رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تأکید بر گسترش تبادل تجربیات ایران و آلمان در حوزه‌های نظارت و بازرسی و رسیدگی به شكایات مردمی

11:41 - 29 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۴۶۲۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با رئیس آمبودزمان جمهوری فدرال آلمان بر گسترش تبادل تجربیات ایران و آلمان در حوزه‌های نظارت و بازرسی و رسیدگی به شكایات مردمی تاکید کرد.
تأکید بر گسترش تبادل تجربیات ایران و آلمان در حوزه‌های نظارت و بازرسی و رسیدگی به شكایات مردمیبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی، قاضی ناصر سراج كه به‌منظور دیدار با مقامات قضایی، اجرایی و آمبودزمانی جمهوری فدرال آلمان، به برلین سفر كرده است، روز گذشته با خانم اشتاینكه رئیس آمبودزمان این كشور دیدار و گفتگو كرد.

 رئیس سازمان بازرسی كل كشور، ضمن معرفی مبانی قانونی، وظائف و نقش سه‌بعدی سازمان در ساختار حاكمیتی كشور، اظهار کرد: نقش‌های اصلاحی، ضد فسادی و آمبودزمانی در قالب نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین، مقابله با تخلفات اداری و سوء جریانات مالی و انجام اقدامات مرتبط با دفاع و صیانت از حقوق مدنی و شهروندی از جمله وظایف مهم این سازمان در نظام حقوقی كشور است.

وی به سوابق و مسئولیت‌های بین‌المللی سازمان در انجمن آمبودزمان آسیایی به‌عنوان عضو مؤسس و عضو اصلی هیئت‌مدیره و خزانه‌دار كل اشاره كرد و گفت: علاوه بر عضویت این سازمان در نهاد آمبودزمان بین‌المللی، تعاملات بسیار خوبی با كشورهای مطرح در این امور داشته و تفاهم‌نامه‌های مفیدی را امضاء کرده است.

در این دیدار، خانم اشتاینكه، رئیس آمبودزمان آلمان، ضمن خیرمقدم به قاضی سراج و همراهان، با بیان ساختار نهاد آمبودزمان در این كشور اظهار داشت: آمبودزمان در آلمان پارلمانی است و از مجموع ٢٣ كمیسیون فعال در مجلس فدرال آلمان، كمیسیون رسیدگی به شكایات كه مسئولیت این امر را در سراسر این كشور عهده‌دار است به شكایات مردمی طبق اصل ١٧ قانون اساسی آلمان رسیدگی می‌کند.

خانم اشتاینكه هم‌چنین گفت: سالیانه به‌طور متوسط ١٨ هزار شهروند آلمانی از این حق خود برای ارائه شكایت و رسیدگی آن از طرف آمبودزمان بهره می‌برند.

وی با اشاره به نظرخواهی آمبودزمان از سایر شهروندان و اشتراك نظر با آن‌ها راجع به موضوعاتی خاص، گفت در تارنمای اینترنتی این كمیسیون، بیش از دو میلیون نفر از شهروندان مشخصات خود را ثبت کرده و یا خودشان شكایتی را مطرح كرده یا اینكه با آمبودزمان در ارائه نقطه نظرات اصلاحی برای حل مشكل شهروندان همكاری کرده‌اند.

 رئیس آمبودزمان آلمان در ادامه گفت: در این كشور هیچ زمینه‌ای از شئونات اجتماعی نیست كه در آن شكایتی عرضه نشده باشد، اما به‌طورکلی عمده شكایات در خصوص مسائل كاری و امور اجتماعی است. مباحث مربوط به حداقل دستمزدها، امور بازنشستگی، بهداشت و درمان و بیماری‌هایی كه به‌واسطه اشتغال ایجاد می‌گردد و هم‌چنین رسیدگی به امور معلولین، مسئله پناهندگان، امكان حق اقامت برای آن‌ها ازجمله موضوعات شكایات مردمی در آلمان است.

قاضی سراج در ادامه با اشاره به شرایط مثبت پیش‌آمده برای توسعه روابط دو كشور گفت: طی مهروموم‌های اخیر مراودات اندكی بین دو كشور در حوزه‌های حقوقی و قضائی بوده و به نظر می‌رسد سطح این مناسبات همانند سایر حوزه‌ها به‌طور دوجانبه ارتقاء یابد كه این امر منجر به افزایش درك متقابل و آشنایی با نظام‌های حقوقی و قضائی دو كشور می‌گردد.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور در خاتمه اظهار کرد: این سفر باهدف تبادل‌نظر، مشورت و ایجاد زمینه همكاری به‌ویژه در حوزه‌های آمبودزمانی و مقابله با فساد است و علیرغم وجود تفاوت‌هایی در نظام حقوقی و قضائی دو كشور، هدف نهائی طرفین ایجاد عدالت برای شهروندان و از بین بردن فساد در جهت منافع مردم است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *