رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کنترل بازار در گرو تقویت روابط کارگزاری

11:22 - 27 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۵۹۷۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
دولت تا به امروز بارها زمان تک نرخی شدن ارز را تغییر داده و در آخرین اعلام رسمی رئیس کل بانک مرکزی دستیابی به این مهم آخر سالجاری اعلام شده است که البته پیش شرط دستیابی به این مهم تقویت و افزایش روابط کارگزاری است با توجه به این شرایط برخی کارشناسان در پی نوسانات اخیر پیشنهاد کنترل بازار آزاد از طریق ابزارهای بازار بین بانکی را داده اند.
کنترل بازار در گرو تقویت روابط کارگزاریبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد از حدود سه هفته پیش ارزش دلار و انواع ارز در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفت که تا  حدودی ارزش ارز بین بانکی از روند ارزش گذاری ارز در بازار آزاد تبعیت کرد، اما آنچنان که باید ارز به ویژه نرخ دلار در بازار بین بانکی روند صعودی به خود نگرفته است.

دولت به ویژه ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی خبر از تک نرخی شدن ارز در پایان سال داده‌اند که معاون ارزی بانک مرکزی دستیابی به این مهم را ارتباط کارگزاری بانک‌ها بیان کرده است.

با توجه به این شرایط در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد دولت برای کنترل و مدیریت بازار ارز باید از ابزارهای ارز بین بانکی استفاده کند.

حال جای سوال است که با توجه به شرایط بازار ارز بین بانکی و شرایط نظام بانکی امکان استفاده از ابزارهای بازار بین بانکی وجود دارد و آیا منابع بانک مرکزی و بانک‌ها پاسخگوی مدیریت بازار آزاد ارز است یا خیر؟

در این رابطه کامران ندری عضو پژوهشکده پولی و بانکی به میزان، گفت: درحال حاضر منابع ارزی نظام بانکی و برخی از بانک‌ها آنطور که باید پرقدرت نیست و تنها بانک‌هایی که از منابع مناسبی برخوردار هستند ارز در اختیار بانک‌هایی که با کسری منابع رو به رو بوده قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: دولت در لایحه پیشنهادی بودجه نرخ ارز را 3300 تومان درنظر گرفته است که این نرخ نشان از آن دارد که ارزش دلار در آینده نزدیک کمتر از 3300 تومان نخواهد بود.

ندری تصریح کرد: نرخ پیشنهادی دلار در بودجه سال آینده به اقتصاد و فعالان بانکی اطلاعاتی را ارائه می‌کند و نشان از آن دارد که اگر بانک مرکزی و نظام اقتصادی کشور توان مدیریت بازار با نرخ‌های کمتر را داشت چنین نرخی انتخاب نمی‌شد

این عضو پژوهشکده پولی و بانکی یادآور شد: سریع ترین و کم هزینه ترین شیوه برای جبران کسری منابع ریالی و ارزی توسعه روابط بین بانکی است اما در شرایط حال نمی‌توان از منابع بین بانکی بین المللی استفاده کرد.

وی با شاره به اینکه اوایل دهه هشتاد روابط بین بانکی با بانک‌های بین المللی مناسب بود، گفت: در حال حاضر که روابط بین المللی آنچنان وجود ندارد نمی‌توان مشکلات بازار ارز را از طریق ابزارهای بین بانکی مدیریت و کنترل کرد.

ندری با تأکید بر اینکه بانک‌های داخلی در حال حاضر از مازاد دیگر بانک‌ها کسری خود را جبران می‌کنند، یادآور شد: درحال حاضر ارز نفتی به سختی به کشور وارد می‌شود و برای یکسان سازی نرخ ارز باید روابط کارگزاری با کیفیت مناسبی انجام شود.

وی در انتها گفت: تا زمانی که روابط بین بانکی با بانک‌های بین المللی مستحکم  نشود بانک مرکزی نمی‌تواند گام‌های مناسبی برای تک نرخی کردن ارز در اقتصاد ایران بردارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *