تحریم های هسته ای ادامه پیدا خواهد کرد/ اگر اوباما می خواست به قولش وفا کند باید این قانون را وتو می کرد

14:12 - 25 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۶۲۱۴
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه اوباما با عدم وتوی مصوبه کنگره از وظیفه خود سر باز زده است، اظهار داشت: طبق این مصوبه تحریم های هسته ای که باید برداشته می شد، ادامه پیدا خواهد کرد.
تحریم های هسته ای ادامه پیدا خواهد کرد/ اگر اوباما می خواست به قولش وفا کند باید این قانون وتو می کردفواد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی با بیان اینکه اگر اوباما مصوبه کنگره را امضا می کرد، نقض برجام بود اظهار داشت: در مجموع تصویب این قانون توسط کنگره هم نقض برجام بود.

این کارشناس مسائل آمریکا در بیان آثار عدم امضای مصوبه کنگره توسط اوباما گفت: در این شرایط اتفاق خاصی رخ نمی دهد. چون بر اساس قوانین موجود در آمریکا اگر رئیس جمهور قانونی را امضا نکند این مصوبه طی ده روز کاری به طور اتوماتیک تبدیل به قانون می شود و آن چیزی که در کنگره تصویب شده، تبدیل به قانون می شود.

وی تصریح کرد: اگر اوباما می خواست به وظیفه اش عمل کند باید این قانون را وتو می کرد، ولی اینکار را نکرد و قانون تمدید تحریم ایران، نقض برجام است.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: این عملکرد اوباما نشان می دهد که این قانون نقض برجام است و اکنون دستور رئیس جمهور ایران باید اجرایی شود و با کاری که آمریکایی ها کردند، برخورد شود.

ایزدی در خصوص ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر نقش این مصوبه بر عدم کاهش تحریم های اصلی، بیان داشت: این توجیه ،‌عملکرد غلطی است که اتفاق افتاده و بر اساس قانون تحریم ایران تا پایان ماه جاری میلادی، این قانون باید متوقف شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه کنگره برخلاف برجام قانون را دوباره به رای گیری گذاشته، تاکید کرد: این اقدام نقض برجام است.

وی تصریح کرد: از این جهت بند 23 برجام نقض شده،‌ چون بند 23 یک بازی زمانی 8 ساله را برای لغو تحریم ها مشخص کرده بود که تا سال 2023 تحریم های هسته ای باید لغو شود.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: بر این اساس زمانی که به سال 2023 برسیم؛ رئیس جمهور آمریکا باید تحریم های هسته ای را لغو کند، اما در این شرایط در آن سال هم رئیس جمهور آمریکا نمی تواند تحریم ها را لغو کند، چون یک قانون دیگری هست که می گوید تحریم ها تا 2026 باید ادامه پیدا کند.

ایزدی در خصوص تحریم هایی که بعد از این اعمال خواهد شد گفت: تحریم های هسته ای که باید برداشته می شد ادامه پیدا خواهد کرد و برخی تحریم های دیگر هم تداوم پیدا می کند.

وی تصریح کرد: این که گفته می شود کری درخواست عدم اعمال تحریم ها را می دهد برای ما حرف محکمی نیست، چون کری تا 20 روز دیگر وزیر خارجه آمریکا نیست و ما براساس تصویب این قانون، وابسته به نظر وزیر خارجه آمریکا خواهیم بود و این اهرمی برای بازی با ایران خواهد شد زیرا تحریم هایی که باید لغو می شد در جای خود می ماند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *