اجرای موفق طرح نوبت مجازی در پایانه بار بندرعباس

2:45 - 27 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۶۴۶۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل كالا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از اجرای موفق طرح نوبت مجازی در پایانه بار بندرعباس خبر داد و گفت: تاكنون حدود ۴۰ هزار راننده در سامانه ثبت‌نام نموده‌اند كه از ابتدای شروع طرح تا پایان آبان‌ماه سال جاری حدود ۱۷۳ هزار نوبت به‌صورت مجازی و حدود ۶۷ هزار نوبت به‌صورت حضوری بوده است.
به گزارش گروه اقتصاد ، غلامحسین دغاغله با بیان اینکه طرح نوبت مجازی در پایانه بار بندرعباس با استقبال رانندگان ناوگان حمل‌ونقل كالا با موفقیت اجرا شده است، اظهار داشت: پایانه بار بندرعباس به‌عنوان یكی از پایانه‌های مهم كشور همیشه موردتوجه رانندگان بوده و سیستمی بودن كلیه فرآیندها باعث شده تا رانندگان به صحت انجام فرآیندها تا حدود بسیار زیادی اطمینان داشته باشند.

وی افزود: با توجه به اینكه مدت‌زمان اخذ مجوز بارگیری متغیر است این امر سبب می‌گردد رانندگان پس از اخذ نوبت بین ۴ الی ۱۵ روز (بستگی به وجود بار) در پایانه بار بندرعباس انتظار داشته باشند كه با توجه به موقعیت جغرافیایی استان هرمزگان تردد در مسیرهای دیگر در زمان انتظار مقرون‌به‌صرفه نبوده و همچنین هزینه‌های ناشی از توقف (معیشت، سوخت، استهلاك، اقساط بانكی و دوری از خانواده)  نیز ایجاد نارضایتی برای رانندگان را در پیش خواهد داشت.

مدیرکل حمل و نقل بار تصریح کرد: لذا در راستای رعایت حقوق شهروندی و رضایتمندی رانندگان و جلوگیری از تضییع حقوق آنان، طرح نوبت مجازی به‌طور جدی در دستور كار این سازمان قرار گرفت که بر اساس این طرح  رانندگان جهت اخذ نوبت در پایانه بار بندرعباس نیاز به حضور فیزیكی نداشته و فقط در زمان مقرر جهت اخذ مجوز بارگیری به پایانه مراجعه می‌نمایند.

دغاغله بابیان این‌که این طرح از اول مردادماه سال جاری به‌طور كامل اجرایی گردید، افزود:  رانندگان پس از ثبت‌نام در سامانه پیامكی پایانه بار بندرعباس می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خود با ارسال عدد ۱ به سامانه ۱۰۰۰۴۴۱۴ نوبت خود را رزرو و فقط ۲۴ ساعت قبل از اخذ مجوز بارگیری به بندرعباس مراجعه نمایند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل كالا بیان كرد: با اجرای طرح نوبت مجازی در پایانه بار بندرعباس تاكنون حدود ۴۰ هزار راننده در سامانه ثبت‌نام نموده‌اند كه این آمار همچنان در حال افزایش است. همچنین از ابتدای شروع طرح تا پایان آبان ماه سال جاری حدود ۲۴۰ هزار نوبت در پایانه بار بندرعباس صادر شده كه از این تعداد حدود ۱۷۳ هزار  نوبت به‌صورت مجازی و حدود ۶۷ هزار  نوبت به‌صورت حضوری بوده است.  

به گفته وی در آبان‌ماه از مجموع تعداد ۶۳ هزار نوبت اخذشده توسط رانندگان تعداد ۶۰ هزار  مورد به‌صورت مجازی بوده و فقط تعداد ۳ هزار  نوبت به‌صورت حضوری ثبت گردیده است كه این تعداد شامل رانندگانی است كه بر اساس عادت همیشگی یا به دلیل عدم آگاهی به استفاده از تلفن همراه و یا برای اولین بار به پایانه بار بندرعباس آمده‌اند و مبادرت به اخذ نوبت حضوری می‌کنند.

مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل بار خاطرنشان کرد: در آذرماه سال جاری نیز تعداد رانندگانی كه به‌صورت پیامكی نسبت به اخذ نوبت اقدام می‌کنند بیش از ۹۹ درصد است و این نشان‌دهنده استقبال بسیار رانندگان  از این طرح و مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. همچنین  برنامه‌هایی از قبیل  استفاده از درگاه پرداخت الكترونیكی، استفاده از سامانه غیرحضوری جهت تمدید اعتبار پیامك،  نیز  جهت تسریع در كار برای رانندگان گرامی مدنظر است.

دغاغله افزود: در كنار اجرای این طرح نتایج بسیار خوبی نیز حاصل گردیده كه  می‌توان به  جلوگیری از تردد اضافه رانندگان در محورهای مواصلاتی كشور (در برخی از محورها به‌صورت رفت‌وبرگشت)، كاهش مصرف سوخت،  جلوگیری از آلودگی هوا، كاهش هزینه سفر، كاهش هزینه استهلاك،  افزایش ایمنی در جاده‌ها،  حضور بیشتر رانندگان در كانون گرم خانواده و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم حضور، تأمین معیشت در مسیرهای نزدیك محل سكونت در مدت‌زمان ایجادشده، اشاره كرد. 

وی یادآور شد از مشكلات فراروی این طرح نیز می‌توان به عدم دسترسی كلیه رانندگان به تلفن‌های هوشمند (۱۵ درصد)، اطلاعات ناكافی برخی از رانندگان از فناوری‌های روز دنیا و وجود زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی نامناسب اشاره نمود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *