تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی

14:12 - 19 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۲۸۶۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون آموزشی وزارت بهداشت دستورالعمل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی را ابلاغ کرد.
به گزارش گروه جامعه ، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه ای به روسا و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور دستیابی به مرجعیت علمی در آموزش عالی سلامت هدف عمده و  یکی از مهمترین بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی ذکر کرد و گفت: دستیابی به مرجعیت علمی در تمامی حوزه ها  که بارها از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است، زمینه را برای نیل به جایگاه شایسته در سطح منطقه و جهان برای نظام آموزش عالی سلامت کشور فراهم می کند.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات و نظریات موجود، مولفه های مختلفی برای مرجعیت علمی مدنظر قرار می گیرد  که از جمله مهمترین آنها، تولید دانش بومی و کاربست آن در ارائه خدمات است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه امروز در کشور شاهد این واقعیت هستیم که به مدد حضور اساتید گرانقدر، سهم ایران از تولید علم جهانی ارتقای چشم گیری پیدا کرده، اما آنچه در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ترجمان دانش تولیدی در عرصه عمل و در مسیر خدمت است که این موضوع با تالیف و نشر کتب مرجع امکان پذیر است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: کتب مرجع که از سوی اساتید برجسته هر حیطه تدوین می گردند، علاوه بر بومی سازی دانش وارد شده از مراکز معتبر بین المللی، بستری برای نشر و کاربست دانش بومی است که همین اساتید متولی تولید آن هستند.

لاریجانی گفت: چندی پیش برای ایجاد بستر مناسب و  تسهیل نشر کتب مرجع تألیفی از سوی اساتید و صاحبنظران حیطه های مختلف طی نامه ای از بوردهای بوردهای تخصصی علوم پزشکی خواسته شد تا نسبت به تالیف کتب مرجع درحیطه مربوطه تلاش کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: در ادامه اقدامات انجام شده برای  تدوین کتب مرجع علوم پزشکی، دستورالعمل تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده و به زودی اقدامات اجرایی برای تحقق این امر ساماندهی خواهد شد. 

لاریجانی با تاکید بر اهمیت ساماندهی کتب مرجع علوم پزشکی و همکاری کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در تدوین این کتب، گفت: در این راستا لازم است تا کتب تألیفی اعضای هیأت علمی دانشگاهها پس از بررسی در هیات رئیسه دانشگاه و در صورتی که برای معرفی به عنوان مرجع علوم پزشکی مناسب باشند برای طرح در کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی به معاونت آموزشی وزارت بهداشت معرفی شوند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کتب ارزشمندی در حوزه های مختلف علوم پزشکی تالیف شده که می تواند به عنوان کتب مرجع مورد استفاده قرار گیرد. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *