طنز را با لودگی اشتباه نگیریم/ می‌ترسم مردم بی‌مورد بخندند

0:20 - 20 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۶۳۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
بازیگر و كارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: باید خط بین طنز، كمدی و لودگی را از هم جدا كنیم. وظیفه كمدین این است كه جلوی الكی خندیدن مخاطب را بگیرد.
به گزارش گروه فرهنگی ، عزت الله مهر آوران، بازیگر و كارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون، در رابطه با كمدی و طنز گفت: باید جلوی بیهوده خندیدن مردم را بگیریم و در نمایش های كمدی ردپایی از آموزش نیز باشد.

مهرآوران در ادامه گفت: كمدی هنر بازیگری است، متاسفانه برخی طنز را با لودگی اشتباه می گیرند كه حتی ممكن است این كار جای اینكه مردم را شاد و سرحال كند مخاطب را آزرده خاطر كند. كمدی به اعتقاد من هنر درست خنداندن است كه كار آسانی نیست و هر كسی نمی تواند این كار را انجام دهد؛ چراكه این كار یك شناخت می خواهد و فرد باید با تكنیك‌هایی روان‌شناسی و جامعه‌شناسی آشنا باشد.

وی افزود: هنر بازیگری سخت ترین هنری است كه آسان می شود آن را بازی كرد ولی نیاز به تكنیك و شناخت است كه هنرمند باید جوهره‌ی آن را داشته باشد. هنر باید در خون یك هنرمند باشد تا بتواند آن را به اجرا دربیاورد و مخاطب نیز از آن لذت ببرد.

مهرآوران اظهار داشت: ما هنر را انتخاب نمی كنیم هنر ما را انتخاب می كند. همچنین باید خط بین طنز، كمدی و لودگی را از هم جدا كنیم. وظیفه كمدین این است كه جلوی الكی خندیدن مخاطب را بگیرد.
وی تاكید كرد: مسئولیت كمدی برای خنداندن بیشتر از تراژدی است. كمدین باید متوجه باشد كه چرا مخاطب را بخنداند، كمدی بی محتوا نمی تواند در دل مردم جای باز كند و ماندگار شود.

مهرآوران در پایان گفت: در تئاتر و سینما آثار كمدی زیادی تولید می شوند، اما گاهی اوقات مجال بازی كردن آن نیست یعنی سوژه و یا نمایشنامه‌های كمی برای این كار در دسترس است، من همیشه ترس این را دارم كه مردم بی مورد و الكی بخندند؛ در حالی كه ما می توانیم با هنر و تئاتر این فرهنگ‌سازی را در جامعه گسترش دهیم. 
 
گفتنی‌ است نهمین جشنواره طنز سوره با هدف كشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان كوتاه، مقالات پژوهشی، عكس، كاریكاتور و استندآپ كمدی (مكتوب یا تصویری) و با موضوع آزاد؛ 25 و 26 دی‌ماه 95 برگزار می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *