شورای نگهبان طرح استفساریه ماده52 قانون انتخابات مجلس را جهت اصلاح به مجلس فرستاد/‎حاضریم ویدئوهای مذاکرات شورا را منتشر کنیم

14:16 - 19 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۲۸۷۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح استفساریه ماده52 قانون انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفت و به مجلس برای اصلاح فرستاده شد.
طرح استفساریه ماده52 قانون انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفت و به مجلس برای اصلاح فرستاده شد/‎این طرح از نظر اعضای شورای نگهبان  مغایر اصل 99 قانون اساسی است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد اظهار کرد: درجلسات برگزار شده از سوی شورای نگهبان طرح تبصره 4 استفساریه ماده 52 قانون انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان مجددا مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس بررسی مجدد شورای نگهبان این استفساریه از سوی اعضا دوباره با ایراد قبلی روبرو شد زیرا اعضای شورای نگهبان معتقد بودند که این طرح سبب محدود کردن حق نظر شورای نگهبان مغایر اصل 99 است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همچنین اعضای شورای نگهبان ایراد جدیدی را بر این استفساریه مطرح کردند و آن این بود که در این استفساریه دو تاریخ ذکر شده است.

کدخدایی در ادامه خاطر نشان کرد: مصوبه تاسیس مراکز آموزشی و پرورشی که از سوی مجلس به شورا ارسال شده بود دارای ایرادات فراوان بود از این رو مجددا برای اصلاح به مجلس بازگردانده شد.

وی تاکید کرد: تصویب لایحه احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه پست از موضوعات دیگری بود که در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که هیچ گونه ایراد شرعی نداشت اما به دلیل استفاده از واژگان بی شمار غیر فارسی که مغایر اصل 15 قانون اساسی بود به مجلس بازگردانده شد.

وی تاکید کرد: همچنین در جلسه گذشته شورای نگهبان تعداد 5 نامه از سوی دیوان عدالت اداری ارسال و در جلسه شورای نگهبان بررسی شد و عدم مغایرت آنها با موازین شرع از سوی فقهای شورای نگهبان اعلام شد و به دیوان عدالت اداری ارسال گردید.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه آیا دولت لایحه ای را درباره سیاستهای کلی انتخابات ارائه داده است اظهار کرد: البته در بحث سیاستهای کلی دولت محترم و مجلس وظایف قانونی برای ارائه طرح و لایحه دارند که این مسیر طبق گزارشی که دوستان اعلام کردند در حال اجرایی است.

وی افزود: در این مرحله که سیاستهای کلی انتخابات به تصویب رسیده است شورای نگهبان به جز بند 5 وظیفه دیگری را برعهده ندارد از این رو شورا طبق وظیفه خود درباره بند 5 از صاحب نظران به منظور راهنمایی پیرامون بند 5 سیاستهای کلی انتخابات دعوت کردند تا نظرات خود را به صورت جامعه به ما ارائه دهند.

کدخدایی تاکید کرد: ما منتظر هستیم که هر وقت مصوبه مجلس در خصوص سیاستهای کلی انتخابات تصویب شود آن را در شورای نگهبان مورد بررسی قرار دهیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه اگر نمایندگان مجلس با اصلاح ایرادات طرح استفساریه ماده 52 انتخابات موافقت نکنند شورای نگهبان چه اقدامی را انجام خواهد داد اظهار کرد: طبیعتا هر مسیری که طبق قانون صورت گیرد شورای نگهبان تابع آن خواهد بود و طبق قانون عمل می کند.

وی درباره ارسال طرح استفساریه ماده 52 قانون انتخابات مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام در صورت وجود اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به ابهاماتی که از سوی اعضای شورای نگهبان مطرح شده است امکان بررسی طرح استفساریه ماده 52 انتخابات مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود ندارد ولی شورای نگهبان در هر صورت تابع قانون است و از آن تبعیت می کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا گفت: درباره این موضوع وزارت خارجه باید صحبت کند اما به طور کلی سیاستهای ما بر اساس اصول قانون اساسی اجرایی می شود و این گونه اقدامات هیچ تاثیری در فعالیتهای ما ندارد.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک اظهار کرد: شورای نگهبان در راستای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نامه ای را به وزارت کشور ارسال کرده بود اما تا به این لحظه وزارت کشور پاسخی را پیرامون روند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک به شورای نگهبان ارسال نکرده است.

وی درباره اینکه آیا هنوز فتنه و جریان انحرافی خط قرمز شورای نگهبان است گفت: قطعا این مسائلی که مطرح می شود به راحتی قابل فراموشی نیست و بر عملکرد ما تاثیری نخواهد داشت و ما تحت تاثیر فشارها پیرامون این مسائل قرار نخواهیم گرفت.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا مباحثی که از سوی شورای نگهبان مطرح می شود سبب نظارت مستمر این شورا بر فعالیت نمایندگان نخواهد بود اظهار کرد: نظارت مستمر لازم است اما آنچه که در استفساریه ماده 52 قانون انتخابات مجلس قید شده درباره روند نظارت شورای نگهبان قائل به مصوبه قانونی آن نیست و ما معتقدیم نظارت ما در بحث روند تایید صلاحیت ها رویه ای قانونی است و باید ادامه داشته باشد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه که آیا شورای نگهبان در بحث تعریف رجل سیاسی به دستاوردهای دست پیدا کرده است تاکید کرد: فعلا ما تفسیری را در این باره نداشته ایم اما طبق سیاستهای کلی انتخابات بر اساس اصل 115 و جز 5 تعریف رجل سیاسی به عهده شورای نگهبان واگذار شده است و ما طبق این موضوع فعالیت خود را آغاز کرده ایم.

وی افزود: تقاضا کرده ایم که کارشناسان و صاحبنظران در راستای همفکری و همراهی در مورد این بند ما را یاری کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظارت مستمر شورای نگهبان سبب تشکیل مجلسی خنثی نخواهد شد خاطر نشان کرد: تا به امروز شورای نگهبان طبق قانون موضوع نظارت را انجام داده است و این رویه از منظر ما طبق قانون صورت گرفته است.

کدخدایی در ادامه درباره اظهارات مشاور هاشمی رفسنجانی پیرامون حضور مصلحی در زمان روند بررسی صلاحیت هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 و اینکه آیا شورا می تواند مستندات لازم را در این باره ارائه دهد گفت: ما حاضریم ویدئوهای همه مذاکرات شورا را منتشر کنیم و در این باره هیچ محدودیتی نداریم.

وی در ادامه درباره اینکه در بحث تعریف رجل سیاسی موضوع حضور زنان در انتخابات نیز مد نظر قرار خواهد گرفت گفت: بنده در حال حاضر نمی توانم به صورت قاطع درباره این موضوع صحبت کنم لذا هر زمانی که این موضوع نهایی و تکمیل شد آن را منتشر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی ایرادات مربوط به لایحه جامع ایثارگران و اینکه این لایحه بخشی از حقوق جانبازان و ایثارگران نادیده گرفته است گفت: طبق بررسی هایی که صورت گرفته شده است در این لایحه اصل 75 قانون اساسی مورد ابهام است لذا بدون شک مجلس باید در راستای اصلاح آن وارد عمل شود اما مجلس تا زمانی که این موضوع از سوی مجمع تشخیص مورد بررسی قرار نگرفته است نمی تواند نسبت به بررسی آن ورود پیدا کند.

کدخدایی در ادامه درباره بحث نظارت شورای نگهبان گفت: بعد نظارتی که از سوی شورای نگهبان مورد لحاظ قرار می گیرد طبق مسیر قانونی ووظیفه ای که برعهده شورای نگهبان محول گردیده است از این رو ما تابع قانون هستیم و در موضوع نظارت نیز از آن تبعیت می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شورا قصد دارد که بر روند تایید صلاحیتهای نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا ورود پیدا کند گفت: از نظر قانونی و طبق اصل 99 نظارت بر قانون انتخابات شورای شهر برعهده شورای نگهبان نیست و ما منتظر هستیم تا اصلاحات لازم در این راستا از سوی مجلس اعمال شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *