دیدار شهردار بلگراد با سفیر ایران در صربستان

23:02 - 15 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۹۵۷۴
شهردار پایتخت صربستان درنشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد به سفر اخیر خود در تهران اشاره کرد و گفت: امضای یادداشت تفاهم همکاری بین بلگراد و تهران زیربنای روابط آتی دوجانبه خواهد بود.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ایرنا؛ 'سینیشا مالی' درملاقات با 'مجید فهیم پور' امکانات دو شهر بلگراد و تهران را بسیار گسترده دانست و اشاره کرد که طی گفت وگو با شهردار تهران با صداقت و علاقمندی کامل به منظور همکاری و پیشبرد روابط از جانب میزبانان خود مواجه بود.
شهردار بلگراد دراین نشست گفت که تا پایان هفته جاری به طور رسمی تشکیل گروه کاری مشترک به منظور سازماندهی برگزاری مراسم روز تهران دربلگراد در سال آینده، بررسی اجرایی شدن توافقات انجام شده و آماده سازی برنامه سفر هیات پایتخت ایران به صربستان طی سال آینده را به تهران پیشنهاد می کند. 
مالی همچنین اشاره کرد که در برگزاری روز تهران در بلگراد در سال آینده که شهردار پایتخت ایران به صربستان سفر خواهد کرد موافقت نامه خواهرخواندگی بین بلگراد و تهران امضا خواهند شد. 
وی در نظر دارد که روز بلگراد نیز در سال 2018 در تهران برگزار شود زیرا که این امر موجب تحکیم روابط دوستانه دو کشور خواهد شد.
بنا به اظهارات شهردار بلگراد، در نظر است که در روز تهران در بلگراد در سال آینده نمایندگان اتاق های بازرگانی بلگراد و تهران نیز برای بررسی راه های همکاری بین پایتخت های دو کشور نشستی داشته باشند. 
وی همچنین به امکانات گسترده گردشگری بلگراد و تهران اشاره کرد و توضیح داد که صنعت گردشگری از دیگر مواردی است که این دو شهر می توانند همکاری بسیار خوبی داشته باشند. 
وی سفرش به تهران را بسیارعالی توصیف کرد و افزود: از صمیم قلب تحت تاثیر مهمان نوازی ایرانیان قرار گرفتم به طوریکه فکر می کردم در خانه خودمان در بلگراد هستم و در بازگشت از تهران به بلگراد توضیحات مبسوطی را در باره موضوع سفر، مهمان نوازی و علاقمندی ایرانیان جهت همکاری با کشورمان را برای نخست وزیر و دیگر مقامات صربستان ارائه دادم.
شهردار تهران نیز به وجود بیش از 2 هزار و پانصد مرکز گردشگری در تهران و پیشرفت های ایران در زمینه های مختلف از جمله زیر ساختاری اشاره کرد و گفت: شیفته این موضوع شدم که ایران و مردمش با همت جوانان و خودباوری موجب توسعه کشور و زیرساختارهای شهری در زمینه های مختلف از جمله سیستم نرم افزاری مرکز راهنمایی تهران و مترو شده اند. 
یکی از موضوع های دیدار شهردار و سفیر کشورمان در این نشست، برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد بود که در آن ایران مهمان ویژه می باشد. 
طرفین تاکید کردند که انتخاب ایران بعنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تاییدی بر روابط خوب دوجانبه بین دو کشور است. 
شهردار بلگراد تاکید کرد که شهر بلگراد به طور فعال و در همکاری با وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان در سازمان دهی دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران سهیم خواهد بود و به میهمانان ویژه نمایشگاه کتاب کمک خواهد کرد تا اینکه فرهنگ ایرانی هر چه بهتر در این نمایشگاه به بلگراد معرفی شود.
'مجید فهیم' پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد نیز در این نشست به نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد که ایران مهمان ویژه آن است اشاره کرد و گفت که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در این نمایشگاه حضور و طی اقامت خود در بلگراد ملاقات های متعددی را با مقامات بلند پایه صربستان و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران برنامه همکاری های فرهنگی را با صربستان برای سال های 2016 تا 2019 امضا خواهد کرد. 
نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد از دوم تا نهم آبان ماه امسال برگزار می شود.
وی درادامه اظهاراتش به اشتراکات زیاد فرهنگی و آداب و رسوم و سنت بین ایران و صربستان اشاره کرد و گفت که ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد که ناشرین ایرانی در آن حضور خواهند داشت، فرصت خوبی برای گسترش روابط و همکاری های مختلف از جمله در زمینه فرهنگی است.
در این نشست 'ناصر احسانی فرید' مسئول دیپلماسی عمومی و 'محسن سلیمانی' رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز حضور داشتند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *