سرنوشت دنیا به سوریه گره خورده است

13:16 - 13 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۸۴۹۶
تنش های روسیه و آمریکا بالا گرفته است و این تنش ها باعث برخی اتفاقات گشته که در میان آنها یک اتفاق بسیار مهم و خطر جدی است.
به گزارش گروه بین الملل ، بحرانی که در غرب آسیا شکل گرفته روز به روز پیچیده تر می شود و این پیچیدگی از پایان آن جلوگیری می کند.

در چند روز گذشته روسیه و آمریکا بر سر بحران سوریه با اختلافات شدیدی روبرو بوده اند به گونه ای که این اختلافات باعث قطع برخی همکاری های مهم میان دو کشور شده است.

یکی از آن همکاری های حساس میان دو کشور مسائل هسته ای است. این دو کشور به عنوان دارندگان بزرگترین و بیشترین زرادخانه های هسته ای، پیمان کاهش تسلیحات هسته ای را امضا کرده اند تا به مرور این سلاح ها را نابود کنند، اما آمریکا از یک سو اقدام به نابودی سلاح های هسته ای خود می کند و از سوی دیگر نسل تازه سلاح های هسته ای خود را جایگزین می نماید.

روسیه در پاسخ به اقدامات آمریکا توافق کاهش ذخایر پلوتونیوم با این کشور را معلق کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این دستور را در پاسخ به اقدامات خصمانه و غیر سازنده آمریکا صادر کرد.

پوتین در دستور خود به تغییرات اساسی در شرایط و فوریت تهدید علیه ثبات استراتژیک به خاطر اقدامات غیردوستانه آمریکا در قبال روسیه اشاره کرده است.

رئیس جمهور روسیه همچنین آمریکا را به ناتوانی در تضمین اجرای تعهدات خود در زمینه پلوتونیوم اضافی قابل استفاده در سلاح اتمی بر اساس پیمان‌های بین‌المللی متهم کرده است.

آمریکا هم از قطع تماس های دوجانبه با روسیه در باره سوریه خبر داد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علت این تصمیم را عدم پایبندی مسکو به تعهداتش خوانده است.

در بیانیه جان کربی آمده است آمریکا پرسنل خود را که می بایست به همراه روسیه مشغول اجرای طرح آتش بس در سوریه باشد، از این کشور فرا می خواند، اما واشنگتن تماس های نظامی خود با مسکو را به منظور جلوگیری از بروز حوادث احتمالی خطرناک در آسمان سوریه ادامه خواهد داد.

فعلاً دنیا شاهد رجز خوانی ها و شاخ و شانه کشیدن های دو طرف برای یکدیگر است، اما آنچه مسلم است نقش آمریکا در بحران غرب آسیا به ویژه سوریه بسیار منفی است.

تنها کافی است به رفتارهای آمریکا در 5 سال گذشته در بحران سوریه نگاهی بیندازیم تا به این نتیجه برسیم که هر آنچه آمریکا در منطقه انجام داده است، نه تنها برای پایان دادن بحران نبوده بلکه برای تشدید آن انجام شده است. در مدت زمان 5 سال جنگ در سوریه، که از همان آغاز بحران آمریکا در آن نقش داشته است، تنها یک سال از آن با حضور روسیه همراه گشته آن هم به درخواست ایران، در این یکسال گذشته ائتلاف ایران و روسیه توانسته است وضعیت گروه های تکفیری در سوریه را وخیم تر کند به گونه ای که اکنون شرایط آنها بسیار بحرانی است.

علت این که آمریکایی ها در روند همکاری های خود با روسیه مانع ایجاد می کنند شکست هایی است که گروه های تروریستی تکفیری متحمل شده اند.

بیش از 5 سال است که سوریه در بحران به سر می برد و تاکنون نزدیک به 300 هزار نفر در این جنگ کشته شده اند و میلیون ها نفر آواره گشته اند، در این مدت، حضور و دخالت های آمریکا رژیم سعودی و ترکیه هر روز افزایش یافته است، اما اکنون آمریکا به فکر کمک رسانی به مردم سوریه افتاده است، درست زمانی که ارتش و نیروهای مردمی سوریه در حال پیشروی و بازپس گیری خاک سوریه از دست تکفیری ها هستند.

آمریکا و دیگر کشورهای همپیمان او در بحران سوریه اکنون درد حقوق بشرشان عود کرده است. آن زمان که خود اقدام می کردند و تروریست های تکفیری وهابی را مانند مور و ملخ به جان مردم سوریه می انداختند، حقوق بشر در کار نبود!

آمریکا اکنون نگران سقوط حلب است، نگرانی او به خاطر مردم این شهر فریبی است برای این که از سقوط آن جلوگیری کند به همین خاطر میان روسیه و خود تنش به وجود آورده است تا با شانتاژهای بین المللی و رسانه ای بازی شکست خورده را با پیروزی ادامه دهد.

تاکنون دوبار طرح آتش بس در سوریه اجرا شده که در این دوبار آمریکا ناقض آتش بس بوده است. بار نخست که حمله تروریست های تکفیری به خان طومان و شهادت جمعی از مدافعان حرم در آن منطقه صورت گرفت که نظارت بر آتش بس این منطقه بر عهده آمریکا بود، بار دوم هم حمله نیروهای ائتلاف آمریکایی به ارتش سوریه در دیرالزور بود که بیش از 100 نیروی نظامی سوریه کشته شدند.

اکنون شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر وارد ماجرا شده تا آنگونه که خود می خواهد درباره سوریه و حلب تصمیم گیری کند.

شورای امنیت سازمان ملل مذاکرات فشرده ای را آغاز کرده که هدف آن تصویب قطعنامه‌ای برای توقف همه پروازهای نظامی در آسمان حلب سوریه است. جایی که برگ برنده برای هر دوطرف است.

پیش نویس این قطعنامه از سوی کشورهای غربی پیشنهاد شده تا آتش بس در شمال سوریه، منطقه ای که بیش از ۲۵۰ هزار نفر از مردم و تروریست های تکفیری از سوی نیروهای ارتش سوریه در محاصره هستند، برقرار شود.

این اقداماتی که از سوی غرب در سوریه انجام می شود برای نجات مردم این کشور نیست و دغدغه جدی آنها تروریست هایی هستند که هزینه زیادی را برای ایجاد آنها داده اند.

اما ارائه پیش نویش قطعنامه به شورای امنیت از سوی کشورهای غربی، با واکنش جدی و تند روسیه همراه بود.

روسیه در پاسخ به این پیش نویس هرگونه توقف پروازها را رد کرد.

با توجه به شرایط موجود منطقه آیا برای حل بحران سوریه راهی وجود دارد؟

اکنون به نظر می رسد که راه حل دیپلماتیک به پایان خط رسیده است. این گزینه بارها امتحان خود را پس داد اما هر بار به خاطر کارشکنی های آمریکا، عربستان و ترکیه با شکست روبرو شد.

اگر قرار است سازمان ملل متحد برای بحران سوریه اندیشه ای کند، باید ابتدا کشورهای مداخله گر منطقه مانند سعودی و ترکیه را از دخالت در امور سوریه منع کند و برای آن هم یک ضمانت اجرایی بگذارد.

پارلمان ترکیه برای یکسال دیگر ادامه حضور نیروهای نظامی خود را در سوریه و عراق تمدید کرد. چنین اقدامی از نظر حقوق بین الملل غیر قانونی است. ترکیه به عراق و سوریه تجاوز نظامی کرده است.

همانطور که بارها گفته ایم تمرکز باید بر روی شکست گروه های تکفیری در سوریه باشد. در این میان عراق را هم باید فراموش نکرد.

حتی فکر کردن درباره اقدام نظامی علیه دولت سوریه و ورود نیروی زمینی آمریکا یا هر کشور دیگری در منطقه به خاک این کشور یک اشتباه بزرگ است چه رسد به این که عملیاتی شود.

ائتلاف آمریکایی باید این فکر را از سر بیرون کند، اگر دست به چنین حماقتی بزند، دامنه جنگ گسترش خواهد یافت.

اوباما تاکنون با اقدام نظامی مستقیم در سوریه مخالفت کرده چون از تبعات آن با خبر است اما در داخل این کشور مقاماتی هستند که با سیاست اوباما مخالف هستند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا یکی از آن افرادی است که خواهان اقدام نظامی ایالات متحده در سوریه است.

او در جلسه ای که با حضور فعالان سوری و دیپلمات های چند کشور دیگر در نیویورک داشت گفت که موفق نشده است کابینه باراک اوباما را به اقدام نظامی علیه سوریه برای پایان دادن به جنگ متقاعد کند.

جان کری در این جلسه می گوید: «من خواستار اعمال زور شده ام. سر حرفم ایستادم. کسی بودم که می گفتم باید به خاطر تسلیحات به اسد حمله کنیم؛ ولی می بینید که چیزها به سمت فرایند دیگری تکامل پیدا کردند. حرف آخر این است که کنگره حتی از به رای گذاشتن این گزینه خودداری کرد.

اوضاع غرب آسیا و حتی دنیا وخیم است. مسبب این وخامت اوضاع آمریکا است. همه بحران هایی که در منطقه ایجاد شده یک هدف را دنبال می کند. امنیت اسرائیل، تقویت این رژیم و تضعیف کشورهای مسلمان و جبهه مقاومت. حمایت آمریکا و کشورهای غربی اروپایی از اسرائیل ایدئولوژیک است.

آنها مقابله با اسلام را ضمانت حیات خود می دانند به همین خاطر است که بحران های گسترده در کشورهای اسلامی ایجاد می کنند، در حالی که غافل هستند و با این رفتارها گور خود را زودتر آماده می کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *