاسی ارتباطی ندهیم تا به روابط بین دو کشور لطمه‌ای وارد نشود.

زنگنه در این‌باره ادامه داد: این دو شرکت باید مشکل میان خود را حل کنند و راه‌حل این موضو ع نیز در قراردادهای فی‌ما بین قید شده و باید از همان راه‌ها استفاده کرد و دست به دامان سایر راه‌ها برای برطرف کردن مشکلات نباشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بعد از حل شدن مشکل میان ایران و ترکمنستان مجددا واردات آغاز خواهد شد یا خیر گفت: این موضوع مربوط به شرکت‌ها است و ما دخالتی در آن نخواهیم داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *