سازمان میراث فرهنگی به دنبال تبدیل قم از معبر به مقصد گردشگری است

8:55 - 06 دی 1395
کد خبر: ۲۶۰۰۱۸
گردشگری مذهبی قم از دیرباز به صورت سنتی مورد توجه بوده است. از طرفی به دلیل موقعیت مکانی این استان که موجب اتصال دیگر استان‌های کشور شده سالانه 20 میلیون گردشگر داخلی و بیش از 2/5 میلیون نفر گردشگر خارجی به این استان سفر کنند.
به گزارش گروه جامعه ،علی‌رغم اینکه سالانه بیش از 22 میلیون نفر گردشگر به قم مراجعه می‌کنند، اما متاسفانه این استان بیشتر به عنوان معبر تا مقصد گردشگری برای گردشگران داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته وضعیت در مورد گردشگران خارجی اندکی متفاوت است، زیرا گردشگران خارجی معمولا قم را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند.

عیسی رضایی؛ مدیرکل اداره میراث‌گردشگری، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم در همین باره گفت:معمولا زائران خارجی در مقایسه با زائران داخلی بیشتر در قم اقامت می کنند و به طور میانگین زائران خارجی 2 شب را در قم سپری می‌کنند. در واقع 30-40درصد زائران داخلی، و در 50-70درصد زائران خارجی شب در قم اقامت می‌کنند و تقریبا سطح اشغال هتل‌های قم 80درصد است.

وی درباره ظرفیت گردشگری مذهبی این استان گفت: تعداد امام‌زاده‌های این استان 440 عدد است. علاوه بر حرم حضرت معصومه (س)، مغبره ابواحمد موسی مبرقع، فرزند بلافصل امام نهم شیعیان و برادر تنی امام هادی که بیشتر مورد توجه گردشگران خارجی است تا گردشگران داخلی، امامزاده علي بن جعفر(ع) از شناخته شده‌ترین امام‌زاده‌های استان قم هستند، بعلاوه مسجد مقدس جمکران نیز ظرفیت بسیار مهمی در زمینه گردشگری مذهبی برای این استان ایجاد کرده است.

رضایی ادامه داد: علاوه بر جاذبه‌های مذهبی، جاذبه‌های تاریخی زیادی از جمله مدرسه فیضیه، پل علیخانی، پل عسگر‌آباد، آب‌انبار مدرسه دارالشفاء، قلعه تپه طغرود، خانه امام‌خمینی (ره)، خانه یزدان‌پناه، خانه ملاصدرا در بخش کهک از جمله جاذبه‌های تاریخی استان قم هستند.

افق چشم‌انداز 1404 جذب 41 میلیون گردشگر داخلی و 6 میلیون گردشگر خارجی است

وی افزود:در زمینه اکوتوریسم نیز قم دارای 2 دریاچه نمکِ حوض سلطان و دریاچه نمک است، بعلاوه می‌توان از ظرفیت‌هایی که در کویر وجود دارد برای کویرگردی استفاده کرد. تلاب‌های مختلفی نیز با تنوع کم‌نظیر پرندگان در این استان وجود دارد. بعلاوه می‌توان از بخش‌های ییلاقی مهمی مثل کهک و سلفچگان در تابستان برای جذب گردشگر استفاده کرد.

مدیرکل اداره میراث‌گردشگری، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم تأکید کرد: به خاطر اهمیت گردشگری زیارتی، سایر ظرفیت‌های استان اندکی مغفول مانده‌اند و آنطور که باید به آن‌ها توجه نشده است، به عنوان مثال از نظر طبیعت‌گردی ظرفیت‌ استان قم از سایر استان‌ها کمتر نیست.

وی کمبود اقامتگاه در قم را یکی از مشکلات این استان اعلام کرد و گفت: تعداد هتل‌ها و مهمان‌سراهای نیمه‌تمام استان اکنون 27 مورد است، در حال حاضر حدود 10 هزارو 300 تخت در استان داریم، بیش از 8 هزار تخت نیز در حال آماده‌سازی است و اگر این تخت‌ها به بهره‌برداری برسد، تعداد تخت‌های استان به 19 هزار می‌رسد. اگر این تخت‌ها به بهره برداری برسد می‌توانیم سالانه 11 میلیون گردشگر را در استان اسکان دهیم. 

رضایی گفت: بر اساس افق چشم‌انداز 1404، باید 30 هزار تخت در استان ایجاد کنیم، با ایجاد این میزان تخت بر اساس سند چشم‌انداز بعلاوه باید 41 میلیون نفر گردشگر داخلی و 6 میلیون نفر گردشگر خارجی در استان داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری 2 هزارو 600 میلیارد تومانی بخش خصوصی

وی عملکرد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این استان را خوب دانست و گفت:استان قم در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خصوصی مشکلی ندارد، تاکنون بخش خصوصی 2 هزارو 600 میلیارد تومان در این استان سرمایه‌گذاری کرده است. البته ما نیازمند کمک بخش‌های دولتی نیز هستیم و هنوز در زمینه تأمین تسهیلات مشکل داریم.

رضایی کمبود زیرساخت‌های تفریحی مدرن را یکی از کاستی‌های این استان اعلام کرد و گرفت: مراکز تفریحی مدرن در ماندگاری مسافر تاثیر بسزایی دارد. ما اکنون 21 پروژه تفریحی، توریسی اقامتی نیمه‌تمام در استان داریم. 4 ماه گذشته البته یک پارک ابی با تسهیلاتی که دولت اختصاص داده بود به بهره‌برداری رسید.

وی درباره ساماندهی خانه‌ مسافرها که در سفر ماه گذشته زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استان قم بر روی آن‌ها تأکید شد؛ گفت: تاکنون 170 خانه مسافر این استان مجوز دریافت کردند، ما خانه‌مسافر‌های که شرایط استاندارد را داشته باشند برای تغییر کابردی به شهرداری معرفی می‌کنیم. البته بخشی از خانه‌مسافرهای استان غیرمجاز فعالیت می‌کنند و استاندارهای لازم را ندارند، ما با همکاری با اماکن لیستی از خانه‌مسافرهای استان تهیه کردیم و آن دسته از خانه‌مسافرهایی که استاندارهای لازم را رعایت نمی‌کنند پلمپ می‌شوند.
انتهای پیام/ 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *