ثواب زیارت حضرت "عبدالعظیم(ع)" با امام "حسین(ع)" برابر است/ ایشان یکی از دانشمندان شیعه محسوب می‌شوند

12:00 - 14 دی 1395
کد خبر: ۲۶۲۹۳۰
حجت الاسلام والمسلمین قربانپور با اشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) یکی از دانشمندان شیعه محسوب می شوند‌، از برابر بودن ثواب زیارت این حضرت با امام حسین (ع) سخن گفت.
حجت الاسلام و المسلمین حمید قربانپور معاون آموزشی ستاد نماز جمعه غرب تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: حضرت عبدالعظیم (ع) فرزند عبدالله علی یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) بوده اند و نام مادرشان نیز فاطمه دختر عقبة بن قیس است.

وی ادامه داد: ولادت حضرت عبدالعظیم (ع) در سال 73 هجری قمری در شهر مقدس مدینه اتفاق افتاده و 79 سال مدت زمان عمر با عزت و با برکت ایشان بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین قربانپور تصریح کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع) ،‌امام جواد (ع) و امام علی نقی (ع) را درک کرده اند و احادیث فراوانی هم از آن بزرگواران بیان کرده اند.

وی اظهار کرد: از آن جهت که پیامبر اکرم (ص) فرزندانی داشته اند از امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، به افرادی که منصوب به امام حسن مجتبی (ع) بودند ، حسنی می گویند و به همین دلیل به این حضرت ،‌ حضرت عبدالعظیم حسنی گفته می شود.

این کارشناس علوم قرآنی همچنین یادآور شد: حضرت عبدالعظیم (ع) یکی از دانشمندان شیعه و راویان حدیث امامان معصوم (ع) بودند و از چهره های محبوب و مورد اعتماد نزد اهل بیت (ع) منصوب می شدند و در بسیاری از مسائل دین و معارف ،‌مردم به ایشان رجوع می کردند.

وی توضیح داد: ستایش های بسیار امامان معصوم از حضرت عبدالعظیم (ع) نشان دهنده شخصیت علمی ایشان است همانگونه که در یکی از روایات ها آمده شخصی نزد امام هادی(ع) رسید و امام ایشان را راهنمایی کردند که سوالات خود را از حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بپرسند.

حجت الاسلام و المسلمین قربانپور ادامه داد: همچنین در روایتی آمده که حضرت عبدالعظیم (ع) وقتی به محضر امام هادی (ع) رسیدند ،‌ آن حضرت از ایشان خواستند که دینشان را عرضه کنند و زمانی که حضرت عبدالعظیم (ع) برداشت خود را از دین به امام هادی (ع) تقدیم کردند ‌، ایشان فرمودند به درستی که شما یکی از موالیان و دوستان نزدیک ما هستید.

مدیر عامل تربیت بدنی دانش پژوهان جهان اسلام با اشاره به ثواب زیارت بسیار حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: می توان گفت به دلیل اینکه حضرت عبدالعظیم (ع) در ولایت ذوب شده بودند و ولایت را به خوبی درک کرده بودند،‌ به زیارت ایشان اهمیت بسیاری داده شده و این موضوع تنها یکی از دلایل برابر بودن ثواب زیارت این حضرت با ثواب زیارت امام حسین (ع) است.

وی تصریح کرد: زیارت بحثی گسترده است که در آن حتی برخی اهداف و چشم اندازهای سیاسی هم لحاظ شده و حتی می توان با همین موضوع بسیاری از افرادی را که دوستدار اهل بیت بوده اند مورد توجه قرار داد که توانسته اند به مباحث عمیق معرفتی اهل بیت (ع) دست پیدا کنند.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: در مورد فوت حضرت عبدالعظیم (ع) بر اساس آنچه در روایت ها آمده ،‌پیامبر اکرم (ص) اشاره کرده بودند که حضرت عبدالعظیم حسنی چگونه و به چه شکل از دنیا می روند و حتی موضع وفات ایشان مشخص شده بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *