چگونه اقتصاد یک شهر هوشمند می شود

13:59 - 10 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۷۲۴۴
اقتصاد هوشمند دارای زیرساخت های انعطاف پذیری بازار کار، کارآفرینی، تصویر اقتصادی و علائم تجاری، بهره وری، روحیه نوآورانه است که توجه و بررسی هرکدام از آن ها لازمه یک اقتصاد برای یک شهر هوشمند است.
به نقل از شهر فردا، چندی پیش اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری با حضور چهرهای داخلی و خارجی در تهران برگزار شد. در این همایش یک مقاله با عنوان «زیرساخت اقتصادی شهر هوشمند» ارائه شد. در ذیل چکیده از این مقاله را با هم مرور می کنیم:

منظور از اقتصاد هوشمند، افزایش بهره وری، فعال کردن ICT و تولید پیشرفته و ارسال خدمات و نوآوری با فعالیت ICT است که مانند محصولات، خدمات و مدل های تجاری می باشند. دسته های هوشمند و اکوسیستم ها را در بر دارد. اقتصاد هوشمند شامل ارتباطات داخلی جهانی و بخش های بین المللی در حوزه ی فیزیکی و مجازی، خدمات و دانش می باشد.شهرستانها با چالش های بی سابقه روبرو هستند. سرعت شهرنشینی در حال افزایش است. شهرستانها با چالش های بی سابقه روبرو هستند. سرعت شهرنشینی در حال افزایش است. هر روز، مناطق شهری رشد تقریبا  000 150نفری دارند، که به دلیل مهاجرت و یا تولد است. بین سالهای 2011 و 2050، جمعیت شهری در جهان 72٪ پیش بینی شده است و سهم جمعیت در مناطق شهری از 52 درصد در سال 2011 به 67٪ در سال 2050 افزایش می یابد. علاوه بر این، با توجه به تغییرات آب و هوا و دیگر فشارهای محیطی، شهرستانها به طور فزاینده ای برای تبدیل شدن به "هوشمند" مورد نیازاست.

مفاهیم شهر هوشمند

مفهوم یک شهر هوشمند خود همچنان در حال ظهور و کار بر روی تعرف و مفهوم آن در حال انجام است . مفهوم آن در سراسر جهان با نمگذاری های مختلف، بافت و معانی استفاده می شود. طیف وسیعی از انواع مفهوم تولید شده است که با جایگزینی کلمه هوشمند با صفت دیجیتال یا هوشمند به آسانی مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از آنها در حال به رسمیت شناختن استفاده از شهرهای هوشمند به عنوان یک پدیده شهری هستند .
شهر هوشمند همراه با 4 اصل تعريف مي شود كه هر كدام از اين اصول در معنا دادن به شهر هوشمند نقشي اساسي را ايفا مي كنند .اين اصول عبارتند از 1-توسعه دانش محور 2-توسعه پایدار3-توسعه یکپارچه 4-مشارکت مردمی.

اقتصاد شهر هوشمند

از جمله استراتژی ها و راه کارهای لازم برای توسعه ی اقتصادی و رسیدن به اقتصادی پایدار در هر کشور، تقویت اقتصاد منطقه ای شهری و یا به عبارت بهتر توسعه اقتصاد پایدار بر مبنای هوشمندی شهر است. اقتصاد پایدار و هوشمند، خود نیازمند امکانات هوشمند در هر شهر از جمله : اقتصاد هوشمند، زیرساخت و ارتباطات هوشمند، حمل و نقل شهری هوشمند، انرژی هوشمند، دولت هوشمند، امنیت هوشمند، سلامت هوشمند، کسب کار هوشمند و حتی شهروند هوشمند می  باشد. در این استراتژی، یعنی اقتصاد پایدار بر مبنای شهر هوشمند که بر اساس نظریه و تئوری سیستم ها بنا شده است، شهرها به عنوان یک کلان سیستم درنظر گرفته شده و هر شهر از اجزایی به نام زیرسیستم تشکیل گردیده واین زیر سیستم ها، در حقیقت همان سازمان ها، صنایع، مردم و دیگر مولفه های شهری هستند که در راستای رسیدن به هدف نهایی که همان اقتصاد توسعه یافته و پایدار شهری است، به صورت منظم و یکپارچه در ارتباط و تعامل می باشند. پر واضح است در سایه چنین نگاه سیستمی و یکپارچه به شهر به عنوان یک کلان سیستم و با در نظر گرفتن سازمان ها و صنایع مستقر در هر شهر به عنوان اجزای تشکیل دهنده شهر و همچنین با ارتباط منظم و یکپارچه مجموعه ها و مولفه های شهری به عنوان زیر سیستم های کلان سیستم شهری است که توسعه علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هوشمند در هر شهری و در نهایت در هر کشوری اتفاق می افتد.

اقتصاد هوشمند ترکیبی از عناصر موفق از تشکیلات اقتصادی و نوآوری یا اقتصاد «ایده ها» در حالی که ارتقاء یک محیط با کیفیت بالا، بهبود امنیت انرژی و ترویج انسجام اجتماعی است. قابلیت های کلیدی این رویکرد در حال ساخت نوآوری و یا جزء «ایده ها» از اقتصاد از طریق استفاده از سرمایه انسانی - دانش، مهارت و خلاقیت مردم و توانایی خود و اثربخشی در انتقال  ایده ها به فرآیندها، محصولات و خدمات با ارزش است. اقتصاد هوشمند ، در هسته خود، یک پژوهش، نوآوری و تجاری سازی اکوسیستم نمونه دارد. اقتصاد هوشمند "اقتصاد سبز" است که در آن چالش های مرتبط از تغییرات آب و هوایی و امنیت انرژی به رسمیت می شناسد. این شامل انتقال به یک اقتصاد کم کربن و فرصت ها برای سرمایه گذاری و اشتغال در صنعت تمیز را به رسمیت می شناسد. هسته اصلی این معامله نوین سبز حرکت از تولید انرژی بر اساس سوخت فسیلی از طریق سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر و افزایش بهره وری انرژی برای کاهش تقاضا، اتلاف و هزینه است. این روش پایدار به توسعه اقتصادی مکمل قدرت هسته ای اقتصاد ما در استفاده از منابع طبیعی در بخش کشاورزی، جنگلداری، شیلات، گردشگری و انرژی بخش است.اقتصاد راننده اصلی شهرهای هوشمند است، و شهربا درجه بالایی از رقابت اقتصادی که یکی از خواص شهرهای هوشمند تصور می شود. همچنینی یکی از شاخص های کلیدی برای اندازه گیری رقابت شهر در حال رشد ظرفیت شهر به عنوان یک موتور اقتصادی است. اقتصاد هوشمند اشاره دارد که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت داشته و همچنین سایر صنایعی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای تولید ارتباطات آنها جای دارد.

چهار ركن اقتصاد علمي

چهار رکن اقتصاد علمی شامل: آموزش و تربيت (براي توليد، اشتراك و استفاده از دانش، به جمعيت باسواد نياز است.)، ساختارهاي غول آساي اطلاعاتي (يك ساختار اطلاعاتي پويا از راديو تا اينترنت براي تسهيل ارتباط مؤثررو پردازش اطلاعات نياز است.)، انگيزه اقتصادي و رژيم صنعتي (محيطي متناوبي و اقتصادي كه قادر به جريان دادن آزاد به دانش، پشتيباني در تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات (ICT)، و ترغيب روابط باشد، هسته اصلي اقتصاد علمي است.) و سيستم هاي ابتكاري (شبكه اي از مراكز تحقيق، دانشگاه ها و گروه هاي اجتماعي و خصوصي براي رشد دانش جهاني، شبيه سازي و تطبيق آن با نيازهاي محلي و نيز توليد دانش جديد لازم است.) می باشد.توسعه شهرهای هوشمند در جهت توسعه شهری، بزرگترین اقدام در دهه آینده است که موجب هدایت و مدیریت تقاضا در جهت پاسخگویی، ذخیرهسازی، شبکههایی با انرژی چندگانه، دستگاههای هوشمند و مدلهای جدید تجارت میگردد. و اما در بین شاخص های شهر هوشمند، اقتصاد هوشمند نیز یکی از مهمترین ارکان آن می باشد باید توجه خاصی به آن داشت. اقتصاد هوشمند دارای زیرساخت هایی  از جمله: انعطاف پذیری بازار کار، کارآفرینی، تصویر اقتصادی و علائم تجاری، بهره وری،روحیه نوآورانه و...  می باشد که توجه و بررسی هرکدام از آن ها  لازمه ی یک اقتصاد برای یک شهر هوشمند می باشد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *