افتتاح اولین مرکز یادگیری محلی زندانهای کشور در شیراز

20:30 - 13 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۰۵۲۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
اولین مرکز یادگیری محلی زندان‎های کشور در شیراز افتتاح شد و مورد بهره‎برداری قرار گرفت.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی سازمان زندان‎های کل کشور؛ اولین مرکز یادگیری محلی زندانهای کشور در شیراز افتتاح شد.

این مرکز یادگیری محلی بصیرت زندان مرکزی شیراز، به عنوان اولین مرکز یادگیری محلی زندانهای کشور با حضور مهدی زاده معاون آموزشی سواد آموزی کشور، آذری مدیرکل آموزش و پرورش، حیات الغیب مدیرکل زندانهای فارس، ملک پور معاون نهضت سوادآموزی فارس، دکتر فرهادی معاون دادستان در امور نظارت بر زندانهای شیراز، رؤسای نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز، مسئولین ستادی زندانها و رؤسای زندانهای شیراز افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

معاون آموزشی سازمان سوادآموزی کشور در این مراسم گفت: فعالیت مدرسه یادگیری در زمینه آموزش های سوادآموزی، مهارتهای زندگی، اجتماعی، حقوقی شهروندی و مشاغل خانگی است و هدف از راه اندازی مرکز یادگیری محلی، ایجاد تعادل بین دانش، نگرش و عمل است.

محمد مهدی زاده افزود: سواد خواندن و نوشتن یک ابزار است و مسائل تربیتی در اخلاق، نگرش و رفتار ما اثرگذار است.

وی ادامه داد: در مراکز یادگیری محلی چند اصل وجود دارد که یکی از اصول آن مدیریت است که باید به صورت جمعی باشد و ذینفعان نیز در آن مشارکت و دخالت داشته باشند و متناسب با نیاز آنان، نیازسنجی شود.

معاون آموزشی سازمان سوادآموزی کشور افزود: یادگیری محلی، الگوی جهانی است و از سالهای گذشته در کشور اجرایی شده بود اما به دلایلی متوقف گردید و به دستور هیئت دولت، مجدداً موظف شده ایم که هر سال ۵۰۰مرکز در کشور راه اندازی شود و تاکنون ۲۷۰مرکز یادگیری در سراسر کشور راه اندازی شده است و تا ماه آتی ۵۰۰مرکز راه اندازی شده اند.

وی یادآور شد: در استان فارس با مرکز یادگیری زندان تاکنون۶مرکز راه اندازی شده است و ۱۸مرکز دیگر نیز جزو برنامه های عملیاتی این استان است.

مهدی زاده با اشاره به زیرساختهای موجود آموزشی در زندان مرکزی شیراز گفت: طی ۱۲سال گذشته از زندان شیراز بازدید داشته ام اما امروز شاهد تغییرات چشمگیر زیربنایی خوبی در حوزه های مختلف بودیم، زندانیان باید از ظرفیت بسیار عالی که برای آموزش فراهم شده نهایت استفاده را داشته باشند و اگر از این شرایط استفاده نکنند کفران نعمت کرده اند.

معاون آموزشی سازمان سوادآموزی کشور تأکید کرد: امکانات آموزشی که در زندان برای زندانیان فراهم شده است با امکانات آموزشی بیرون از زندان قابل مقایسه نیست و ممکن است این امکانات آموزشی را در بیرون از زندان در نداشته باشیم.

وی با تأکید براینکه هدف، هدایت انسان هاست و اینکه بتوانیم همنوع خودمان را در مسیر درست قرار دهیم افزود: همکاری با یکدیگر و انجام کارهای جمعی و فعالیت های بین بخشی بازدهی بیشتری دارد و باید از این ظرفیت برای همگرایی بیشتر استفاده شود.

مهدی زاده اضافه کرد: در عین حال که آموزش و پرورش و سازمان زندانها هر دو در جهت اهداف و وظایف خود عمل می کنند اما نسبت به اهداف یکدیگر نیز شتاب بخشی دارند.

معاون آموزشی سازمان سوادآموزی کشور همچنین در جمع زندانیان گفت: یکی از مسائلی که سبب ورود افراد به زندان می شود بلندپروازی و زیاده خواهی افراد است که به حقوق خود قانع نیستند.

وی تأکید کرد: باید با حقوق اجتماعی و شهروندی خود آشنا باشیم و عزت نفس خود را بالا ببریم و عمر گرانبهای خود را با عمل مثبت پایان ببریم تا جزو خاسرین و زیان دیدگان نباشیم.

مدیرکل زندانهای فارس در آیین افتتاح مرکز یادگیری محلی بصیرت زندان مرکزی شیراز ضمن گرامیداشت روز ۱۳آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا گفت: یکی از رسالتهای مهم سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی، اصلاح و تربیت و بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه و آغوش گرم خانواده است.

سیدحشمت اله حیات الغیب افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان حضرت امام که زندانها باید به دانشگاه تبدیل شوند با تلاش شبانه روزی همکاران، اقدامات مؤثر و ماندگاری به خصوص در بحث آموزش زندانیان انجام شده است و آموزش از اولویتهای مهم سازمان زندانها است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های اصلاحی و تربیتی این است که زندانیان بیسواد و کم سواد شناسایی و در کلاس های نهضت سوادآموزی شرکت داده شوند و در حال حاضر ۲۸کلاس نهضت سوادآموزی با تعداد۵۴۳نفر از زندانیان کم سواد و بیسواد در کلاس های نهضت سوادآموزی فعالیت و توسط آموزشیاران آموزش های لازم ارائه می شود.

مدیرکل زندانهای فارس اضافه کرد: در زمینه آموزش کلاسیک، مدرسه راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی تعداد۲۴۴نفر مشغول تحصیل هستند و ۶نفر از این زندانیان نیز در مقاطع دانشگاهی تحصیل می کنند.

حیات الغیب یادآور شد: در مدرسه یادگیری محلی زندان مرکزی شیراز، ۱۴۳دانش آموز سوادآموزی در دوره های سوادآموزی، انتقال و تحکیم ثبت نام کرده اند و۴مربی از آموزش و پرورش ناحیه یک استان این افراد را آموزش می دهند.

این مقام مسئول افزود: در حوزه اشتغال و حرفه آموزی نیز تعداد۱۲۰ رشته آموزشی در رشته های مختلف فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و صنایع دستی وجود دارد و زندانیان با شرکت در این دوره های آموزشی گواهینامه مهارت دریافت می کنند و پس از آزادی نیز به زندانیان واجد شرایط از طریق مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج تسهیلات اشتغالزایی اعطاء می شود.

وی اظهار داشت: تعداد ۸مدرسه قرآنی فعال در زندانهای استان وجود دارد و حدود ۸۰درصد زندانیان به صورت مستقیم در برنامه های آموزش قرآن این مدارس فعالیت می کنند و حدود ۱۰۰۰زندانی در سطح استان از یک جزء تا کل قرآن حفظ هستند و مدرسه علوم قرآنی زندان مرکزی شیراز از مدارس منسجم در سطح استان است.

مدیرکل زندانهای فارس ادامه داد: برنامه های فرهنگی با محوریت قرآن و نماز زیر نظر۵۰نفر از روحانیون مجرب و آشنا با علوم قرآنی و فرهنگی اجرا می شود و کلاس های احکام، آموزش نهج البلاغه، و کتاب های شهید مطهری توسط روحانیون برگزار می شود.

حیات الغیب تصریح کرد: با حضور ۱۷روانشناس مجرب استان، سه هزار زندانی نیز زیر پوشش مراکز روان درمانی قرار دارند و مهارتهای اساسی زندگی همچون؛ کنترل خشم، مقابله با استرس و….به زندانیان آموزش داده می شود.

این مقام مسئول در زندانهای استان گفت: کتابخانه های زندان های استان به صورت مشارکتی هستند و بیش از۶۰هزار جلد کتاب با عناوین مختلف در کتابخانه ها موجود است و زندانیان می توانند به منظور پرکردن اوقات فراغت از کتاب های موجود استفاده نمایند و در نمایشگاه های کتاب زندان و مسابقات کتابخوانی شرکت کنند.

معاون سوادآموزی فارس ادامه داد: افتتاحیه مرکز یادگیری محلی در زندان کار بسیار پسندیده ای است و اگر شما مددجویان در زندان بسر می برید فرصتی برای تحقق آرمانهای اسلام انسان ساز فراهم شده است.

ملک پور افزود: افتتاح این مرکز در مسیر کسب دانایی است و در مرکز یادگیری علاوه بر سوادآموزی، به دنبال مهارت آموزی در زمینه مهارت های اساسی و دین آموزی هم هستیم.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *