درخواستی برای راه اندازی مرکز بهاران برای دانش آموزان معتاد نداشتیم

14:38 - 16 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۶۴۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: تاكنون هیچ درخواستی مبنی بر راه اندازی بهاران دانش آموزی از سوی وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته است .
درخواستی برای راه اندازی مرکز بهاران برای دانش آموزش آموزان معتاد نداشتیم
به گزارش گروه جامعه ،با توجه به بازتاب گسترده خبر منتشر شده در رسانه ها، مبنی بر درخواست وزارت آموزش و پرورش درخصوص راه اندازی مراکز "بهاران دانش آموزی" در شهر تهران و پرسش هایی که در این زمینه بوجود آمده است ، به منظور تنویر افکار عمومی ، توضیحات و جوابیه ای از سوی دفتر مراقبت در برابرآسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ، صادر شده است که متن آن به این شرح است: 

همانطوری که در گفتگوهای مختلف با رسانه ها اعلام شده است ، یکی از برنامه هایی که دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ، طراحی و اجرا می کند ، شناسایی ، مداخله مختصر ، درمان و بازتوانی دانش آموزان در معرض خطر و دارای اختلال مصرف مواد است. در این زمینه ، اقدامات مختلفی با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور ، در دست انجام می باشد که در طی 3 سال گذشته ، و بویژه در سال تحصیلی 95-1394 ، دانش آموزان درمعرض خطر و نیز دارای اختلال مصرف مواد ، شناسایی و جهت درمان و حمایت های اجتماعی ارجاع شدند.

   تجارب حاصله از اجرای این طرح در سه سال گذشته نشان می دهد که ضروری است ظرفیت های لازم برای مدیریت فرایند شناسایی ، درمان و بازتوانی دانش آموزان درمعرض خطر و دارای اختلال مصرف مواد ، گسترش پیدا کند تا مداخلاتی که در این زمینه صورت می گیرد ، از کارایی و اثربخشی بیشتری برخوردار باشند.

برهمین اساس ، در جلسه اخیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران،  در مورد هماهنگی بیشتر دستگاه ها برای درمان اختلال مصرف مواد دانش آموزان در شهر تهران بحث و تبادل نظر شده است و مقرر گردید که آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی ، شهرداری و سایر دستگاه های مسوول در شهر تهران ، در یک مجموعه معین مستقر شده و کلیه خدمات مربوط به دانش آموزان دارای اختلال مصرف مواد را بصورت یکپارچه و هماهنگ ، مدیریت نمایند. این مجموعه ، صرفا نقش مدیریتی و هماهنگی خواهد داشت و ماموریتی برای نگهداری نوجوانان    دارای اختلال مصرف مواد را دنبال نخواهد کرد. برهمین اساس ، درخواستی از طرف وزارت آموزش و پرورش ، مبنی بر راه اندازی بهاران دانش آموزی ، صورت نگرفته است.

دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ، راه اندازی مراکز مددکاری ویژه نوجوانان دارای اختلال مصرف مواد ، در زمینه های مختلف حمایت های اجتماعی که استانداردها و ملاحظات فنی و مصالح تربیتی ویژه این گروه سنی را رعایت نماید ، ضروری دانسته  و از تلاش ها برای ظرفیت سازی در این زمینه ، حمایت نموده و برای این منظور از همکاری کلیه دستگاه ها و سازمان ها ، استقبال می نماید ، ولی در عین حال تاکید می نماید ، برنامه شناسایی ، درمان و بازتوانی دانش آموزان در معرض خطر و دارای اختلال مصرف مواد در چارچوب توافق شده با ستاد مبارزه با موادمخدر ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور ، دنبال می شود و این دفتر برنامه ای برای راه اندازی کمپ های ترک اعتیاد و یا عناوین مشابه در این زمینه ، در دستور کار ندارد.

انتهای یپام/


برچسب ها: آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *