لزوم ساماندهی و تعیین مقررات برای کاهش آسیب‌های موجود در حوزه املاک

0:00 - 18 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۲۰۱۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام قدرتی با برشمردن آسیب‌های موجود در این املاک خواستار تعیین مقررات لازم برای کاهش آسیب‌های موجود در این حوزه با کمک اداره کل ثبت اسناد و املاک، دانشگاه‌ها، اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه مشاوران املاک شد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان خراسان شمالی، حجت الاسلام قدرتی رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی در نشست آموزشی و حقوقی پیشگیری از وقوع جرم مشاوران املاک مرکز این استان با برشمردن آسیب‌های موجود در این حوزه  خواستار تعیین مقررات لازم برای کاهش آسیب های موجود در این حوزه با کمک اداره کل ثبت اسناد و املاک، دانشگاه‌ها، اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه مشاوران املاک شد.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی با اعلام این مطلب گفت: آسیب‌های موجود در این حوزه می‌تواند شهر را به هم بریزد و بعد از این برخورد با جرایم و آسیب‌های موجود در حوزه املاک استان خراسان شمالی تشدید خواهد شد.

وی با بیان این که هم اکنون آسیب‌های موجود در مشاوران املاک به منشاء بسیاری از جرایم تبدیل شده است، فروش و انتقال مال غیر، کلاهبرداری، جعل، خیانت در امانت، اختلاف و نزاع و مسائل اخلاقی و روابط نامشروع در خانه‌های مجردی را از آسیب های موجود در این حوزه برشمرد که به سبب آنها هم اکنون پرونده‌های بسیاری در دستگاه قضایی استان خراسان شمالی تشکیل شده است.

وی تنظیم قراردادهای صوری را از جمله آسیب‌های موجود در مشاوران املاک دانست که در اثر آن حقوق عده ای به ویژه حقوق زنانی که خواستار متارکه از همسر خود و گرفتن نفقه و یا مهریه هستند ضایع می‌شود.

این مقام قضایی تفکیک اراضی کشاورزی به خرد و ملک مسکونی را یکی دیگر از آسیب‌های جدی این حوزه برشمرد و با نام بردن از دو محله حاشیه نشین شهر که این گونه تشکیل شده اند، اظهار کرد: با اقدامات معدودی از مشاوران املاک در زمینه تبدیل زمین‌های زراعی به مسکونی هم اکنون آسیب های زیادی در این مناطق به وجود آمده است که می‌تواند شهر را به هم بریزد و دستگاه قضایی از این پس به صورت جدی تر با این معضل برخورد خواهد کرد.

قدرتی شکل‌گیری خانه های مجردی را منشاء برخی از آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی در استان خراسان شمالی دانست و گفت: مشاوران املاک نمی‌توانند در این زمینه بگویند که این موضوع ربطی به ما ندارد.

وی گفت : متأسفانه به دلیل کم کاری های صورت گرفته طی سال های گذشته شاهد آسیب هایی در حوزه دانشجویان غیر بومی بوده ایم که زمینه ساز فساد شده است.

این مقام مسئول خطاب به مسئولان دانشگاه ها اظهار کرد: همان گونه که از جذب دانشجو سود می‌برند باید نگران ضررهای آن نیز باشند و بر این حوزه نظارت داشته باشند و تدبیرهای لازم را بیندیشند.

حجت الاسلام قدرتی ادامه داد: به مسئولان حراست دانشگاه‌ها گفته شده است که بر این موضوع نظارت کنند و طی ساز و کاری از این پس مشاوران املاک قولنامه ای را که برای دانشجویان تنظیم می کنند به اداره اماکن بفرستند و حراست های دانشگاه‌های استان خراسان شمالی از این طریق بر خانه‌های دانشجویی نظارت کنند.

رئیس کل دادگستری این استان همچنین با اشاره به تشکیل پرونده‌های زیادی در خصوص دست بردن در قولنامه به دلیل داشتن قسمت سفید گفت: مشاوران املاک حق ندارند چنین قولنامه‌هایی را تنظیم کنند و اداره ثبت اسناد نیز باید نظارت کرده و برخورد لازم را بعمل آورد.

وی فروش یک قطعه زمین به افراد مختلف را از دیگر جرایم عمده این بخش عنوان و تأکید کرد: مشاوران املاک قبل از تنظیم قولنامه از ثبت اسناد استعلام بگیرند.

این مقام قضایی با بیان این که تشکیل پرونده‌های متعدد در حوزه مشاوران املاک چهره استان را خراب می‌کند، اظهار داشت: اداره کل ثبت اسناد باید خارج از وقت نیز کارمندی را بگذارد تا اگر مشاور املاکی خواستار گرفتن استعلام باشد این امکان مقدور باشد.

مسلم محمد یاران دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز که طی سال جاری دغدغه‌های جدی در بحث خانه‌های دانشجویی داشته است در این جلسه  از مشاوران املاک خواست تا با دقت بیشتر در اجاره ملک مانع  ترویج فساد در جامعه شوند.

یاران با بیان این که تنها یک سوم دانشجویان غیر بومی در خوابگاه های دانشجویی ساکن هستند، گفت: این که نباید به دانشجوی غیر بومی خانه اجاره داد تصور غلطی است اما باید در دادن منزلی که به یک دانشجو کرایه داده می شود نیز دقت شود، در این حوزه و همچنین خانه‌های مجردی اگر دقت نشود ما شاهد جرایم سازمان یافته اخلاقی در شهر خواهیم بود جرایمی که طی سال‌های گذشته شاهد آن بوده ایم.

دادستان مرکز استان خراسان شمالی همچنین خواستار تشکیل بانک های اطلاعاتی از خانه های دانشجویی در حراست دانشگاه‌ها شد.

یاران عدم احراز مالکیت طرفین قرار داد، نوشتن قولنامه های صوری، جعل و کلاهبرداری و خرد کردن اراضی کشاورزی را از جرایم موجود در این حوزه برشمرد و گفت: جرم معاونت در انجام این جرایم و یا توسط خود مشاوران املاک در این موارد سنگین است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه بسیاری از مشاوران املاک مرکز این استان افرادی متدین و معتمد و مورد قبول مردم هستند اما اندک مشاوران املاکی که نا آگاهانه یا آگاهانه معاونت در جرایم دارند و یا خود آن را انجام می دهند این جلسه را اتمام حجت ما تلقی کنند و دستگاه قضایی از این پس برخورد با متخلفان در این حوزه را با جدیت بیشتری پی گیری خواهد کرد.

این مقام قضایی همچنین از تشکیل تیم‌های بازرسی از بنگاه های مشاوران املاک خبر داد و گفت: مشاوران املاک حق نوشتن قولنامه برای پیش فروش ساختمان ها را ندارند و همچنین حق ندارند خودشان را در معاملات داور قرار دهند. وی همچنین خواستار برگزاری کلاس های آموزشی بیشتر برای مشاوران املاک توسط اداره کل ثبت اسناد شد.

بر اساس اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک بجنورد هم اکنون 752 پروانه فعالیت مشاوران املاک در بجنورد صادر شده است که از این تعداد 270 مشاور املاک غیر فعال هستند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *