رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اگر 2 میلیارد دلار سهام قرضه خریدیم پول بیت المال است باید حواسمان باشد/شورای نگهبان حق خودش می داند که در تمام مراحل نظارت کند

11:31 - 01 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۵۲۳۷
آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: رسیدگی به مسائل کشور، منطقه و جهان براساس خیال پردازی و احساسات نباید انجام شود نمی توان براساس خیالی که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل کاغذ پاره است از کنار آن بی اعتنا عبور کرد یا اگر 2 میلیارد دلار سهام قرضه خریدیم پول بیت المال است باید حواسمان باشد.

به گزارش به نقل از خبرآنلاین، آیت الله دری نجف آبادی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگویی به تبیین سیاست های ابلاغی انتخاباتی رهبرانقلاب پرداخته است که در ادامه گزیده آن را می خوانید.

*برای تنظیم سیاست های کلی انتخابات دیر هم شد، البته مجمع تشخیص مصلحت نظام باید این سیاست ها را آماده می کرد. چون قانون انتخابات مرتب در طول این سال ها دستخوش اصلاح شد، شیوه اجرا دچار مشکل بود، در هر مجلسی چند بار قانون انتخابات اصلاح شد بنابراین ایجاب می کرد سیاست های کلی داشته باشیم تا قانون انتخابات به سادگی دستخوش تغییر و اصلاحات گوناگون نشود و از پایداری، انسجام، صلابت و سلامت بیشتر برخوردار باشد.

*کاندیداها، جناح ها، مبلغان کاندیداها، اقوام و مذاهب مختلف که در کشور مجاز به فعالیت در انتخابات هستند باید اصول، مبانی، اهداف و قواعد و قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران را به طور دقیق رعایت کنند، نه آنکه در چارچوب احساسات، تخیلات و سیلقه خود به فعالیت بپردازند.

*اگر خدایی نکرده دعواهای جناحی، سیاسی، قومی، قبیله ای و نژادی موجب تفرقه و واگرایی بیشتر شود، انتخابات به جای آنکه فرصت باشد تبدیل به تهدید و آفت برای مصالح جامعه می شود بنابراین باید پیشگیری کرد.

*اگر خدای نکرده افراد از امکانات دولتی و غیردولتی برای رسیدن به کرسی مجلس، وکالت، وزارت و پست های مختلف سوءاستفاده کنند یا اینکه پول بتواند تعیین کننده سرنوشت انتخاب افراد برای قرار گرفتن در یک جایگاه و مقامی باشد سم مهلکی است.

*اخیراً مجلس طرح استفساریه را تصویب کرد که وقتی سلامت نتیجه انتخابات در حوزه ای تأیید شد، دیگر شورای نگهبان حق ابطال انتخابات در آن حوزه را ندارد البته معلوم نیست که شورای نگهبان این طرح را بپذیرد چون شورای نگهبان حق خودش می داند که در تمام مراحل نظارت کند. شاید در نهایت این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و تأیید شود یا شاید خود شورای نگهبان بپذیرد.

*شورای نگهبان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش 4 هزار نامزد را احراز صلاحیت نکرد. متأسفانه این اشکال است مثلا وقتی می گویند احراز صلاحیت نشد شاید افکار عمومی طور دیگری برداشت کند یا اگر دیر پاسخ اعتراض داده شود فرصت تبلیغات از دست می رود یک هفته فرصت تبلیغات است به فرض 2 روز آخر صلاحیت فرد تأیید می شود دیگر وقت و فرصت از دست رفته است و عدالت انتخاباتی آسیب می بیند.

*شاید یک درصدی را واقعا شورای محترم نگهبان نشناسد و نتواند تشخیص بدهد، اما تدبیری شود که زمان لازم برای بررسی اسناد و مدارک و دادن جواب و پاسخ کتبی روشن کافی باشد.

*بند 11 و دیگر بندهای سیاست کلی انتخابات که به شورای نگهبان مربوط است قطعا شورای محترم نگهبان نیز از این تجربه های که در دوره هایی مکرر درباره انتخابات داشته باید استفاده کند.

*رئیس جمهور علاوه بر حوزه اجرایی، سیاسی، نظامی و اجتماعی داخلی، به مسائل بین المللی و مراودات با دیگر کشورهای دنیا را رسیدگی می کند یعنی واقعا باید توانایی، تجربه و آگاهی لازم را داشته باشد.

*رسیدگی به مسائل کشور، منطقه و جهان براساس خیال پردازی و احساسات نباید انجام شود نمی توان براساس خیالی که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل کاغذ پاره است از کنار آن بی اعتنا عبور کرد یا اگر 2 میلیارد دلار سهام قرضه خریدیم پول بیت المال است باید حواسمان باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *