رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اظهارنظر وزیر بهداشت درباره پرونده سارقان علمی

11:54 - 22 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۳۷۰۱
آنچه از بررسی‌ها مشخص شده، این است که تعداد افراد متخلف در دانشگاه‌هاى وزارت بهداشت از دانشگاه‌هاى وزارت علوم و آزاد كمتر است و بیشتر متخلفان، از دانشگاه‌های غیردولتی بودند، اما در میان‌شان، از دانشگاه‌های دولتی هم دیده می‌شود.
به نقل از روزنامه شهروند، اوایل آبان‌ماه امسال، گزارشی با عنوان «بازار سیاه مقاله و پایان‌نامه فروشی» که در ادامه گزارش قبلی مجله ساینس درباره مقاله فروشی در خیابان انقلاب، روی پایگاه خبری اسپرینگر نیچر قرار گرفت و حکایت از یک رسوایی علمی برای ایرانیان داشت. ناشر مجلات نیچر، ٥٨ مقاله دانشمند ایرانی را به دلیل جعل علمی و دستکاری از سوی نویسندگانش، تعلیق کرد؛ ٥٨ مقاله‌ای که از سوی ٢٨٢ پژوهشگر ایرانی نوشته شده بود. سرقت ادبی، دستکاری در نام نویسندگان، دستکاری در فرآیند ارزیابی علمی، فریب سیستم ارزیابی علمی و انتشار و اختصاص غیرقانونی نویسندگی مقاله، تمام آن چیزی است که در ١٢ روز گذشته، درباره این مقاله‌های علمی منتشر شده است.

حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی روز پنجشنبه به نمایشگاه مطبوعات رفته بود، درباره این پرونده و افراد درگیر در ماجرا که اسامی آنها منتشر شده، توضیحاتی داد. او سرقت علمی و گزارش منتشر شده را تأیید کرد اما اسامی منتشر شده را «تخریب افراد» توصیف کرد. وی افزود:«وزارت بهداشت برای همه آنهایی که از یک شرکت تولید‌کننده مقاله، مقاله‌هایی خریده بودند، پرونده تشکیل داده است. معاون تحقیقات وزارت بهداشت، آمار دقیق این افراد را در دست دارد. آنچه از بررسی‌ها مشخص شده، این است که تعداد افراد متخلف در دانشگاه‌هاى وزارت بهداشت از دانشگاه‌هاى وزارت علوم و آزاد كمتر است و بیشتر متخلفان، از دانشگاه‌های غیردولتی بودند، اما در میان‌شان، از دانشگاه‌های دولتی هم دیده می‌شود.»

 او درباره نحوه برخورد با این متخلفان هم گفت: «حتما رتبه علمی و دانشگاهی افراد متخلف کاهش پیدا می‌کند، این در حالیست که پرونده همه آنها به بخش تخلفات هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده و قرار است درباره ادامه همکاری یا قطع آن، بررسی شود.»
وی در واکنش به انتشار نام او و سه معاونش در لیست منتشرکننده‌های مقاله‌های جعلی، تأکید کرد:« اینها دروغ‌هایی است که برای تخریب افراد گفته می‌شود، اسامی که از آنها اسم برده شده، هیچ‌کدام در ماجرای مقاله‌ها درگیر نیستند و در همه جای دنیا شناخته شده هستند.» او این را هم گفت که:« انتساب این مقاله‌ها به مسئولان، کار فضای مجازی است. هیچ یک از اساتید برجسته در لیست سرقت علمی وجود ندارد.» وی تاکید کرد: «باید نهایت سختگیری و دقت در برخورد با این افراد صورت گیرد، چراکه این موضوع به حیثیت ملی و علمی ما آسیب می‌رساند. ورود شورایعالى انقلاب فرهنگى و افزايش حساسيت ساير دستگاه‌ها در اين زمينه مى‌تواند كمك‌كننده باشد.»

قاضی زاده هاشمی همچنین اظهارکرد: « گزارش مجله نیچر، کاملا درست بود، این گزارش از دانشگاه‌هایی که اعضای هیأت علمی آنها در دانشگاه آزاد، وزارت علوم و برخی هم در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند، منتشر شده است، این افراد مرتکب تخلف شده‌اند، یعنی مقالات را از شرکت‌هایی خریداری کردند تا رتبه بالاتری را به دست آورند که این کاملا مصداق تقلب است.»

وزیربهداشت در ادامه افزود:«در نتیجه پیگیری‌های وزارت بهداشت درخصوص گزارش مجله نیچر آدرس همه شرکت‌های داخلی گرفته شده و به وزارت اطلاعات هم ارایه شد. برای تمام ٢٠ و چند نفری که از دانشگاه‌های وزارت بهداشت به نوعی در این مقالات اسامی آنها عنوان شده، پرونده تشکیل شده است.»

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *