استفاده از پالم در لبنیات همچنان ممنوع است/ محصولات قراردادهای جدید خودرویی استاندارد لازم را دارند

9:32 - 24 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۲۲۷۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
بیش از یک میلیون بازرسی در سراسر کشور توسط بازرسان استاندارد انجام شد و در این بین تعداد زیادی از مواد غذایی معیوب جمع آوری و آسانسورهای غیر استاندارد کشف و پلمب شد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد در نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد افزایش واردات پالم در کشور گفت: استفاده از پالم به عنوان روغن حیوانی تخلف است و در لبنیات اجازه استفاده ندارد.

وی با اشاره به احتمال مطابق نبودن استانداردهای خودروهای جدید با استاندارد ملی کشور گفت: این خودروها از استانداردهای روز اروپا برخوردار است و با این شرایط هیچ مشکلی برای شماره گذاری نخواهند داشت.

پیروزبخت ادامه داد: مشکل شماره گذاری برخی از خودروهای وارداتی که در گذشته اتفاق افتاد برای مطابقت نداشتن استاندارد ملی کشور  مبدا با استانداردهای اجباری کشورمان بود که از شماره گذاری آن خودروها جلوگیری شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد درخصوص استانداردهای تولید خودرو در کشور گفت: محصولات جدید تولیدی از ابتدا با استانداردهای کامل که سطح افزایش یافته سنجیده می شود که این استانداردها توسط وزارت صنعت معدن تجارت وخودرو سازها به روز شده است.

وی در ادامه با تاکید بر وجود استاندارد ایمارک در قرارداد با خودرو سازان دیگر با عنوان یک ماده نانوشته است اظهار کرد: در حال حاضر در حال بررسی اولیه برای تطبیق خودروهای وارداتی با استانداردهای اروپایی هستیم و بر همین اساس خودروهای وارداتی باید گواهینامه ایمارک داشته باشند.

وی در ادامه افزود: مذاکرات صورت گرفته برای واردات خودرو درحال حاضر مطابق با استانداردهای اروپایی وارد می شوند و گواهی نامه های به روز ایمارک را دارا است.

پیروز بخت تصریح کرد: شرکت های خودرو سازی پس از انعقاد قرارداد و درزمان تولید خودرو در ایران از لحاظ استانداردهای ملزومه با سازمان ملی استاندارد همکاری می کنند.

وی در پاسخ به استانداردهای بنزین یورو5 در کشور گفت: این استانداردها هنوز اجرایی نشده ولی گفتنی است خودروهای جدید بر اساس شرایط روز اروپا که اغلب دارای ویژگی یورو 5 است تولید خواهند شد.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که بین یورو4 ویورو 5 فاصله زیادی وجود ندارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به وجود استاندارد گلف در کشورهای حاشیه خلیج فارس برای خودروهای تولیدی گفت: در گذشته به دلیل شرایط تحریم خودروهای وارداتی با یک واسطه از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد می شدند که در این کشورها بنا بر شرایط منطقه ای خود برخی آبشن های خودرو همچون مه شکن لازم نبود ولی با پشت سر گذاشتن تحریم ها نیازی به وارد‌ات خودرو از کشور واسطه ای وجود ندارد و خودروها مطابق با استانداردهای اروپا به کشور وارد خواهند شد.

رئیس سازمان استاندارد در توضیح عملکرد سه ساله این سازمان گفت: تا به امروز 30هزار استاندارد ملی تدوین شده که در سه ساله اخیر یک سوم این رقم یعنی نزدیک به 11هزار استاندارد جدید تدوین شده است که این نشان عزم جدی سازمان برای تحقق اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی این سازمان دارد.

وی در خصوص استانداردهای نظارتی بیان کرد: از لحاظ نظارتی نیز استانداردهای جدیدی تدوین شده به گونه ای اجرا وعمل می شود که بیشتراجرا به ذی نفعان سپرده شود و نظارت نهایی را سازمان ملی استاندارد انجام دهد همچنین سطح بازرسی ها در سالهای اخیر با وجود تمام تنگناهای مالی افزایش یافته است و در سه سال اخیر یک میلیون بازرسی از سطح بازار صورت گرفته است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در توضیح بازرسی از ایستگاه های سی ان جی گفت: در ابتدا با یک بازرسی ظاهری از برخی از ایستگاه های انجام شده دریافتیم شرایط مناسب نیست به همین دلیل این بازرسی ها گسترده کردیم واز 2هزار و500واحد مورد بازرسی قرار گرفته 100واحد به طور کامل تعطیل وبه تعدادی دیگر اخطار دادیم.

وی در ادامه به یکی از برنامه های پیش رو این سازمان اشاره و بیان کرد: در نظر داریم کپسولهای سی ان جی نیز تماما مورد بررسی قرار گیرد که اجرای این طرح به دلیل مالکیت شخصی تعدادی از این کپسولها پیچیده تر است ولی در ابتدا به خودروهای دولتی و عمومی آغاز خواهیم کرد.

پیروز بخت درخصوص بازرسی از آسانسورها نیز گفت: تا کنون 2هزار و650 آسانسور مورد بازرسی قرار گرفت که از این میزان فقط 37 مورد با استانداردها مطابقت داشت.

گفتنی است استاندارد مخصوص آسانسور از سال 84 در زمان بهره برداری اجباری شد ولی آزمون دوره ای آن اجباری نبوده وبه همین خاطر اجرا نمی شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه اظهار کرد: در این مدت 2 میلیون و650 هزار شیر وسیلندر گاز مایع مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفت. همچنین این سازمان برای کیفیت مصالح ساختمانی و مواد غذایی نظارت ویژه داشت.

پیروزبخت در ادامه به موفقیت های این سازمان به عرصه بین المللی اشاره و بیان کرد: پس از ده سال تلاش برای امضای موافقتنامه چند جانبه بر ای صدور گواهینامه قابل قبول در تمام کشورهای IOF توانستیم در فاز نخست گواهینامه های صادر شده از سوی ما در 32 کشور قابل قبول باشد.

وی در ادامه افزود: توانستیم مجددا عضو مجمع اندازه شناسی شویم که این عضویت از پس از انقلاب با شکوه اسلامی لغو شده بود.

گفتنی است در بحث کراکس غذایی و کشاورزی مدیریت خاور نزدیک را برعهده گرفته ایم.

وی افزود: در بحث کشورهای اسلامی با عضویت مجمع سمیک وارد شده ایم وهم اکنون با عنوان عضو هیئت مدیره این مجمع به حساب می آییم.

پیروزبخت عنوان کرد: از موفقیت های دیگر این سازمان در طول سه سال گذشته عضویت در TCها و کمیته های فنی که سبب شده تعداد کامنت های ما افزایش یابد.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه خبر از واگذاری سه علامت کاربر حلال در هفته گذشته داد وافزود: با همکاری نمایندگی ولی فقیه و وزارت جهاد کشاورزی پروانه هایی در این خصوص به امضا خواهد رسید.

وی تصریح کرد: از 30هزار استاندارد تدوین شده تا کنون 800 استاندارد مربوط به تولیدات داخلی و درحدود هزار و700 استاندارد مخصوص به واردات می باشد.

پیروزبخت در ادامه به استانداردهای حوزه خدمات اشاره و بیان کرد: استاندارد درحوزه خدمات برای این سازمان به عنوان یکی از اولویت های مطرح بوده وتاکنون فعالیت گسترده ای در این حوزه صورت گرفته است به طور مثال تاکنون در زمینه گردشگری حلال،‌ وسایل شهر بازی ، مهدکودک ها، تله کابین وتله سییج اقداماتی صورت گرفته است.

وی در ادامه خبر از تدوین استانداردی در خصوص حقوق شهروندی به کمک معاونت ریاست جمهوری داد وگفت: استاندارد حقوق شهروندی یکی از سرفصل های جدید درحوزه کاری ما است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه درخصوص ارتقاء سطح استاندارد برای کالاهای وارداتی در زمان پس از تحریم گفت: در دوران تحریم به دلیل محدودیتها سازمان ملی استاندارد سطح بازرسی وارائه خدمات خود را برای کالاهای وارداتی پایین نیاورد ودر آن سالها نیز محموله های بسیار به دلیل عدم استاندارد گواهینامه صدور اخذ نکرده و برگشت خوردند.

وی در ادامه در خصوص استاندارد محصولات صادراتی نیز گفت: درخصوص صادرات استانداردهای کشور مقصد مطرح است.

وی در خصوص استاندارد آرد و نان گفت: در زمینه آرد استاندارد اجباری وجود دارد ولی متاسفانه بر روی عملکرد نانوایی ها نظارتی وجود ندارد وبازرسی برای طریقه پخت نان و اقلام افزوده شده به خمیر اطلاعاتی در دست نیست.

گفتنی است با تلاش های صورت گرفته برای نان سنتی نیز استاندارد اجباری شده که اجرای آن توسط وزارت بهداشت صورت می گیرد خواهد گرفت.

وی در خصوص محصولات تراریخته گفت: در این خصوص نظرات متفاوتی وجود دارد ولی بحث عمیق است و نمی توان به راحتی اظهار نظر کرد همچنین در این راستا باید سازمان های مختلفی ورود پیدا کند.


**تلاش برای افزایش سهم ایران از تجارت جهانی غذای حلال

در ادامه وحید مرندی مقدم سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد در خصوص غذای حلال گفت: تا کنون بیش از 200 برند حلال در جهان صادر شده بود که کنترلی بر روی آنها نبوده ولی با تلاش سازمان استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی اولین و مهمترین استاندارد حلال در جهان اسلام تدوین شد که مورد قبول فرق اسلامی قرار گرفته است.

وی درخصوص تدوین استاندارد ملی حلال در کشور گفت: برای نخستین بار اقدامی موثر در این راستا صورت گرفته که در 4 استان قزوین ، قم ، اصفهان و مشهد به اجرا گذاشته خواهد شد گفتنی است در روز جهانی استاندارد پروانه مخصوص به این استاندارد صادر می گردد که درگام نخست تنها مرغ و فازهای بعدی گوشت دام،‌ زعفران و پسته مورد ارزیابی و انطباق با برند حلال قرار می گیرد.

وی افزود: در بحث غذای حلال ما به دنبال افزایش سهم صادرات غذای حلال به کشورهای دیگر و برخورداری از درآمدهای این حوزه هستیم به گونه ای که اگر 5 تا 10 درصد از سهم این حوزه را به خود اختصاص دهیم می توانیم از درآمدهای نفتی بی نیاز شویم.

سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد درخصوص کیفیت بنزین نیز خاطر نشان کرد: گزارش های رسیده نشان دهنده آن است که کیفیت بنزین در سال 94 نسبت به 93 بهبود داشته، همچنین به دنبال گزارش تحلیلی که به ریز جزئیات پرداخته است هستیم تا این اطلاعات را به مسئولین مربوطه ارجاع دهیم. گفتنی است درخصوص آلودگی هوا بنزین یکی از عوامل می باشد و باید در این میان به ممیزی واحدهای تولیدی انرژی بخش بحث موتور خانه ها نیز توجه کنیم.

وی افزود: دولت درراستای کاهش آلودگی هوا کمیته ای در این خصوص تشکیل داده تا تمام هم وغم خود را برای کاهش آلودگی هوا بگذارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *