بخش نفت در دوران تحریم تراز مثبت ارزی را رقم زد/ راه سختی در پیش داریم/ تکمیل میادین مشترک اولویت وزارت نفت

10:56 - 26 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۳۲۶۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر نفت با بیان اینکه رسیدن به اهداف نیاز به عزم ملی و اقدام و عمل دارد، گفت: در برنامه ششم توسعه رشد 9 در صدی برای بخش نفت پیش بینی شده که به طور قطع با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ایران وارد دوران جدیدی از توسعه می شود.
بخش نفت در دوران تحریم تراز مثبت ارزی را رقم زد/ راه سختی در پیش داریم/ تکمیل میادین مشترک اولویت وزارت نفتبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ، بیژن نامدار زنگنه در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو اظهار کرد: توسعه ورشد کشور راه بسیار سختی را می طلبد ونیاز به عزم ملی دارد.

وی گفت: توسعه بخش نفت می تواند موتور درون زای توسعه و همزمان عنصر مهم برون گرای اقتصاد کشور است که زنجیره تولید، صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی در کنار صادرات گاز و صادرات محصولات پتروشیمی برون گراترین بخش اقتصاد کشور است.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: زنجیره صنعت نفت،‌ پالایش و پتروشیمی به دلیل دسترس به منابع عظمی نفت و گازاز درون زاترین بخش های اقتصاد کشور است و در دوران تحریم کمک کرد تا تزار ارزی مثبتی را در کشور شاهد با شیم.

وی یادآور شد: صنعت نفت محتاج توسعه بخش بالا دستی و به تبع آن پایین دستی صنعت نفت است تا زنجیره ارزش کامل شود. این گفته از آن رو بیان می شود که باید مواد خام تولید شود تا زنجیره کامل گردد و درحال حاضربه اندازه پتروشیمی های کشور خوارک تولید می شود اما اگر پتروشیمی جدیدی وارد مدار شود نیاز به خوراک جدید وجود دارد.
 این عضو هیئت دولت با بیان اینکه بالاتر حجم سرمایه به حوزه نفت اختصاص دارد، گفت: در سال 92 روزانه ، 3.8 میلیون بشکه نفت خام تولید می شد که در سال 95 این میزان از 4  میلیون بشکه گذر خواهد کرد و در سال 99 به بیش از 4.6 میلیون بشکه نفت خام می رسد و این در حالی است که تولید واقعی کشور در گاز غنی درحال حاضر 900 میلیون متر مکعب است که در سال آینده این میزان به بیش از 1000 میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

وی با اشاره به ارقام برنامه توسعه ششم در رابطه با سرمایه گذاری حوزه نفت بیان کرد: صنعت نفت طی برنامه 5 سا له توسعه نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد که از این میزان 50 میلیارد دلار مربوط به حوزه پتروشیمی بوده و بیش از 130 میلیارد دلار مربوط به تولید و نگهداشت نفت است.

زنگنه اولویت های بالادستی صنعت را پارس جنوبی، غرب کارون و ارزش بازیافت نفت اعلام کرد و گفت: اکثر فازهای پارس جنوبی تکمیل شده و مابقی فازها با رفع مشکلات دریافت تا پایان سال آینده به طور کامل تکمیل خواهند شد و تنها فاز 11 نیاز به قرار داد دارد که در مجموع با تکیه بر تولید پارس جنوبی تولید گاز کشور به بیش از 1000 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده و در برداشت با قطر به تساوی خواهیم رسید.

وزیر نفت در رابطه با لایحه نفتی پارس جنوبی گفت: در اواخر سال جاری برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز خواهد شد و در قالب قراردادهای جدید نفتی افزایش بازیافت این میدان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در رابطه با میدان نفتی غرب کارون گفت: در حال حاضر این میدان روزانه 200 هزار بشکه تولید دارد که باید این میزان افزایش یابد وافزایش ضریب برداشت بسیار حائز اهمیت است که امید می رود این موضوع به یک خواست عمومی بدل شود.

زنگنه با اشاره به اینکه مدل قراردادهای جدید نفتی در راستای پاسخ گویی به افزایش ضریب بازیافت طراحی شده است، گفت: عقب ماندگی پارس جنوبی عاملی شده بود تا در سال 92 ، 45 تا 46 درصد گاز نیروگاه ها از طریق گاز مایع تامین شود که این میزان به 18 درصد کاهش یافته و امید می رود هر چه زودتر به میزان کمتر از 10 درصد برسد.

وی در رابطه با اولویت های اصلی صنعت گاز گفت: تامین سوخت نیروگاه ها، توسعه LNG ، صادرات گاز به همسایگان، تکمیل و توسعه شبکه انتقال گاز، گاز رسانی به روستاها و شهرهای باقی مانده از اولویت های صنعت گاز کشور است.

وزیر نفت همچنین در رابطه با صنعت پتروشیمی کشور با بیان اینکه برای محصولاتی همچون اتان تقاضای بسیاری وجود دارد، گفت: ظرفیت تولید پتروشیمی در سال جاری 5 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد و باید پالایشگاه های موجود را بازسازی کرد و این در حالی است که در دو سال گذشته با وجود آنکه ایران وارد کننده گازوئیل بود به یک مصرف کننده بدل شده است.

زنگنه خاطر نشان کرد: با ورود اولین ترین ستاره خلیج فارس دیگر وارد کننده بنزین نخواهیم بود و تنها به سوخت هواپیما نیاز داریم و این درحالی است که نیازی به نفت گاز و LNG نداریم و پالایشگاه ها باید تولید خود را اقتصادی کنند زیرا در آینده دیگر از آنها نفت خام وLPG نخواهیم خرید.
 این عضوهیئت دولت در رابطه با مجتمع سیراف تأکید کرد: مجمع سیراف روزانه 480 هزار میعانات گازی تولید می کند که ظرفیت پالایشی کشور به 2.7 تا 2.8 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می کند.

وی بهینه سازی مصرف انرژی را مهم دانست و تاکید کرد: با صرفه جویی مصرف سوخت دولت برنامه های بسیار مناسبی در زمینه توسعه و به روز رسانی شبکه حمل ونقل کشور طراحی کرده که از آن میان می توان به نوسازی 65هزار کشنده و کامیون ،‌140 هزار تاکسی و ون فرسوده و توسعه حمل ونقل بار و مسافر از سوی راه آهن اشاره کرد.

زنگنه با اشاره به اینکه در برنامه ششم رشد بخش نفت را بیش از 9 درصد پیش بینی کرده اند، گفت: قطعاَ ترکیب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و بهره گیری از فناوری های روز دنیا حجم بزرگ سرمایه گذاری در حوزه بالادستی و پایین دستی صنعت نفت انجام خواهد شد که در نهایت تولید ناشی از سرمایه گذاری کشور را وارد دوران جدیدی از توسعه می کند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *