تحت پوشش بودن 42 درصد از جمعیت شهری از شبکه فاضلاب

8:00 - 02 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۵۴۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
قائم مقام وزیر نیرو گفت: در حدود ۴۲ درصد از منابع جمعیت شهری در حوزه فاضلاب تحت پوشش طرح‌های بهداشتی هستند.
به گزارش گروه اقتصاد ، ستار محمودی در همایش بین المللی بهداشت محیط و توسعه پایدار گفت: بر اساس نظر مدیران توسعه پایدار در دنیا هر کشوری که تا ۴۰ درصد از دارایی‌های آب خود را استحصال کند زیان نمی‌بیند اما ما تا امروز حدود ۹۰ درصد ازمنابع آبی خود را برداشت کرده‌ایم که آثار آن غیرمجاز اعلام شدن برداشت آب از ۳۰۰ دشت کشور است.
 
وی افزود: اگر در این زمینه درست چاره‌جویی نشود منابع آبی کشور را در تگنا قرار می‌دهد از حدود ۲۰ سال پیش که در ایران شرکت‌های آب و فاضلاب راه‌اندازی شد، جمعیت برخوردار از آب شرب شهری کمتر از ۷۴ درصد بود اما امروز این رقم به ۹۹.۲ درصد رسیده است.
 
شاخص‌های برخورداری ما از آب بهداشتی در حال حاضر با کشورهای اروپایی هم‌خوانی دارد اما در حوزه پوشش مناطق روستایی این رقم ۷۸ درصد است که نشان دهنده عقب‌تر بودن ما از سایر کشورها است.
 
به گفته قائم مقام وزیر نیرو حدود ۴۲ درصد از منابع جمعیت شهری در حوزه فاضلاب تحت پوشش طرح‌های بهداشتی هستند.
 
وی اضافه کرد: در پایان سال ۱۴۰۵ باید ۱۰۰ درصد جمیعت از لحاظ تامین آب شرب پوشش داده شوند این رقم در حوزه پوشش فاضلاب شهری باید به ۷۵ و در حوزه روستایی باید به ۴۰ درصد برسد.
 
محمودی در ادامه تصریح کرد: ۸۱۰ آزمایشگاه بهداشتی برای سنجش روزانه و دوره‌ای کیفیت آب در کشور فعالیت می‌کنند و در این زمینه هماهنگی خوبی بین وزارت بهداشت، نیرو و محیط زیست وجود دارد.
 
وی به یکی از طرح‌های وزارت نیرو در خصوص جلوگیری از آسیب بیشتر به منابع آبی زیرزمینی اشاره کرد و گفت: در این راستا طرحی تحت عنوان تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی تدوین شده است. کنترل و جلوگیری برداشت‌های غیرمجاز، فراهم شدن تغذیه منابع آب زمینی، استفاده از توان و دانش و کمک مردمی و... بخشی از این طرح است. در همین راستا هر یک دشت به یک دانشگاه واگذار شده یا می‌شود.
 
قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد: در بحث تالاب‌ها و دریاچه‌ها نیز مجموعه‌ای برنامه‌ها برای جلوگیری از برداشت‌های جدید و تنظیم برداشت‌های قبلی تدوین شده است تا به این ترتیب تالاب‌ها به عنوان کسی که حق حیات دارند از سهم خود برخوردار شوند.
 
محمودی در ادامه با بیان اینکه وزارت نیرو در سال ۱۳۹۵ منابع مالی طرح‌هایی خود را در این زمنیه ۴۰۰ درصد افزایش داده است ادامه داد: استفاده از پسآب‌ها و بهسازی فاضلاب‌ها، استفاده دوباره از این فاضلاب‌ها برای تغذیه آب‌های زیرزمینی نیازمند سرمایه گذاری گسترده‌ای است. به همین دلیل  برای تخصیص بودجه به منابع آبی برنامه‌ریزی شده است.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *