تلاش شورای حل اختلاف برای نجات یک نفر از چوبه‌دار/ مادری که قاتل فرزندش را بخشید

20:30 - 20 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۴۰۸۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شعبه 19 شهرستان زاهدان و برگزاری جلسات متعدد با طرفین پرونده، یک نفر از چوبه‌دار و مجازات حتمی قصاص نفس نجات یافت.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان، با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شعبه 19 شهرستان زاهدان و برگزاری جلسات متعدد با طرفین پرونده، یک نفر از چوبه‌دار و مجازات حتمی قصاص نفس نجات یافت.

امروز نقش بزرگان و ریش سفیدان در حل و فصل اختلافات بر کسی پوشیده نیست و قطعا اصلاح و آشتی بین مومنان بزرگ‌ترین پاداش را نزد خداوند متعال و آثار و برکات فراوانی برای جامعه به دنبال خواهد داشت که  شوراهای حل اختلاف در این راستا حرکت کرده و تلاش می‌کنند تا زمینه صلح و سازش را در اختلاف‌ها و مشکلات مختلف فراهم کنند.
 
 شورای حل اختلاف شعبه 19 شهرستان زاهدان با کمک بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان توانسته در هفته گذشته یک نفر را از مجازات حتمی قصاص نجات دهد.
 
معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در تشریح این پرونده‌ها گفت: بر اثر وقوع یک فقره درگیری لفظی (فحاشی) منجر به قتل با (سلاح سرد چاقو) توسط (م-الف) متولد 1372 در شهرستان هیرمند در سال 90 و دستگیری قاتل و اعتراف وی به قتل در دادسرای عمومی و انقلاب هیرمند، مادر مقتول به عنوان تنها ولی دم شکایت خود را علیه متهم اعلام و قصاص وی را خواستار شد.
 
محمدرضا طاهری افزود: دادگاه با توجه به کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب هیرمند، اوراق و محتویات پرونده و برگزاری جلسات متعدد در دادگاه کیفری استان، پس از احراز مجرمیت، حکم قصاص مشارالیه (مادر مقتول) و با اعتراض متهم پرونده به دیوان عالی کشور ارسال رای را صادره تایید و پس از تشریفات اداری و قضایی و طی مراحل استیذان به تنفیذ رئیس قوه قضاییه رسیده که و مقرر می‌شود حکم قصاص در تاریخ 13 آذر ماه جاری اجرا شود.
 
رئیس شورای حل اختلاف سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به اجرای حکم قصاص در تاریخ فوق پرونده از شعبه سوم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب به شورای حل اختلاف ارسال تا اقدامات لازم برای جلب رضایت شاکی انجام شود.
 
معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به سیاست‌های حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمدی میانجی ریاست مرکز شوراهای حل اختلاف و همچنین توجه ویژه رئیس‌کل دادگستری استان در خصوص تلاش برای برقراری صلح و سازش در پرونده‌ها گفت: رسالت اصلی شوراهای حل اختلاف برقراری صلح و سازش در بین طرفین دعوی است که خوشبختانه با توجه به شرایط خاص این استان فرهنگ صلح و سازش به‌خوبی در بین مردم نهادینه شده است.
 
*تشریح اقدامات شورای احل اختلاف برای جلب رضایت
 
طاهری در تشریح چگونگی ارتباط‌گیری اعضای شورای حل اختلاف با طرفین پرونده گفت: پرونده در تاریخ 28 آبان ماه سال جاری به شورای حل اختلاف شعبه 19 ارجاع شد و طبق مستندات پرونده، شعبه سوم اجرای احکام کیفری زمان اجرای حکم قصاص متهم را در تاریخ 13 آذرماه جاری تعیین کرده بود.
 
وی افزود: اعضای شورای حل اختلاف سریعاً اقدام به برقراری تماس با طرفین پرونده برای ایجاد صلح و سازش کردند که به دلیل اختلاف طایفه‌ای و سوء ظن بین طرفین، برگزاری نشست‌‌ها و جلسات با طرفین پرونده اقدامی سخت به نظر می‌رسید.
 
وی بیان کرد: شورای حل اختلاف شماره شهرستان زاهدان 19 با استفاده از نفوذ بزرگان، ریش‌سفیدان و با درخواست حضور تعدادی از آنها از شهرستان گرگان، سریعاً جلسات فوق‌‌العاده برگزار کرد..
 
طاهری خاطرنشان کرد: در نخستین جلسه که با حضور مادر مقتول و جمعی از بزرگان طوایف طرفین برگزار شد، مادر مقتول به عنوان تنها اولیاء دم مرحوم، تقاضای اجرای حکم قصاص را داشت.
 
رئیس شورای حل اختلاف سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بعد از گذشت چند روز شورا جلسه‌ای را با بزرگان طایفه طرف مقابل ترتیب اثر داد تا بین دو طایفه جلسه مردم‌داری برگزار شود با توجه به اینکه خانواده متهم در شهرستان هیرمند حضور داشتند اعضای شورای حل اختلاف شماره 19 با حضور روحانیت شیعه و سنی، بزرگان و ریش سفیدان دو طایفه جلسه مردم‌داری در مسجد فاروق اعظم اهل سنت (دارالفتاء) حسن‌آباد شهرستان زابل برگزار کردند.
 
وی گفت: در این جلسه که در تاریخ 9 آذر ماه جاری برگزار شد با مذاکرات صورت گرفته طرفین به نتیجه رسیدند که با حضور در دادگاه هیرمند رضایت خود را مبنی برگذشت از مجازات قصاص اعلام کنند.
 
*رضایت مادر مقتول دو روز مانده به اجرای حکم
 
طاهری یادآور شد: با تلاش‌های صورت گرفته و مکاتبه با دادیاری شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان هیرمند، دو روز قبل از اجرای حکم قصاص مادر مقتول در تاریخ 11 آذرماه جاری با حضور در شعبه رضایت خود را اعلام و به شورا ارسال کرد.
 
 عملکرد و اقدامات شورای حل اختلاف نقش و تاثیر بسزایی در کاهش پرونده‌ها داشته و انتظار می‌رود با توجه به این ماهیت، اعضای شورای حل اختلاف استان تلاش‌ها و عملکرد خود را بیش از گذشته تداوم بخشند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *