نگاه به محله‌های حاشیه‌ای، مردم محور شود/ استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده

11:41 - 04 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۶۵۶۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مرتضوی گفت: زندگی کردن در حاشیه شهر علیرغم آسیب‌ها و معضلات می‌تواند یک فرصت باشد و باید نگاه به محله‌های حاشیه‌ای امنیت محور و مردم محور باشد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، سید امیر مرتضوی معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی و رئیس کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری گفت: مشکلات بافت‌های فرسوده و ناکارآمد با نشستن و تصمیم گیری پشت میزها حل و فصل نمی‌شود بلکه بهتر است با انجام بازدیدهای میدانی هدفمند، از نزدیک مشکلات را لمس و برای آن برنامه‌ریزی جدی داشت.

وی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات ارزشمند آستان قدس رضوی در خصوص بافت‌های ناکارآمد شهری اعلام کرد: این بافت‌ها تنها منجر به فقر درآمد نمی‌شوند بلکه این فقر در امکانات و تاسیسات زیربنایی و روبنائی کاملا قابل لمس است.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی تصریح کرد:  زندگی کردن در حاشیه شهر علیرغم آسیب‌ها و معضلات می‌تواند یک فرصت باشد و باید نگاه به محله‌های حاشیه‌ای امنیت محور و مردم محور باشد.

مرتضوی، فقر، بیکاری، نبود تولید صنعت و کشاورزی، عدم وجود مکان‌های تفریحی، ازدواج در سنین کم و کودکان کار محروم از تحصیل را از مشکلات جدی این بافتها دانسته و گفت: 23 درصد از جمعیت را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهند و این موضوع می‌تواند بستری برای ارتکاب جرم تلقی شود که در این مسیر نقش شهرداری و آستان قدس پر رنگ تر است و می‌توانند پیشگام در عرصه بهسازی، نوسازی و احیاء بافت‌های فرسوده باشند.

این مقام قضایی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی موجود به جهت احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده گفت: قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ظرفیت‌های بسیار خوبی را بویژه در مواد 11،10 و 12  برای خدمت فوری با اعطاء امتیازات برای این بافت‌ها تعیین کرده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در پایان خاطر نشان کرد: اگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها وظایف خود را به موقع در خصوص بافت‌های ناکارآمد شهری طی 10 سال گذشته در سه مرحله محدود سازی، ساماندهی و توانمندسازی بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام می‌دادند شاهد رشد دو برابری جمعیت ساکن حاشیه در سکونت‌های غیر رسمی نمی‌بودیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *