اشتغال و بحران آب باید اولویت برنامه ششم توسعه قرار گیرد

20:50 - 25 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۴۸۵۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اشتغال و بحران آب باید اولویت برنامه ششم توسعه قرار گیرد چرا که کشور در این دو بخش در وضعیت خوبی قرار ندارد.
اشتغال و بحران آب باید اولویت برنامه ششم توسعه قرار گیرد
به گزارش گروه سیاسی ، جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اشتغال و بحران آب باید اولویت برنامه ششم توسعه قرار گیرد چرا که کشور در این دو بخش در وضعیت خوبی قرار ندارد.

وی افزود: متاسفانه هنوز در تخصیص، استحصال و رعایت الگوی مصرف و مهارهای آب های زیرزمینی مدیریت لازم علمی صورت نمی گیرد.

وی اظهار کرد: سوء مدیریت آب و نبود اقدامات کارشناسی در بسیاری از مواقع باعث افزایش مشکلات آب و کشیده شدن موضوع آب به حوزه امنیتی شده است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در خانه ملت افزود: از دولت و مجلس و به خصوص کمیسون های انرژی و کشاورزی و امنیت ملی انتظارمی رود مانع امنیتی شدن بحران آب شوند.

محبی نیا ادامه داد: بر اساس گزارش های به دست آمده در بسیاری از نقاط کشور درگیری هایی بر سر آب صورت گرفته که ضروری است بحران آب در ردیف عناوین مهم برنامه ششم توسعه قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اشتغال نیز یکی دیگر از مولفه هایی است که باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: هنوز برای حل مشکل بیکاری اقدام عملیاتی صورت نگرفته است به گونه ای که امروزه در هر خانواده ایرانی حداقل 2 نفر بیکار وجود دارد که این وضعیت در آینده به بحرانی غیرقابل حل بدل خواهد شد.

وی مانع اصلی کاهش بیکاری در کشور را نبود متولی مشخص برای رفع این مشکل دانست و گفت: حل مشکل بیکاری به فعال بودن بنگاه های تولیدی و کانون های دولتی و خصوصی برای جذب بیشتر نیرو وابسته است.

این نماینده مجلس با بیان این که باید منابع را به سمت ایجاد اشتغال هدایت کرد، افزود: نزدیک به 600 هزار میلیارد ریال می توان از بودجه عمومی آزاد کرده و برای ایجاد اشتغال هزینه کرد.

محبی نیا ادامه داد: بسیاری از موسسات غیردولتی در دستگاه ها از خزانه هزاران میلیارد ریال برداشت می کنند که نه ماهیت دولتی دارند و نه در حوزه سرمایه گذاری فعالیت می کنند، بلکه پول ها را می گیرند و خارج از دید دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور آن را مصرف می کنند. 

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب اضافه کرد: نظام بودجه ریزی، نبود سیاست گذاری در حوزه اشتغال و مشخص نبودن متولی اصلی اشتغال در جامعه ما دست به دست هم داده و نتیجه آن پنج میلیون بیکار است. 

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وجود پنج میلیون بیکار در جامعه بزرگ ترین تهدید برای کشور است که متاسفانه جامعه ایران، نظام سیاسی و حتی برنامه های بزرگ و سیاست گذاری های کلان ما را با مشکل رو به رو کرده است.

وی افزود: برای رفع مشکل بیکاری جدای از سیاست گذاری، نیازمند سرمایه گذاری های عظیم هستیم که برای این نوع سرمایه گذاری هم به منابع نیاز داریم که متاسفانه با هدایت بودجه عمومی کشور به سمت و سوی غیرمطلوب در واقع ما به انباشت سرمایه در جامعه نمی رسیم.

بحران آب و استفاده بی رویه و بالاتر از میانگین کشوری نیز در بسیاری از استانهای کشور سیر صعودی را طی می کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *