رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گسترش طرح خدمات الکترونیک قضایی در استان سمنان با آغاز ابلاغ الکترونیکی

8:44 - 19 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۲۶۳۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
صابر با اشاره به این مطلب که طرح خدمات الکترونیک قضایی در استان سمنان با ثبت نام مراجعین و ابلاغ الکترونیکی گسترش می‎یابد، گفت: اشخاص می توانند با ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت شناسه قضایی ، ابلاغ های خود را به صورت مکانیزه دریافت نمایند.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان سمنان محبوبه صابر طرح خدمات الکترونیک قضایی را تحولی بزرگ در دستگاه قضایی دانست و بیان کرد: در جامعه امروزی امکانات فناوری اطلاعات موجب کاهش مراجعه افراد به مراجع قضایی شده و استفاده از اینگونه سامانه ها برای  تسریع در روند کار در حال گسترش است.

سرپرست معاونت  آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری کل استان سمنان از آمادگی بیش از 20 مرکز در سطح استان جهت ثبت نام الکترونیکی و ایجاد شناسه قضایی همزمان با سراسر کشور خبر داد و افزود: وکلا، کارشناسان، طرفین پرونده های جاری در دادگستری و کلیه ی اشخاص حقیقی می توانند برای دریافت شناسه قضایی به مراکز تعیین شده  مراجعه کنند.

صابر گفت: کلیه ی ساختمان های دادگستری  و دادسراهای عمومی و انقلاب در حوزه های قضایی استان، مجتمع های شوراهای حل اختلاف در کلیه شهرستانها، بخشها تا پایان آذر ماه به صورت رایگان  از متقاضیان ثبت نام می کنند.

وی افزود: در مرکز استان مرکز علمی کاربردی دادگستری به ارایه ی این خدمات رایگان می پردازد ضمن اینکه دفتر خدمات الکترونیک قضایی نیز با اخذ هزینه مصوب برای مراجعین شناسه قضایی ایجاد می کند.

صابر تصریح کرد: حفظ حریم خصوصی افراد، دریافت اوراق بدون مراجعه حضوری، تسریع و کاهش هزینه در امور دادرسی و دسترسی آنی و آسان در هر زمان  از جمله ویژگی های ثبت نام الکترونیکی می باشد که صابر به آنها اشاره کرد.

معاون  برنامه ریزی دادگستری کل استان سمنان  ضمن بیان اینکه  افراد با ثبت نام و پس از دریافت رمز می توانند ابلاغ های خود را به صورت اینترنتی در هر کجا که هستند مشاهده کنند بیان داشت:برای ثبت نام افراد  شماره تلفن همراه  و آدرس دقیق  پستی نیاز است.

صابر گفت: براساس قانون و آئین نامه ابلاغ شده توسط ریاست قوه قضائیه ارایه ی شناسه قضایی برای کلیه ی طرفین پرونده های قضایی الزامی شده است.

وی گفت: برمبنای ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، قوه قضائیه می تواند از سامانه‌های الکترونیکی و مخابراتی جهت ابلاغ اوراق قضایی استفاده کند. همچنین ماده 655 آیین دارسی کیفری ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی و معتبر دانسته و تبصره این ماده نیز به این نوع ابلاغ اعتبار بخشیده است.

صابر گفت: افرادی که شناسه قضایی دریافت کرده‎اند می توانند با مراجعه به تارنمای eblagh.adliran.ir ابلاغ هایی که توسط   هر یک از شعب سراسر کشور صادر شده باشد را در کاربری شخصی مشاهده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: داشتن این شناسه جهت استفاده از خدمات قضایی لازم است و افراد جهت دریافت خدماتی مانند ارائه دادخواست، اظهارنامه، پیگیری پرونده و ابلاغ اوراق قضایی بایستی شناسه قضایی داشته باشند، لذا پیشنهاد می کنیم از هم اکنون با مراجعه به مراکز اعلام شده نسبت به ثبت نام الکترونیکی و دریافت شناسه قضایی اقدام کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *