نداشتن وحدت رویه در کارشناسی، آفتی بزرگ برای کارشناسان است

11:36 - 04 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۶۶۰۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
فاضلیان نداشتن وحدت رویه در اعلام نظر کارشناسی توسط کارشناسان را یک آفت عنوان کرد و گفت: اختلاف نظر کارشناسان موجب بی‌اعتمادی مردم به امر کارشناسی و حتی دستگاه قضایی می‌شود.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری البرز، عصر روز دوشنبه در سالن میلاد شهرداری کرج، آیین بزرگداشت روز «کارشناس دادگستری» با حضور رئیس کل دادگستری استان البرز و معاونان وی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، رئیس دادگستری و دادستان فردیس، شهردار کرج و جمعی از کارشناسان برگزار شد.

احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز به عنوان سخنران ویژه این مراسم، با تشریح ارکان قضاوت و نقش کارشناس در این ارکان گفت: با وجود همه اختلاف دیدگاه‌ها درباره ارکان قضاوت، دو رکن علم و عدالت در همه جای دنیا پذیرفته شده است که بر مبنای آن قضاوت باید آگاهانه، عالمانه و شناخت دقیق از موضوع مورد قضاوت باشد.

وی درباره راه‌های حصول آگاهی و شناخت توسط قاضی توضیح داد: بخشی از آن مربوط به خصوصیات خود قاضی است که باید همه توان و ظرفیت خود را برای ارتقای سطح دانش خود به کار گیرد و بخشی دیگر از طریق ابزارهای قانونی در اختیار وی است که شامل وکیل، هیئت منصفه، معاینه و تحقیق توسط ضابط قضایی و کارشناس است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز، ضعف دانش قضایی را آفتی دانست که با وجود همه‌گیر نبودن مشکلات فراوانی را برای دستگاه قضایی ایجاد می‌کند و ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس قانون، علم قاضی به عنوان یکی از ادله در کنار سایر ادله پذیرفته شده است، دانش قضایی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از روایات و مبانی فقهی این استنباط ایجاد می‌شود که قضاوت جاهلانه حتی اگر منجر به احقاق حق شود پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: تصمیم‌گیری بر اساس ضعف اطلاعات، می‌تواند منجر به ضعف در صدور رای و بی‌عدالتی شود.

فاضلیان این تعبیر رهبر انقلاب که تشکیلات قضایی را به عنوان قلب حاکمیت می‌دانند را بیانگر اهمیت سیستم قضایی در نظام دانست و گفت: با توجه به این اهمیت و نقشی که وجود دارد باید از همه توان و همه ابزارها برای احقاق حق مردم استفاده شود.

وی کوتاه کردن زمان دادرسی و اعتمادسازی را دو دستاورد مهم در مسیر به‌کارگیری نظرات کارشناسان در روند رسیدگی به پرونده‌ها برشمرد و اظهار داشت: با توجه به این نقش کارشناسان در بند 13 سیاست‌های کلی قضایی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعیین ضوابط اسلامی برای کلیه امور قضایی ذکر شده که در آن بر کارشناسی نیز تاکید شده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه به اصولی اشاره کرد که کارشناسان باید رعایت کنند و گفت: استقلال کارشناس، محرمانه نگه داشتن اسرار مردم، صلاحیت و شایستگی در کارشناس و دانش و آموزش مکفی از جمله این اصول مهم هستند که باید همه کارشناسان توامان داشته باشند.

وی به قضات در خصوص رعایت عدالت در ارجاع امر به کارشناسان متذکر شد و عدم رعایت این امر از ناحیه قضایی را ضعف مهارتی و علمی در برخی کارشناسان عنوان کرد و اظهار داشت: برای حل مسئله لازم است کانون با برگزاری دوره‌های آموزشی نسبت به یکسان سازی سطح توانمندی کارشناسان اقدام نماید.

فاضلیان نداشتن وحدت رویه در اعلام نظر کارشناسی توسط کارشناسان را یک آفت عنوان کرد و توضیح داد: اختلاف نظر کارشناسان موجب بی‌اعتمادی مردم به امر کارشناسی و حتی دستگاه قضایی می‌شود که برای برطرف کردن آن توصیه می‌شود هر رشته‌ای، جلسات درون گروهی داشته باشد تا درباره موضوعات یکسان نظر کارشناسی تقریبا نزدیک به هم اظهار شود.

وی در پایان بر ظرفیت شکل گرفته با راه‌اندازی ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی در استان البرز اشاره کرد و گفت: با تکمیل زیرساخت‌های لازم، کارشناسان و وکلا خواهند توانست در کمترین زمان و زحمت از امکانات آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *