رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ترامپ به دنبال تکرار «استراتژی نیکسون» است؛ از دشمنی با پکن تا دوستی با مسکو

15:03 - 25 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۶۱۹۷
سیاستی که ترامپ در قبال روسیه و چین در پیش گرفته است، سیاست قدیم انگلیسی تفرقه بینداز و حکومت کن است.
به نقل از خراسان، سیاستی که ترامپ در قبال روسیه و چین در پیش گرفته است، سیاست قدیم انگلیسی تفرقه بینداز و حکومت کن است. ترامپ از یک سو تلاش می کند با نشان دادن علامت های مثبت به مسکو، روابط کشورش با روسیه را ترمیم کند و از سوی دیگر با تحریک پکن تلاش می کند تا این کشور را تحت فشار قرار دهد. اما نتیجه این همگرایی جدید با مسکو و واگرایی از پکن چه خواهد بود. روزنامه تلگراف در این رابطه می نویسد: دستور کار اقتصادی ترامپ که یکی از عوامل پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری نیز محسوب می شد، مستقیماً چین را مورد تهدید قرار می دهد. ترامپ در طول فعالیت های انتخاباتی خود همواره وعده داد که پس از راهیابی به کاخ سفید اقدامات سریعی را در راستای مقابله با سیاست های ناعادلانه چین در زمینه تجارت و دستکاری در نرخ ارز صورت خواهد داد.

تغییر سیاست در خاور دور

در زمینه مسائل امنیتی نیز برخی معتقدند، این که ترامپ از کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی خواسته تا بخش اعظمی از هزینه های دفاعی خود را تقبل کنند نشان از آمادگی آمریکا برای ترک اتحادهای به وجود آمده در منطقه شرق آسیا دارد. این اقدام آمریکا فضای مساعدی را برای چین به وجود خواهد آورد تا نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. اما به نظر می رسد شعار ترامپ مبنی بر بازگرداندن آمریکا به دوران اوج خود بیشتر به برتری نظامی بلامنازع این کشور متمرکز باشد تا ترک تعهدات دیرینه این کشور در قبال سایر متحدانش. ترامپ همواره در سخنرانی ها و اظهارات خود در مورد ظهور چین و افزایش قدرت این کشور ابراز نگرانی کرده است. به عنوان مثال، وی در یکی از سخنرانی های خود در ماه ژوئن سال 2015 نسبت به افزایش قدرت نظامی چین هشدار داد و اعلام کرد که قدرت نظامی این کشور به مرحله بسیار ترسناکی رسیده است. وی در ادامه اظهارات خود در این سخنرانی گفت: "یکی از مسائل و مشکلات کنونی ما گروه تروریستی داعش است اما مسئله بزرگتری نیز در این میان وجود دارد و آن چین است." تماس تلفنی اخیر ترامپ با رهبر تایوان موجب شده تا روابط میان آمریکا و چین حتی پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید صدمه دیده و رو به وخامت رود.

رویکرد دوستانه به مسکو

اما رویکرد آمریکا در قبال روسیه بسیار متفاوت است. اظهارات ترامپ در خصوص پوتین و سیاست های وی بسیار مشخص تر و مطلوب تر از اظهارنظرهای رئیس جمهوری منتخب آمریکا در قبال دیگر کشورها است. به عنوان مثال وی در موضوع هک های گسترده در آمریکا روسیه را مقصر ندانسته و این موضوع را به کل رد کرده است.  بنابراین به نظر می رسد که دولت ترامپ رویکرد سختگیرانه ای را در قبال چین و مواضع نرمتری را در قبال روسیه در پیش بگیرد. می توان منطق به کار رفته در هر کدام از این رویکردها را مورد بحث قرار داد اما ترکیب این دو رویکرد نوعی رابطه سه گانه را بین این سه کشور ایجاد خواهد کرد که نتیجه آن بدون شک به ضرر آمریکا خواهد بود.

تاریخ تکرار نمی شود

تماس تلفنی اخیر میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا و «تسای اینگ ون»، رئیس جمهوری تایوان یک بار دیگر اثبات کرد که ترامپ غیرقابل پیش بینی است. رئیس جمهوری جدید آمریکا فاقد تجربه لازم در زمینه دولت داری و امور نظامی است و مواضع و رویکردهای وی در زمینه سیاست خارجی با رویکردهای حزب جمهوری خواه آمریکا تفاوت و فاصله بسیاری دارد. بدون شک ترامپ در زمینه سیاست خارجی با چالش های بی سابقه ای روبه رو خواهد بود اما جدی تر از این چالش ها، فقدان دیدگاه استراتژیک مشخص و یکپارچه برای هدایت سیاست خارجی آمریکا در مسیری متفاوت است. رویکرد و مواضع ترامپ درخصوص روسیه و چین به شدت نگران کننده است و نشان از عدم انسجام در سیاست خارجی ترامپ دارد. اگر ترامپ در عمل نیز به شعارهای انتخاباتی خود پایبند بماند، بدون شک موجب ایجاد اتحادی بین این دو کشور قدرتمند جهان خواهد شد. زمانی «ریچارد نیکسون»، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از جدایی چین و شوروی بهره برداری کرد و باعث تضعیف و در نهایت شکست بلوک شرق شد اما بعید است که این اتفاق دوباره تکرار شود.  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  اخیرا با تاکید بر روابط استراتژیک میان پکن و مسکو عنوان داشته است: روابط روسیه و چین کاملا استراتژیک و ممتاز است. مواضع مشترک و مشابه در مسائل مهم سیاسی جهان و دیدگاه های یکسان روسیه و چین، باعث به وجود آمدن خط مشی مشترک بین المللی شده است.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *