ایران دارای یکی از بهترین مدیریت‌های پسماندداری هسته‌ای درسطح دنیا است

11:32 - 11 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۷۶۴۵
دسته بندی: سیاست
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:در کارگاهی که در سازمان انرژی اتمی راه اندازی شده از متخصصان آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت کرده‌ایم تا به تبیین و تشریح ابعاد و زوایای عضویت ایران در کنوانسیون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای دارای رادیو اکتیو بپردازند.
ایران دارای یکی از بهترین مدیریت‌های پسماندداری هسته‌ای درسطح دنیا استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی طی مصاحبه ای تلویزیونی با اشاره به راه اندازی کارگاه آموزشی هسته ای در سازمان انرژی اتمی پیرامون ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای دارای رادیواکتیو اظهار کرد: با توجه به فعالیتهای چندساله راکتورهای هسته ای در کشور به تدریج میزان انباشت سوخت مصرف شده و پسماندهای هسته ای افزایش یافت و در نتیجه بحث ایمنی و مراقبت از این مواد را به اولویت تبدیل کرد.

وی با اشاره به تشکیل کنوانسیون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای دارای رادیواکتیو از سال 2001 گفت: عضویت ایران در کنوانسیون مزبور باید مسیر قانونی خود را طی کند و پس از بررسی و تایید در دولت، توسط مجلس تصویب شود.

کمالوندی با اشاره به بررسی ابعاد عضویت ایران در کنوانسیون ایمنی سوخت مصرف شده در کارگاهی که دایر شده است، گفت: در کارگاهی که در سازمان انرژی اتمی راه اندازی کرده ایم از متخصصان آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت شده تا به تبیین و تشریح ابعاد و زوایای عضویت ایران در کنوانسیون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای دارای رادیو اکتیو بپردازند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران در بین کشورهای دنیا بیشترین کار کارشناسی را بر روی کنوانسیون های صنعت هسته ای انجام داده است، تصریح کرد: ما از دو سال پیش کار بر روی موضوع ایمنی سوخت مصرف شده را آغاز کردیم و با توجه به اینکه کشورما یک کشور هسته ای است بنابر این به استانداردهای بالایی در زمینه ایمنی مواد، محیط زیست وافرادی که در صنعت هسته ای مشغول فعالیت هستند نیاز داریم.

وی ادامه داد: کارگاه تشکیل شده در سازمان انرژی اتمی پیرامون بررسی ابعاد عضویت ایران در کنوانسیون ایمنی سوخت مصرف شده، سه روزه است ودر این کارگاه علاوه بر اعضای سازمان انرژی اتمی افراد و متخصصانی از ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه نیز حضور دارند.

کمالوندی با بیان اینکه ایران دارای یکی از بهترین مدیریتهای پسماندداری هسته‌ای در سطح دنیا است، گفت: اردیبهشت ماه بود که سایت پیشرفته انارک که قابلیت دفن حجم بالایی از سوختهای مصرف شدهت و ضایعات هسته ای را دارد، توسط رئیس جمهور از طریق تله ویدئوافتتاح شد.

وی با اشاره به حضور متخصصان آژانس بین الملل انرژی اتمی در کارگاه آموزشی دایر شده درسازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: پس از برگزاری کارگاهی آموزشی ایمنی سوخت مصرف شده ما گزارش کاملی را با بررسی ابعاد و زوایای گوناگون جهت پیوستن ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده در اختیار دولت قرار می دهیم و پس از طی شدن مسیر قانونی و تصویب در مجلس عضو کنوانسیون مزبور می شویم.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *