تلاش "افغانستان" برای عضویت در شانگهای

19:30 - 12 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۰۰۰۱
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با شرکت در نشست نخست وزیران کشورهای سازمان همکاری شانگهای که فردا (پنجشنبه) در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار می شود ، ‌برای عضویت دایم در این سازمان تلاش خواهد کرد.
تلاش  به گزارش سرویس بین الملل امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان روز چهارشنبه به رسانه ها گفت:‌ نشست کشورهای عضو شانگهای فردا پنجشنبه در بیشکک برگزار می شود و عبدالله عبدالله در رأس یک هیأت عالیرتبه به منظور شرکت در این نشست عازم بیشکک خواهد شد و برای عضویت افغانستان رایزنی های لازم را به عمل خواهد آورد.

وی افزود: شماری از کشورهای عضو رسمی شانگهای برای عضویت دایم افغانستان قول همکاری داده اند.

افغانستان در سازمان شانگهای در سال‌های اخیر به عنوان عضو ناظر در این سازمان پذیرفته شد و اکنون در تلاش است که عضویت دایمی این سازمان را بدست آورد.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در حاشیه این نشست در باره مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و برقراری صلح در این کشور با شماری از سران اعضای کشورهای همکاری های شانگهای بحث و گفت و گو خواهد کرد.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان ‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال 1996 تشکیل شده‌است.

این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه ‌گذاری شد، نقش اصلی و تعیین کننده را، در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه تشکیل می ‌دهند.

سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای 5» است که در سال 1996 تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

سازمان اجلاس شانگهای سال گذشته به درخواست های پاکستان و هند پاسخ مثبت داد و سرانجام این دو کشور بعد از سالها انتظار به عضویت رسمی این سازمان پذیرفته شدند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *