فاز دوم آزادگان شمالی به IPC نمی‌رود/ شرکت ملی نفت در حال مطالعه پیش نویس قرارداد با چینی‌ها

0:15 - 30 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۴۶۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
توسعه فاز دوم میدان نفتی آزادگان شمالی یکی از موارد بسیار مهم در میان توسعه میادین نفت و گاز است که فاز اول آن را چینی‌ها بر عهده داشتند و حال جای سؤال است که پیمانکار فاز دوم چینی است و باید در قالب قراردادهای جدید نفتی کار خود را انجام دهد یا خیر؟
فاز دوم آزادگان شمالی به IPC نمی‌رود/ شرکت ملی نفت در حال مطالعه پیش نویس قرارداد با چینی‌هابه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، میدان نفتی آزادگان که در فاصله 100 کیلومتری غرب اهواز قرار دارد، در دو بخش آزادگان شمالی و جنوبی کار اکتشاف و توسعه خود را آغاز کرده و بخش آزادگان شمالی به برداشت نفت دست پیدا کرده و این در حالی است که فاز دوم آزادگان شمالی نیاز به توسعه و برداشت نفت دارد.

در فاز اول این بخش از آزادگان با اعمال تحریم‌ها و خروج ژاپنی‌ها از این میدان، چینی‌ها وارد عمل شدند و در حال حاضر میزان برداشت روزانه این میدان به 75 هزار بشکه نفت رسیده است.

موضوع بسیار مهم در این زمینه، توسعه فاز دوم آزادگان شمالی است که جای سؤال دارد که آیا از طریق قراردادهای جدید نفتی این عمل صورت خواهد گرفت یا خارج از مناقصه به شرکت چینی طرف قرارداد در فاز اول اختصاص داده خواهد شد.

در این زمینه کرامت بهبهانی، مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی با بیان اینکه مذاکره برای توسعه فاز دوم آزادگان شمالی در حال انجام است، به خبرنگار میزان، گفت: طبق قرارداد باید مذاکره با شرکت چینی که پیمانکار فاز اول بوده، انجام شود که در صورت دستیابی به توافق، کار در اختیار شرکت چینی خواهد بود و در غیر اینصورت، توسعه فاز دوم آزادگان شمالی در قالب قراردادهای جدید نفتی پیگیری خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که حجم تولید روزانه فاز اول آزادگان شمالی چقدر است، بیان کرد: در این بخش از میدان نفتی آزادگان روزانه 75 هزار بشکه نفت تولید می‌شود.

همچنین در این رابطه، پیمانکار چینی فاز نخست آزادگان شمالی به میزان گفت: در رابطه با توسعه فاز دوم آزادگان شمالی با معاونت امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران مذاکراتی صورت گرفته و این مذاکرات در فرآیند گفت و گو بوده که طرف چینی مولفه های خود را ارائه داده و در انتظار نظر نهایی برای امضای قرارداد است.

وی افزود: قرارداد بیع متقابل گذشته نخواهد بود و در قالب قراردادهای جدید نفتی نیز نخواهد بود و طبق قرارداد اولیه که برای توسعه فاز نخست آزادگان شمالی طراحی شده بود، فعالیت‌ها انجام می‌شود.

پیمانکار چینی، یادآور شد: فرآیند همکاری از سوی طرف چینی به شرکت ملی نفت ایران ارائه شده و تنها باید این شرکت موئلفه های پیش نویش قرارداد ارائه شده از سوی پیمانکار را بررسی کند تا به مرحله امضای قرارداد برسد.

با این تفاسیر قرارداد توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی برای چینی‌ها در قالب قراردادهای جدید نفتی نخواهد بود و اگر طرف چینی و شرکت ملی نفت ایران برای توسعه فاز دوم آزادگان شمالی به توافق نرسند، توسعه این میدان در قالب مناقصه و قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *