جشنواره‌ موسیقی فجر در کشف استعدادها تاثیر بسیاری دارد/انگیزه ای که برای آهنگسازان جوان به وجود آمد

12:00 - 28 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۶۸۶۷
فرهت با تاکید بر اینکه جشنواره ای رسمی همچون جشنواره موسیقی فجر در کشف استعدادهای جوان تاثیر بسیاری دارد،‌ از تلاش آهنگسازان جوان در سال های گذشته، برای ارائه اثری قابل توجه در این بخش سخن گفت.
شاهین فرهت پیشکسوت عرصه آهنگسازی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: حدود یکی دو سال قبل یک بخش مسابقه ای در جشنواره موسیقی فجر وجود داشت که در این بخش از میان ارکسترها و پایان نامه های آهنگسازی دانشجویان ،‌ بهترین اثر انتخاب می شد.

وی ادامه داد: البته از نظر اجرا شانس چندانی در این زمینه وجود نداشت و بهتر این بود که آثار برتر به مرحله اجرا برسند اما همین که در این بخش جوایزی به برگزیده ها اهدا می شد ‌، تاثیر خود را بر جای می گذاشت.

آهنگساز سمفونی "خلیج فارس" همچنین اظهار کرد: در بخش هایی که مربوط به جوانان بود ،‌ برگزیده های آهنگسازی یا تشویق می شدند و یا لوح تقدیر دریافت می کردند و عده ای دیگر از آن ها نیز جایزه می گرفتند اما اصل موضوع همین بود که این بخش ها در شکوفایی استعدادهای جوان بسیار تاثیر گذار بود.

وی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: بر اساس آنچه به نظر می رسد، گویی بخش های مربوط به جوانان در جشنواره امسال کمرنگ تر شده البته با وجود اینکه بخش های آهنگسازی به طور معمول جنبه عملی پیدا نمی کرد اما نکته مهم این بود که دانشجویان برای این جشنواره در طول سال زمان صرف می کردند و همه تلاش خود را به کار می گرفتند تا قطعه ای بسازند که برنده شوند.

آهنگساز سمفونی "ایران" توضیح داد: اگر اثر برگزیده در بخش هایی مانند آهنگسازی به مرحله اجرا هم نمی رسید ،‌اما حداقل جایزه دریافت می کرد و جوایز مالی این بخش نیز بسیار قابل توجه بود و مبالغ خوبی بود.

وی افزود: کل موضوع مربوط به حضور جوانان در جنشواره موسیقی فجر این است که استعدادهای جوان تشویق می شدند و من امیدواریم که در آینده هم بتوانیم چنین برنامه هایی را داشته باشیم.

این پیشکسوت عرصه آهنگسازی همچنین یادآور شد: یک جشنواره رسمی که بهترین آن جشنواره موسیقی فجر است به طور کلی در کشف استعدادهای جوان تاثیر گذار بوده است و به هر ترتیب وجود یک جشنواره با محوریت موسیقی ،‌ در رشد بسیاری از ارکان این هنر تاثیر قابل توجهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون مشغول ساخت "سمفونی شماره 18" هستم و به زودی و باکمتر شدن سرمای هوا در اوکراین ، ضبط این سمفونی را با ارکستر سمفونیک اوکراین آغاز می کنم.

گفتنی است ، در کارنامه هنری شاهین فرهت آثار ارزشمندی همچون سمفونی "دماوند"،‌ سمفونی "خیام"، سمفونی "تهران"،‌ سمفونی "خلیج فارس" و سمفونی "ایران" دیده می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *