حداد عادل: لزوم حساسیت رسانه‌ها به زبان فارسی/ نهاوندیان: حیات مطبوعات ما جدای از حیات جامعه ما نیست+ عکس

23:25 - 21 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۳۵۱۴
حداد عادل در آئین پایانی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با تاکید بر لزوم توجه رسانه ها به استفاده از زبان فارسی، از این زبان کهن و مادری به عنوان ابزار کار رسانه ها سخن گفت.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، آئین پایانی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با حضور محمد نهاوندیان رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور ، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وی، دکتر حداد عادل، پرویز اسماعیلی رئیس دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین پایانی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات گفت: سال بعد مسائل اجرایی و ظاهری نمایشگاه مطبوعات نیز به خود صنوف واگذار می‌شود و امسال ۸۰ درصد سیاست‌گذاری‌های نمایشگاه مطبوعات به صنوف واگذار شده بود. من از پنج تشکل مدیریت مطبوعات قدردانی می‌کنم که بار اصلی نمایشگاه مطبوعات را برعهده داشت.

حداد عادل: لزوم حساسیت رسانه‌ها به زبان فارسی/ نهاوندیان: حیات مطبوعات ما جدای از حیات جامعه ما نیست

وی ادامه داد: امسال در نمایشگاه مطبوعات ۹۰۰ رسانه در قالب ۶۳۰ غرفه فعالیت شبانه‌روزی داشته‌اند و علت نشاط نمایشگاه این بود که رسانه‌ها نمایشگاه را مال خود می‌دانستند.

انتظامی تصریح کرد: شفافیت که شعار نمایشگاه مطبوعات امسال است، مسیر رویکردی است که سه سال است توسط دولت دنبال شده است و تمام فعالیت‌های دولت در طی این مدت با ضریبی از شفافیت بوده و شفافیت باعث مبارزه مبنایی با فساد است.

وی همچنین اظهار کرد: رییس جمهور به عنوان اولین اقدام دستور یارانه مطبوعات را داد و علاوه بر این رییس جمهور تشکیل کارگروهی را داده است تا مشکل مطبوعات و رسانه‌ها در آن فهرست و به آن رسیدگی شود.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم یادآور شد: زبان فارسی را یکی از دو رکن اصلی ملت ایران و سرمایه و میراث بزرگ این کشور عنوان کرد و گفت: فارسی ظرفی است که اندیشه نیاکان ما در آن جای گرفته است.

حداد عادل: لزوم حساسیت رسانه‌ها به زبان فارسی/ نهاوندیان: حیات مطبوعات ما جدای از حیات جامعه ما نیست

وی افزود: کار رسانه‌ها چه مکتوب، چه آنلاین و چه رادیویی و تلویزیونی و چه مجازی با زبان و کلام است و بنابراین باید بیشترین حساسیت را نسبت به این مقوله داشته باشند چرا که ابزار کارشان است.

حداد عادل توضیح داد: به صراحت می‌گویم اگر رسانه‌ها در پاسداری از زبان فارسی اهتمام نکنند و سهل‌انگاری صورت بگیرد از فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کاری ساخته نیست؛ چرا که فرهنگستان این قدرت را ندارد که همچون رسانه‌ها اینگونه تاثیرگذار باشد؛ بنابراین انتظار ما از رسانه‌ها این است که موضوع زبان فارسی را فراتر از اختلافات و صف‌بندی‌های جناحی بدانند. انتظار داریم رسانه‌ها زبان فارسی را امر ملی بدانند و در حفظ آنها همکاری‌های لازم را داشته باشند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی سپس در همین زمینه مطرح کرد: انتظار داریم نویسندگان و اصحاب رسانه و مطبوعات در استفاده از واژگان دقت کنند. اینگونه نباشد که یک لغت خارجی که مطرح شد بی‌مهابا آن را وارد زبان فارسی کند. ما آمادگی داریم با کمک شما رسانه‌ها معادل فارسی این لغات را پیدا کنیم.

حدادعادل با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید در استفاده از خط فارسی دقت کنند، یادآور شد: اینطور نباشد که چشم خواننده برای خط فارسی از راست به چپ شروع کند و در وسط عبارت چشم خواننده از چپ به راست متمایل شود. انتظار داریم از اقدامات فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی پشتیبانی شود. اگر اصرار داریم از زبان فارسی حمایت شود به این دلیل است که رسانه‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

حداد عادل: لزوم حساسیت رسانه‌ها به زبان فارسی/ نهاوندیان: حیات مطبوعات ما جدای از حیات جامعه ما نیست

محمدرضا نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور نیز در آئین پایانی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات گفت: اگر در مطبوعات اخلاق، فضایل، آگاهی و روشنایی ببینیم، این هم تجلی آگاهی جامعه است و هم بر آگاهی جامعه می‌افزاید. شفافیت نیاز زمانه ماست، در پنهان‌کاری نمی‌شود رشد را جستجو کرد، لازمه رشد پایدار، شفافیت است. اگر در اقتصاد، رشد پایدار بخواهیم، باید شفافیت در اطلاعات مالی وجود داشته باشد، اگر مشارکت سیاسی می‌خواهیم باید شفافیت سیاسی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: اگر من رسانه‌ای به جای مخاطب بخشی از حقیقت را انتخاب کردم و به جای تبیین حقیقت، گزینشی عمل کردم، به قوه تحلیل در جامعه‌ام کمک نکرده‌ام. در مقایسه روزنامه‌ها با همدیگر حتی در خارج از ایران، روزنامه‌های عمیق‌تر کمتر از تیترهای درشت استفاده می‌کنند، چون می‌خواهند خود خواننده انتخاب کند اما اگر ما با صدای بلند و تیتر درشت چیزی را فریاد زدیم، احتمالاً مخاطب به این نتیجه می‌رسد که این رسانه می‌خواهد من چیزهای دیگر را نشنوم.

وی همچنین یادآور شد: باید امکانی فراهم شود تا مخاطب به همه ابعاد مسائل دست پیدا کند. این کمک به روشنگری جامعه است. در قواعد مطبوعات این است اگر از کسی نام برده می‌شود باید به او تریبون داده شود تا از خود دفاع کند و پاسخ دهد. نمی‌شود برای پیشبرد اهداف جناحی و سیاسی از دروغ استفاده کرد. کسانی که این‌گونه‌اند حتما رسوا خواهند شد.

حداد عادل: لزوم حساسیت رسانه‌ها به زبان فارسی/ نهاوندیان: حیات مطبوعات ما جدای از حیات جامعه ما نیست

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بیان کرد: حاصل انتخابات اخیر در آمریکا هر چه بود اما یک نتیجه داشت و آن هم شکست اخلاقی در آن بود. نحوه مناظره‌ها و نحوه پرداخت رسانه‌ها به مسائل آمریکا یک چشم‌گشایی برای همه جهانیان داشت.

وی افزود: ما باید نشان دهیم در این کشور و در رسانه‌ها فضای آزادی بیان داریم اما اخلاق را نیز رعایت می‌کنیم. توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در گرو این است که ما اعتقاد داریم هدف وسیله را مباح نمی‌کند و نباید از هر وسیله‌ای ولو اخلاقی برای رسیدن به اهداف غیراخلاقی استفاده کرد.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: حیات مطبوعات ما جدای از حیات جامعه ما نیست. اگر نسخه‌ای که برای جامعه امروزمان می‌نویسیم، به حوزه اقتصاد که اصلی‌ترین مسئله کشور است، مربوط می‌شود، مطبوعات باید کمک کند که فضای رشد و شکوفایی در اقتصاد جامعه ایجاد شود.


انتهای پبام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *