وضعیت مالکیت املاک تصرفی دولتی تعیین تکلیف می‌شود/ هشدار قضایی به مالکین اراضی تفکیک شده غیرقانونی

8:36 - 20 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۸۰۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
ساوری گفت: ابلاغ هشدار قضایی به مالکین زمین هایی که غیرقانونی تفکیک شده اند یکی از اقداماتی است که در راستای پیشگیری از ایجاد حاشیه نشینی صورت می‌گیرد.
وضعیت مالکیت املاک تصرفی دولتی تعیین تکلیف می‌شود/ هشدار قضایی به مالکین اراضی تفکیک شده غیرقانونیعلیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به اولویت‌های پیشگیری‌های وضعی درباره جلوگیری از تصرف زمین‌های عمومی، ملی و دولتی گفت: شناسایی زمین‌های در خطر تخریب و تصرف و گسترش حاشیه نشینی، اجرای طرح حدنگار (کاداستر) با هدف تعیین وضعیت زمین‌ها و نوع مالکیت و الزام دستگاه‌ها به حفظ و صیانت از اراضی تحت مالکیت از اولویت‌های پیشگیری در ارتباط با زمین‌های عمومی و دولتی است.

وی گفت: پیشگیری از تغییر کاربری‌های غیرقانونی، پیشگیری از تفکیک غیرقانونی اراضی، ابلاغ هشدارهای قضایی به مالکین این قبیل زمین‌ها با هدف پیشگیری از گسترش مناطق حاشیه نشین، نصب علائم هشداردهنده در مناطق در معرض خطر از اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در بخش مالکیت خصوصی است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه همچنین به اهم مطالب مطروح شده در اولین جلسه کارگروه مرکزی پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد اشاره کرد و گفت: بررسی و ارزیابی، تعیین وضعیت حقوقی املاک و مالکین، نظارت و نگهداری و حفاظت اراضی تصرفی دولتی و ملی در محدوده‌ها و محلات هدف، اجرای طرح کاداستر شهری و روستایی در مناطق در معرض تخریب، پیشگیری از تصرف و گسترش مناطق جدید حاشیه نشین، تعیین تکلیف وضعیت مالکیت ساکنین املاک تصرفی دولتی، املاک بلاتکلیف در محدوده و حریم شهرها و همچنین بررسی نحوه مدیریت زمین، ایجاد بانک اطلاعات زمین و مسکن شهری از جمله مطالب مهم مطرح شده در اولین جلسه کارگروه بوده است.

وی اظهار کرد: ممانعت از تفکیک و معامله زمین خارج از چارچوب‌های قانونی، پیشگیری از تغییر کاربری غیرقانونی در محدوده‌ها و محلات هدف و همچنین الزام دستگاه ها به حفظ و صیانت از اراضی دولتی تحت مالکیت آن ها سه موضوع مهم دیگری بود در اولین جلسه کارگروه به آن پرداخته شد.

ساوری به آمار عمکلرد کارگروه ستادی و استانی پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد اشاره کرد و گفت: در این خصوص تاکنون ستاد مرکزی بیش از 4 جلسه و بیش از 25 مصوبه داشته و ستادهای استانی هم بیش از 20 جلسه برگزار کرده و بیش از 140 مصوبه داشته است.

وی به بیان مصوبات دومین جلسه کارگروه مرکزی پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد پرداخت و گفت: معاونین اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان‌های سراسر کشور به عنوان روسای کارگروه های پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارامد شهری با بهره گیری هدفمند از ظرفیت‌های دستگاه های مرتبط حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به شناسایی دقیق آن دسته از مناطقی که در معرض تخریب، تصرف و گسترش مناطق جدید حاشیه نشین با اولویت شهرستان مرکز استان و شهرهای بزرگ اقدام کرده و یک نسخه از نتایج حاصله را به دبیرخانه کارگروه مرکزی ارسال کنند.

ساوری ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطابق شرح وظایف و اختیارات قانونی در اسرع وقت نسبت به تعیین آن دسته از اراضی بلاتکلیف که در معرض تخریب، تصرف و ... قرار دارند از طریق اجرای طرح حدنگار (کاداستر) اقدام و نتیجه اجرای طرح در اختیار دستگاه های مرتبط برای ارتقاء حفظ و صیانت از اراضی تحت مسئولیت آن‌ها ابلاغ شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین از طریق دستگاه های نظارتی عضو کارگروه های استانی (سازمان بازرسی و دادستانی) بر حسن عملکرد دستگاه در حفظ و صیانت از اراضی تحت مسئولیت آن‌ها نظارت عالیه به عمل آمده و با موارد قصور، کوتاهی و سهل انگاری احتمالی برخورد لازم و قانونی صورت پذیرد.

ساوری عنوان کرد: مقرر شد شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گزارشی از اقدامات و عملکرد آن شورا را پیرامون اجرای ماده 172 قانون برنامه پنجم توسعه کشور به ویژه بندهای "ج" و "د " که دارای رویکرد پیشگیرانه است و همچنین برنامه ها و اولویت‏های سال جاری آن شورا را در جهت تکمیل اقدامات گذشته به دبیرخانه کارگروه مرکزی ارائه کند. همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی محدوده‌های حریم شهری را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کند تا نسبت به اجرای طرح کاداستر (حدنگار) اقدام شود.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پایان به مصوبه دیگری اشاره کرد و گفت: مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت جهادکشاورزی نسبت به تعیین تکلیف اراضی دولتی داخل حریم شهرها اقدامات لازم را به عمل آورده و از نتیجه اقدامات به عمل آمده دبیرخانه کارگروه مرکزی را مطلع کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *